|
|
|
|---|---|
|
Är i valet och kvalet att ta egen bil eller åka buss till trysil. Det finns såklart en massa för och nackdelar generellt med de två olika transportsätten. Dock är min fråga till er som kört till Trysil (söder ifrån). Hur är vägarna där nu, går det bra med bakhjulsdrivet + friktionsdäck? | |
|
Hej, Har kört många gånger via Oslo/Trysil på väg till Sälen eller Idre vintertid med olika bilar. De sista gångerna (4-5 år sedan) körde jag 530 E39 med friktionsdäck utan direkta problem. Väglaget varierar naturligtvis från år till år, i bland har det varit snöslask från Oslo (tagit färja dit), i bland har det varit torra och bara vägar till man passerat Elverum och det börjat bära uppåt på allvar. Efter man svängt av E6:an strax före Hamar så är det också slut med halkbekämpning med salt, d.v.s. det blir "riktiga" vintervägar med ordentligt uppruggad snövägbana om något. /BeroT |
|
|
Det låter ju bra! Behöver man snökedjor eller går det bra utan. Hur är det med vägtullar. Har aldrig varit i Norge men hört det kan finnas en del? |
|
|
Körde till en liten stuga 10 mil väster om Oslo (nära Norresund) förra helgen. Vägen till Oslo är numera mycket fin med motorväg hela vägen utom 7-8 km i Sverige. Inga som helst problem att köra till Trysil på bra vinterdäck. Vägarna i Norge var snustorra och det var nästan ingen snö. |
|
| Hade också tyckt det vart intressant med lite info ang vägtullar! Ska till Oslo i helgen. | |
|
Finns en del vägtullar som registerar din regskylt, du kan sedan betala på en tankstation med märket "KR". Om du har en Brobizz (från Öresundsbron) kan den användas som betaling :) Du måste betala vid Svinnesundsbron (20SEK), och två gånger på E6:an i Norge upp till Oslo 20 + 30 NOK. Kör sakta - det är svindyrt i böter att köra för fort. |
|
|
Lånar tråden lite... Skall till Sälen nästa helg och funderar på bäst (=smidigast/snabbast) väg dit. Går ju både via Norge som nämns ovan samt E45 från Vänersborg på den svenska sidan. Brukar ta E45 och där vet man ju var kamerorna finns... Är det fortfarande "Sovjet-hastigheter" som gäller på de norska motorvägarna, dvs 80-90km/h? Eller går det bättre att kapa tiderna i Norge nu när E6 är utbyggd? |
|
|
Det är 100 km/h som gäller till Oslo, kan tänka mig det är samma norr om Oslo också. Jag hade tagit vägen i Sverige. Malmö - Sälen: 75 mil mot 83 mil (över Oslo) tror jag inte du hämtar igen. Så snart det blir landsväg i Norge är det 60-80 km/t som gäller... |
|
|
Kristoffer: min navigator och även Eniro (eller Hitta) föreslog vägen via Norge men den är ju betydligt längre och av alla jag känner är det ingen som kör den vägen. I princip alla kör via Stengungsund-Uddevalla-Vänersborg... Nu senast så tog vi en övernattning i Trollhättan på vägen upp och då körde jag av E6 redan i Göteborg. Stora delar av vägen till Trollhättan är nybyggd vilket inte var med på kartan. Vägen via Trollhättan är nog 1,5-2 mil kortare men på den andra har du längre sträcka med motorväg så vi valde den vägen på hemvägen. Från Malmö bör det vara ca. 73 resp 75 mil. Att köra via Oslo är nog en 83 mil om jag minns rätt. ___ //Ulf |
|
| Om vi tar Trysil. Finns det någon poäng/fördelar att köra så långt som möjligt (e45) via den svenska sidan? | |
|
@bluetrain: Om jag skulle till Trysil hade jag tagit vägen igenom Norge, då den är kortare. Skulle jag till Sälen ville jag köra via Sverige ;-) |
|
|
Angående vägtullar så behöver man inte längre betala på plats i Norge om man kör igenom de automatiska stationerna. De skickar hem faktura med posten till din svenska adress med inbetalningskort (går att betala till svenskt bankgironr). Ingen straffavgift för att man inte betalar utan det är den normala metoden. Kör man E6an till Oslo är det, förutom broavgiften vid Svinesund, bara automatiska stationer för vägavgift. Vad gäller E45 mellan Göteborg och Trollhättan är den väldigt smidig nu, den är begränsad till 100 km/h men det är så lite bilar så man kan sätta farthållaren och glida hela vägen. Tycker att vägen till Uddevalla på E6an brukar vara betydligt tyngre trafikerad vilket gör körningen lite ryckigare, så jag rekommenderar numera E45an direkt från Göteborg. Kan även vara värt att notera att från Vänersborg och upp till 2+1-vägarna uppåt Ånimskog är E45an numera begränsad till 80 km/h. Bra att veta med tanke på kameratätheten längs vägen... |
|
|
Jag har aldrig använt snökedjor, men visst sista backen upp till stugan hade de kanske varit bra att ha vid något tillfälle ;-) /BeroT |
|
| Kom ned ifrån Stöten, Sälen (4 mil från Trysil) igår och vägarna var snustorra och fina. Är bara den sista biten mellan Stöten och Sälen som kan vara fläckvis is på. Således inga problem med friktionsdäck. | |
| Passerar du Göteborg en vardag mellan klockan 6:00 - 18:29 tillkommer 8-18kr i trängselskatt. | |
|
Jag brukar hålla mig på svenska sidan så långt som möjligt. Det är mindre dyrt att tanka här än in Norge... "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste |
|
|
KÖrde Gbg-Trysil för ett par veckor sen. Då vi var ett gäng hade vi hyrbil och Statoil (visade det sig när alla var färdigpackade och väntade på upphämtning) har inga försäkringar i Norge "what so ever" på sina hyrbilar valde vi att hålla oss på Svenska sidan så mycket som möjligt. Ett beslut som sånär kostat nio pers livet på svartisvägarna. Mercedes Vito blev till Bambi på hal is! I efterhand kan jag tycka att dubbdäck borde sitta på hyrbilar, men man kan ju också tycka att försäkringar borde gälla inom Norden i varje fall. Har du dubbdäck så går det nog bättre. Kör försiktigt på svenska sidan så slipper du biltullar och kommer fram säkert. =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.