AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.290

blanda rft och ej rft

bl
270
bluetrain
x3 msport
Sommardäcken som följde med min var 17" 45, 225 RFT-däck. Kom inte ihåg märke.
Två behöver bytas till våren och två kan säkert köras två säsonger till.

Har länge tänkt på att jag ska byta till ej rft däck av bättre kvalitet men frågan är, hur blir det att köra två rft och två ej rft. Är det "ok" eller blir det konstigt med tanke på att de har olika egenskaper osv?
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Jag har fått rådet att inte blanda RFT/ej-RFT men det är väl inte värre än att du testar? Beställ 2 däck, kör & testa, om det inte funkar, köp 2 till! Om du vill vara säker, beställ 4 nya direkt.

mvh
Anders
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Jag har testat på min M3 e36, jag har rft fram och visst känns det att den är aningen hårdare fram men jag fick dem billigt och det funkar utmärkt för mig. Beror nog mer på hur känslig man är som person.

Mvh. Richard
Karl-Hilding
Vi har RFT bak och nya vanliga däck fram på 116i.
Dim 17x45x225.
Funkar hyfsat men känns inte optimalt i rondellerna.
Men kändes inteb bra att ställa undan 2 st 80% RFT.

Jag har gjort detta misstag en gång på min E91. Vanliga bak men RFT fram. Blev vingligt och mycket av den fina körkänslan (som ju är en av poängerna med BMW...) gick förlorad. Kör man försiktigt rakt fram är skillnaden mindre än när bilen pressas. Bytte sedan till nya RFT och bilen gick som den skulle därefter oavsett hur den kördes.

Sensmoralen jag lärde mig av detta var: "snålheten bedrar visheten" :-)

Skulle rekomendera dig att antingen köpa fyra stycken nya (icke RFT) som ju är billigare, alt två bättre begagnade däck med RFT.
Karl-Hilding
Det funkar om RFT är bak.!!
Förutom snabb rondelkörning där bakvagnen vill studsa.
Men hur ofta gör man det...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...och vad händer vid en kraftig undanmanöver i 90km/h när älgen eller ett barn kliver ut på vägen?

STRO (The Scandinavian Tire & Rim Organization), DRF (däckbranchens riskförbund), BMW och inte minst däcktillverkarna säger alla enhälligt att man INTE får blanda RFT med vanliga däck - och det finns en god anledning till det.

Att man kan köra i både 80, 90, 100 och t om över 200km/h med däckkombinationen rakt fram under hyffsade förhållanden, säger tyvär inget om hur de uppträder när man måste ha allt grepp man kan få i sidled.

Precis som att kina-skitdäck fungerar i mer än 99,99% av alla förhållanden, är det först vid en nödsituation man upptäcker att de inte riktigt räcker till - då blir det i värsta fall en dödsolycka istället för ett tillbud och bromsspår i kalsongerna.

Så mitt råd är att INTE vara dumsnål och blanda RFT med vanliga däck!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.