|
Sida 7 av 29
|
|
|---|---|
|
Lasse; M-parallell var ju M GMBHs favoritfälg, så pass att M5 E60 hade dem under sluttesterna=) Länk Det finns en Imolarot II facelift i USA som har 19" M-Parallell kopior som är otroligt snygg. Länk Mvh Stephan |
|
|
Jag måste lägga in BMWs reklam med M5:an och Madonna igen. Det är bilhistoriens coolaste reklamfilm, utklassar ju alla andra reklamfilmer med 10 - 0! :) Musiken är Blur, Song 2 Jämför man med BMWs reklam nu för tiden där man hör en halvmjäkig röst kläcka ur sig "Det är inte underligt att BMW har fyrhjulsdrift eftersom vi har fyra årstider" så kan man konstatera att det är ruggig nivåskillnad, minst sagt. Från "cool" till "nörd" :) Länk |
|
|
Kul tråd och filmer! Gick in på mobile.de och sökte efter m5or och hittade den med lägst mil, kolla in den, fin är den iaf ::) Länk |
|
|
Om denna verkligen har "Auxiliary heating" så vore ju detta bilen du söker: Länk |
|
|
En import från Frankrike känns som att det blir väldigt mycket byråkrati med alla papper? Frankrike är ju inte direkt känt för att vara ett smidigt land pappersmässigt. /Anders |
|
| Ja det kan ju hända, man har ju sett import från Belgien, Spanien, Italien mm. Men kanske inte Frankrike så det kan ju hända det blir mycket strul. | |
|
Tack Ubbe, jag såg den där. Jag har faktiskt bott i Frankrike ett halvår och har många franska vänner, så jag är inte så oroad för byråkratin. Hmmm. :) |
|
|
Annan reklamfilm med M5 E39 Länk ___ //Ulf |
|
fredde 7 |
programmer:den reklamfilmen "fastest salooncar..." var nog aldrig aktuell för politiskt korrekta sverige:) |
|
Haha, fruktansvärt bra reklam - fräck, humoristiskt, kaxig, cool. Man bara ler åt tilltaget. :) Nu vet ju alla att det finns mycket maffigare bilar. Men DÅ, för 10-15 år sedan så var E39 M5 pionjär påstår jag - att skapa en fyrdörrars familjebil som var kapabel att köra ifrån en Ferrari, och det enda som röjde den var smådetaljer som skiljde från dieselversionen, eller 520 - fälgarna och ett lagom diskret emblem på bakluckan. En sleeper. Min "dröm-M5 E39", om jag kunde hitta den är: - Silverstone lack - Silverstone inredning (svart skinn med ljus infällning) - Aluminiumlister - Style 65 fälgar - Tillverkad f.o.m Mars 2000, då tätare kolvringar kom - Originalskick, inga konstiga påhitt / vingar / fälgar / sänkningar / avgas / LED-belysningar - Inga konstiga sportluftfilter i motorn. - Okej skick. Det behöver inte vara en pedantskött bil, men väl omhändertagen - Supersprint sport avgas gillar jag, men jag vill ha originallook på utblåsen - Taklucka i glas - Navi / GPS 16:9 - Kraftigare bashögtalare till stereon bak - Facelift exteriört (fram och bakljus, vita blinkers) - Facelift interiört (16:9, mätartavlor), minus ratten - den vill jag ha prefacelift - Rollo i bakrutan, gardiner på sidorutor - Tonad bakruta, får gärna vara originaltoningen - Bensinvärmare - Velourmattor - Blanka knoppen och handbromshandtaget - Infällbara backspeglar - iPhone-anslutning - Elurtag för motor/kupevärmare - Ej dubbelglas - Ej automatiskt avbländande speglar (är inte förtjust i den gula nyansen, går sönder lätt och är rackarns dyra) En lång lista, allt är ju inte måsten. Men önska kan man ju göra, eller hur? :) Mest udda bland mina önskemål tycks vara färgen och att jag faktiskt föredrar den äldre ratten. |
|
| Lasse-SL500: Har du provkännt den nya ratten? Det är en sak att se den på bild och en helt annan att ha den framför sig. Den är väldigt mycket modernare än den tidigare och med tjockare grepp. Tror du gör en riktig tabbe om du letar efter en bil som har den tidigare ratten. | |
|
Lasse; Du kommer inte undan automatisk avbländbara speglar då de var standard på M5 och du kan inte slippa dessa om du vill ha infällbara på standard E39:or heller. Dock är det inte gul färg åtminstone inte på 2001or. I övrigt din kombinationen ser mycket svår ut att uppfylla. Mvh Stephan |
|
| Så värst mycket pionjär var väl inte E39 M5 när första M5:an kom i mitten på 80-talet. Men en jävla bil är det, helt klart! =) Fast personligen håller jag E34:an högre, skulle gärna bli ägare till en sån nån gång. | |
|
Det är ingen stor grej med ratten, den nya är säkert jättefin och båda funkar bra för mig. Min vita 528 hade automatiskt avbländande backspeglar, och de hade någon slags gyllen-brons-toning i glaset. Samma har min E38 f.ö. också. Båda glasen hade släppt så att den elektrokromatiska vätskan skvalpade runt i glasen. Nya glas var så dyra (och gulaktiga), så jag bytte till vanliga eluppvärmda blåtonade glas istället. Principen är att när man via en ljussensor lägger på högre spänning med ökad ljusstyrka, så slutar vätskan reflektera (bländar av). Det sitter en liten extra spänningskabel på baksidan av glasen utöver eluppvärmningen, på automatiskt avbländande spegelglas. Skönt att höra att de inte är gulaktiga längre. Jag räknar inte med att hitta en sådan bil, men det lustiga/märkliga var att den första bilen jag missade med en timme faktiskt hade allt detta utom silverstone-inredning - den hade vanliga svarta. Med "udda önskemål" menade jag att de flesta verkar vilja ha svarta eller blå bilar. Svarta och blå bilar är fina också. Det mest svårfunna tillbehöret verkar vara bensinvärmare. Nu vet jag inte om jag har lust att köra den på vintern - förmodligen inte - och då kanske det inte spelar någon roll. En Webasto med installationskit och fjärrkontroll kostar ca 7500 kr med frakt från Tyskland, om man skulle få för sig att eftermontera. |
|
|
Webastokit för eftermontering är inte modellspecifika och kan vara svåra att få att lira med bilens el-system. Å andra sidan brukar inte 13 år gamla bensinvärmare fungera så bra heller. Men en fråga; Du har 5 st bilar och 1 motorcykel? Och du ska bruka en ev M5 vintertid? Inte min ensak men en fundering bara för om du skippar kravet på bensinvärmare underlättas nog letandet en del. |
|
|
Ja, jag vet. Jag gjorde exakt detta med X5:an till förra vintern -- köpte värmare med standardkit och fjärrstart T90. Fick hjälp av en kompis som är ganska bra på BMWs elsystem med installationen. Kruxet var att få igång bilens kupéfläkt på lagom låg nivå när värmaren gick igång. Det löstes med en potentiometer kopplad över startströmmen till värmaren, kopplad till bilens fläktar och gömd bakom mittkonsollen, så man kan fintrimma hur mycket blås man vill ha. Det blev bra resultat. E39 och E53 har inte så komplicerade elsystem (mitt jobb är programmering, bla fordonsdatasystem -- CanBus-system med GPS för stora grävmaskiner, så jag har praktisk erfarenhet av det även om det rent praktiskt såklart skiljer en hel del i elsystemet mellan en grävare och en M5:a) Nyare bilar (E60 / F10) kanske inte tillåter en sådan koppling, kanske slår ifrån hela systemet om den upptäcker att det kommer ström i systemet som inte är förväntad - jag vet inte. Men jag är säker på att det fungerar i E39. Det finns en inbyggd spänningsvakt i Webaston, som ska göra att den stannar om spänningen i systemet sjunker under en viss nivå - så att man ska kunna starta. Men om batteriet är gammalt räcker det inte att mäta spänning - måste egentligen kunna mäta strömstyrkan också (ampere), men så avancerat tror jag inte systemet är. Vad jag menar med det, är att om batteriet är gammalt/slitet så är det inte säkert att det går att starta bilen ändå. Du har en poäng i antalet fordon här hemma. :) Då har jag ändå sålt en av motorcyklarna och en Chrysler 300C, men det är ändå ett problem. Jag MÅSTE sälja någon av de andra om jag ska ta hit en till bil. Det är nog både X5:an och den vita 528 Touringen som sitter lite löst till. Min kolsvarta SL500 säljer jag aldrig. Det har inte så mycket att göra med att den är så himla fin eller dyr - finns mycket tuffare bilar. Men för MIG är den helt rätt, och det är den givna sommarbilen. Den svarta E39 540:in säljer jag inte heller -- den är given vinterbil. Inte samma förnämliga vinteregenskaper som X5:an, men en ruggigt bra och trevlig bil för en ganska liten peng. Den har dessutom både elvärmd ratt och bensinvärmare, och lastutrymme så vår vovve kan åka med. E38:an borde jag kanske också inte ha kvar -- problemet är att jag älskar dessa gamla svarta E38:or i fint skick! En känsla att tvätta den gnistrande svarta fina lacken, och även en känsla att köra den - man liksom glider fram, otroligt bekvämt. Man borde ju ha huvudet undersökt som har alla dessa gamla bilar. Men det är så ruskigt KUL tycker jag. :) Det är kombinationen av skicket, putsen och materialet i bilarna som gör de så himla kul att äga tycker jag. Problemet är att jag VILL inte sälja, men jag måste om jag ska ha en M5:a också. Vi bor helt enkelt inte tillräckligt stort för att få plats med allt. X5:an och 528:an ligger löst till. Fasen också! X5:an är exteriört nästan som ny, blanksvart med halvtonade rutor och nya insteg. Svart skinn och aluminiumlister interiört.Glaslucka. Bensinvärmare och stor 16:9-navi med digital-TV och iPhone-koppling. Bra skick mekaniskt. 528:an är fin för att vara så gammal. Manuell, kritvit med M-paket exteriört och BBS LeMans-fälgar (kopior). Svart sportskinn, glaslucka. Jag köpte den för en billig slant för två år sen, och hade den som terapihobby över vintern, men nu är den ju klar. Den ser ut exakt som denna, fast utan M-speglarna: Länk Oj, dagens i-landsproblem. |
|
|
Har funderat hur det kommer sig att jag har så många, men gamla bilar? Ingen av dem har varit särskilt dyr i inköp - sammanlagt är de väl knappt värda mer än en ny V70. Jag har haft som strategi att leta upp och köpa gamla fina bilar i mindre bra skick, men med potential, och sedan lägga ner en massa eget arbete för att få dem i ordning som jag vill ha dem. De blir ju aldrig i skick som nya, men fina blir dem. Och det är DET som jag gillar -- att planera, köpa del efter del och liksom gradvis förfina bilen. Jag gör inte allt jobb själv, dels har jag (tyvärr) bara kallgarage här hemma, dels är det trångt, men ganska mycket gör jag själv. Man klarar mycket mer än man själv tror - så svårt är det oftast inte. Problemet är (bortsett från att det är kul), att man fäster sig nästan vid de gamla bilarna. Ta exemplet med den vita 528: den köpte jag för under 20 med rostig baklucka, utan facelift, med lite rostangrepp på andra ställen (som dock inte var värre än att de kunde repareras). Jag har bytt bakluckan, skaffat facelift, monterat M-front och bakre kofångare, takvinge, M instegslister, svarta sportstolar, M-ratt, nya velourmattor och plockat isär, rostlagat och lackat om hela bilen. Bytt bärarm fram och nya bromsar, ny koppling samt solfilm. Nya hjul till sist. Mekaniskt är den tajt, och man vet nästan exakt hur varje skruv är i den -- även om den såklart fortfarande inte är i skick som en ny bil. Sådant är svårt att göra sig av med. Samma med min gamla svarta 540iAT. Den köpte jag också småsliten för en spottstyver. Sliten, men den hade potential. Mycket utrustning, och med en jäkla massa eget jobb (även där en komplett omlackering till slut, för att få putsen på den), byte av stötdämpare, hjullager, kamkedjor och nu senast bytte jag allt i bromsarna (skivor / belägg / varnare / handbromsbackar) runt om. Samma där, det börjar bli en mysig gammal bil. Svårt att göra sig av med. Om jag fick drömma -- då skulle jag istället för kallgaraget ha ett stort, uppvärmt trebilsgarage. Oj - snacka om dröm!! Elvärmt golv, stereo och en stor ölkyl, då skulle man ju mer eller mindre flytta in i garaget! En granne en bit bort härifrån har faktiskt ett sådant garage, med en svart Corvette och en pickup i (utöver brukskombin, en Saab 9-5). Han har två st 2 kW värmeslingor i golvet och rent, snyggt klinkersgolv i garaget så även mitt i frysande vintern så har han varmt och mysigt om fossingarna där inne. Tyvärr är ju det bara en dröm. Jag önskar er andra bildårar där ute en trevlig kväll! |
|
|
Tack för info om dragkrok Stephan. Lasse, bbs kopiorna var inhandlades dessa? Sitter som en fläskläpp på e39 förresten. mvh |
|
| Jag köpte dem av Molway.com. | |
| Vad är option 752, Individual High-End Audiosystem ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.