AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
142.264

Var är alla M5:or ?

Sida 6 av 29
fredde 7
Lasse sl500: Facelift strålkastare fram Bmw orginal köpte jag billigt från USA.
Nytt från BMW europautförande (vita blinkers) 10000kr inklusive frakt.
Du måste dock ha ngn som kan plocka ut dem och skicka dem till dig, då de inte var så pigga på att skicka dem om gifts.

Boardmonitor 16-9 var också mycket billigare där om man nu vill facelifta även där.

Baklysen facelift var svårare att hitta hos bmw i den delstaten jag handlade av, för där var det lag på de lysena som har dioder åt sidan..4st extra med andra ord.
Baklysen kan man med fördel beställa från tysk bmwhandlare, de kostar där 190 euro styck.
ljusmodul 200 euro ifall du inte kan koda in den gamla.

Ratt hade gått att importera billigt, men man behöver ju airbag också vilket var ett gissel, så vill man inte betala 20kkr hos dryga Bmw i sverige så får man leta begagnat.

Fälgar (hjul) är nog det bästa att köpa komplett begagnat i nyskick för 10-12kkr
Denna som kom ut igår också hade ju heller inte lång utrustningslista... Länk

S441A Smoker package
S666A Radio BMW Business CD RDS
S677A HiFi System Professional DSP
S774A Fine wood trim
S842A Cold-climate version
S863A Retailer Directory Europe
S885A On-board vehicle literature Swedish
S896A Daytime driving light switch
S210A Dynamic stability control
S216A HYDRO STEERING-SERVOTRONIC
S261A Side airbags for rear passengers
S302A Alarm system
S423A Floor mats, velours
S430A Interior/outside mirror with auto dip
S459A Seat adjuster, electric, with memory
S473A Armrest front
S488A Lumbar support, driver and passenger
S494A Seat heating driver/passenger
S500A Headlight wipe/wash/Intensive cleaning
S520A Fog lights
S522A Xenon Light
S534A Automatic air conditioning
S548A Kilometer-calibrated speedometer
S555A On-board computer V with remote control
S710A M sports steering wheel, multifunction
S775A Headlining anthracite
S785A White direction indicator lights
S851A Language version German
Är det nåt direkt viktigt som saknas i Elarssens bil då? Även om nu utr.nivån är låg så är väl M5 skapligt utrustad som standrad eller?
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Ja, helt klart räcker standardutrustningen i en M5:a lång väg. Fast taklucka och Navi vill jag gärna ha. Navi är ju enkelt att eftermontera. Helst den nyare sorten. Har den i min 525:a och den har aldrig strulat eller skickat mig fel om man har en aktuell skiva i. Den gamla funkar säkert, men själva skärmen känns lite gammalmodig.

Detta är en del av standardutrustningen på en M5 E39, sen tillkommer ju bl.a läder.

Länk

M5 E39 i Sverige Länk
GE; PDC, taklucka navigator, el-gardin + sidogardiner är vad man förväntar sig hitta i en M5 E39, vilket hittas i följande omfattning, gissar att fler bilar har alla tillvalen än sprida skurar eller vad säger du Nicke?

PDC har 75%
Navi har 76%
Gardiner har 61,9%
Taklucka har 73,6%

Statistik kommer ifrån m5portal.com

Möjligen kan man vara utan en av detaljerna (utom navi) om priset är rätt. Annars är utrustningen en del av glädjen.

En av mina absoluta favorit M5 e39:or är denna Länk (obs det Titanicblåa är det jag uppskattar minst) Länk

Mvh Stephan
Säljaren av M5-fälgarna på Blocket säger att de är lackade i BMW A52 "Space grau". Det låter i mina öron som en vanlig karossfärg, mörkgrå metallic? Eftersom jag är ganska petig med fälgarna så låter den färgen inte helt rätt, eller vad tror ni? Karosslack har alldeles för grova metallic-korn i sig, "dark chrome" har så fina korn som pearl ungeför, det blir nästan en reflekterande yta.

Vad gäller ratten så föredrar jag den lite äldre pre-facelift-ratten. Jag tycker personligen inte att facelift-ratten är snygg, men jag kan leva med den.

Är Navi lätt att eftermontera? Är kablarna fördragna menar du?

Jag är jäkligt sugen på E39 M5 -- även om de nyare modellerna är väldigt fina så är E39 M5 den coolaste M5:an, den som kom när BMW stod på topp, hade som fräschast image. Inget illa menat, men nyare modeller känns lite "gubbiga" i jämförelse. Och fräsch, välskött, med M-paket och facelift så är den fortfarande grymt fin tycker jag.

Här är en E39, visserligen "bara" en 530D, men snygg tycker jag i sitt fina skick, tonade bakruta, facelift-bakljus och fina Silverstone-lack. Lite mystiskt avgas, men alla blir ju tokiga på sitt eget sätt? :)

Länk

Dessutom är de hyfsat enkla att skruva med själv.
Stephan: kul att se "udda" individual-bilar. Även om man själv inte gillar alla kombinationer av färger, så är det kul att det finns så många olika. Verkligen en speciell kombinaion med klarröd lack, blå komfort!-stolar och valnötslister.

Själv är jag något slags "mulla Omar"-taliban när det gäller fälgarna, :) De enda fälgar jag skulle acceptera förutom style 65 i fint skick, är BBS LeMans (eller kopior). Alla andra fälgar gör att bilen ser hopplös ut i mina taliban-ögon. :)
fredde 7
stephan735i: Jag läste denna rad under individual listan
"
Locking button, speaker covers in doors and door opener in chrome

Är detta alltid indiidual? eller bara ihop med ngn annan utrustning?
att jag frågar är för jag har det på min, men i vin står det inte med i min betydligt kortare individuallista;)
/Fredrik
Det går inte att redigera inlägg, så jag skriver ett till: den enda utrustning jag ogillar är 357 - skyddsglas. Det är dubbla, laminerade glas utan luftspalt emellan, tänkta att göra det svårare att krossa -- vilket de säkert är.

MEN - de har en odräglig förmåga att dra in fukt mellan laminaten vilket förstör dem ganska snabbt. Och varje sidoruta 357 kostar kring 8000 på BMW, 32 000 för nya sidorutor - pengar jag själv gärna gör något annat för.
Lasse; Håller med dig om fälgarna, med tillägg av M-Parallell. Hartgefälgarna skulle jag byta bort, helst mot 20" BBS . Stephan Berglunds Carbonsvarta 2001a med 20" BBS var superläcker. Tror faktiskt att det är den som var på Spring Break 2007 Länk
Länk

Jag förstår dig om skyddsglaset men det går ju att byta alla rutorna mot vanliga till lägre kostnad.

fredde7; Jag skulle dra det med Nicke (HD91) då han sitter på alla M5 E39 listor. Jag blir förvånad över dörröppnarna som ser likadana ut som på vilken annan E39 som helst. Jag kan inte påminna mig ha sett dessa detaljer på någon 540i E39.

Mvh Stephan
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Någon som vet hur många m5 e39 som har dragkrok?

mvh
El
76
Elarssen
Bmw 330 da touring-02
Bmw 535 da touring-06

annonsen har jag nu uppdaterat.
Ökat på utrustningslistan lite grann, fler bilder.

LasseSl500,hoppas du finner bilderna sevärda. Hör av dig om du vill ha några andra biler!:)

Jag är dålig på annonser,det erkänner jag:)
Elarssen: tack, Fast jag saknar fortfarande bilder på inredningen, stolar, instrumentpanel, ev. sollucka. Och någon närbild på skärmkant/sparklådans kant mot främre hjulhuset t ex (för att visa skicket karossmässigt, stenskott på utsatta ställen. Bakom framhjulen brukar det alltid vara "blästrat") och skärmkanter / dörrarnas underkanter brukar ha någon liten rostblåsa om den är vinterkörd.

Om din bil är fin på dessa ställen så tycker jag du ska visa det, det lär ev köpare gilla.

Tanken med bilderna är ju att visa en intressent som kanske bor 50 mil bort och därför har svårt att svänga förbi och titta på den, en så bra bild av skicket på bilen som möjligt.

Alla vet ju redan hur en M5 ser ut utanpå, så eg räcker det med en bild snett framifrån + en bild snett bakifrån, en el två bilder på inredning / taklucka, en närbild för att visa hur fint skick den är i plåten, och kanske en bild på serviceboken du skriver om.

Ser fin ut, jag gillar verkligen färgen. Dels var färgen bara tillgänglig på M5, så den är lite speciell på det viset. Det är inte som silver t ex, som fanns på alla E39. Och dels är det en ultimat sleeper som kommer i ljusblå, en rätt diskret och snäll färg. Snygg.
El
76
Elarssen
Bmw 330 da touring-02
Bmw 535 da touring-06

vafan,kan du se att annonsen uppdaterats?
På min dator är den fortfarande lika som tidigare..Skumt

Om inte annat är det på G. Bilder på inredning och längre utrustningslista som sagt:)

Tack för Toppenbra feedback,och framför allt ett trevligt bemötande! Inte alls som många andra som vet och kan precis allt! "Gör du inte och tänker som mig,så gör du fel";)
Ifall ni fortfarande undrar så är det taklucka på Elarssens bil! När jag ändå skriver så kan jag intyga att bilen är i grymt skick, har själv ägt den bilen! Emil är kanske inte den bästa på att skriva annonser, men är man seriöst intresserad av bilen så kan jag lova att den som åker och tittar på den kommer INTE bli besviken:-)
Dutta; Länk 321st eller 4% dock tacksamt att M5 kunde fås med dragkrok vilket var/är omöjligt på konkurrentarna RS6 och E55/E63AMG.

Mvh Stephan
Jag har faktiskt dragkrok på min M5 F10 men inbillar mig att det inte finns speciellt många varken F10-or eller E60 eller E39-or M5-or med drag?

/Anders
Anders; Länk

Nicke kan säkert svara hur läget är för F10.

Mvh Stephan
Stephan: jag tänkte faktisk skriva style 37 M-parallell också. Men jag gjorde inte det - i min lilla perversa "mulla Omar"-värld så känns style 37 som en fälg som sitter på en hel del BMW, 530, 540, 7-serien E38 - den känns inte M5-specifik. Det är alltså den här, för de som inte känner igen namnet:

Länk

Tack Elarssen, men du har rätt - det var fortfarande den gamla annonsen som låg kvar - men nu ser jag den nya!

Stor förbättring, snygg inredning som ser väldigt välskött ut - en sådan ska ju visas upp! Bra att du fick med om bytta vanosar - de som tillverkades före november 99 hade ju mycket oväsen i dem.

Jag ser vad som ser ut som ett kupevärmaruttag vid passagerarsidan, har den motorvärmare också?

Snygg kärra, nästan så man blir lite intresserad. :) Jag vill ju ha facelift och style 65, men det kan man ju ordna. Jag vill gärna ha Silverstone-klädseln också. Däcken som sitter på (Michelin PS) är ju extremt dyra, så hjulen får man nog en hyfsad slant för om man som jag vill byta till style 65.

Cool kärra. :)
El
76
Elarssen
Bmw 330 da touring-02
Bmw 535 da touring-06

Tack för det,såhär i efterhand så känns ju den uppdaterade annonsen självklar!:)

Japp,motor och kupévärmaruttag!:)

Angående däcken, pilot super sport. Dom är inte billiga alls,men värda varenda krona!Lagt in en beställning på nya framdäck till den nu för någon dag sen bara. 2800kr,styck. Men en sån viktig sak som däck snålar jag inte på. För dt är verkligen skillnad på däck och däck!

Sug på karamellen någon dag och fundera!:)
Om jag säljer den så ser jag gärna att det blir någon som fortsätter att uppskatta den. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.