AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
142.261

Var är alla M5:or ?

Sida 4 av 29
Ulf,

vilka gjorde renoveringen av dina fälgar?

Jag bor i Tokholm och skulle gärna låta Intera renovera. Men jag är rätt petig med att det ska vara exakt samma mörka, nästan spegelblanka yta som originalen. (OK, inte som en spegel/kromfälg, men de är mycket mer speglande än vanliga fälgar, som ett mörkt mellanting mellan vanlig aluminiumfärg och kromfälgar - och jag vill ha exakt originallooken)

Det andra jag är orolig för är hållbarheten. Om de inte pulverlackerar är jag rädd att de blir fort fula - att några stenskott syns direkt. Originallacken är ju stenhård, tål verkligen tuffa tag.

Mardrömmen vore att lämna in dem, kosta en massa pengar - få tillbaka dem i vanlig aluminum fälgfärg som dessutom är ömtålig. Då skulle de ju vara förstörda i mina ögon, och då undrar man om det inte är bättre att köpa lackstift på BMW och försöka fylla i de fula märkena själv?

Intera har gjort två uppstättningar fälgar åt mig tidigare, med bra resultat. Men då har det inte varit samma krav på att det ska bli exakt originalnyansen. Är det någon här som lämnat in sina style 65 hos Intera?
crli9194: OK, har du erfarenhet av att ha gjort det själv, på vilken verkstad i stå fall?

Jag har sökt här, och som du säger så finns det mycket - men jag har inte sett en enda bild på resultatet. Utan bilder så vet man ju fortfarande noll om hur det blir, trots att mycket har skrivits.

"En bild säger mer än 1000 ord" :)
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

På min förra M5 e39 renoverade jag två fälgar hos fälgfixarna i HBG. MYCKET bra resultat, gick inte att se någon skillnad mot originalet. Just den lite mörkare färgen till M5 fälgen var lite dyrare men under 1500/fälg. Tror nästan frakten ingick oxå och det tycker jag är billigt. Av/påmontering av däck ingick såklart oxå.

fredde 7
Jag har aldrig sätt en omgång renoverade som ser 100% orginal ut.
Då har jag själv en omgång som är renoverade hos fälgfixarna.
Som tur är har jag en omgång som är orginal också, dock med litet skrap på en av fälgarna:(

Men jag vill ändå rekomendera fälgfixarna i helsingborg, de gjorde ett bra jobb,
inte deras fel att man är tokigt mycket orginalfreak.
Jag har inte själv gjort det men funderat på det därför har jag läst alla trådar som finns om detta. Programmer tror jag är en riktig pedant med tanke på hur fin hans M5:a var. Om fälgarna på de bilderna var renoverade hos Fälgfixarna i Helsingborg så lär du knappast heller bli missnöjd. Men som du säger så säger en bild mycket mer och vi kan ju uppfatta det olika.

Värt att nämna är att det faktiskt finns olika nyanser av Shadow Chrome. Du tänker säkert på den vanliga då du nämner ett mellanting mellan silverfärg och chrome. Men det finns en annan originalkulört också som är mer mörkgrå och inte lika blank. Fälgfixarna har koll och de lackerar i den "vanliga" färgen. Korrekt procedur är att pulverlacka den svarta basen, lägga på ett tunnt lager silvrig färg och sedan klarlack. Original lackeras på detta vis och ytan borde därför inte vara mer tålig än en vanlig fälg.

Det bästa är nog för din del då du verkar lite tveksam att låta Programmer bekräfta här hur bra det blir samt om de är renoverade på hans bilder.
På ett amerikanskt forum så var det en lång tråd om detta och några stycken skickade sina till en firma i England som definitivt gjorde ett 100% original resultat. Tråden innehöll bilder på processen de gjorde på firman med svart pulverlack osv. Kostade lite mer än hos Fälgfixarna också. Ska se om jag kan hitta länken dit.
Varsegod! ;)

Länk
Vet inte om bilderna i länken funkar (syns inte på min iPad). Här är en engelskman som lämnat in till en firma i England.

Länk
fredde 7
crli9194:Tycker du det såg bra ut? En bild är normalt sätt svår att bedöma då skuggor oh reflexer blir fel.
Men här behöver man inte vara speciellt mycket finmakare för att se att det inte är orginallack på fälgarna.

Orginalen har en helt annurlunda skugga(svarta) insidan ekrarna.
De flesta i tråden du länkade till verkar dock tycka det såg kanon ut.

Med det resultatet föredrar jag fälgfixarna.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag anlitade Svets och rikt i Malmö Länk
Som tur är så är dom bättre på fälgar än hemsidor ;)

Dom var väl medvetna om Crome shadow och nämde också att det fanns två nyanser till dessa fälgar. Jag upplevde resultatet som väldigt bra men jag ställde dom aldrig bredvid en orenoverad fälg så hur nära original dom kommer kan jag inte svara på. Bilder finns det massor... Länk samtliga är från efter renoveringen.

Jag fick detta gjort vintern 07/08 och tror det kostade drygt 1500kr/fälg och då ingick också på/avmonterng däck, balansering, rundhetskontroll, grundarbete + lackering, mm.

___
//Ulf
crli9194, fredde 7, peddan med flera: tack för schyssta svar!

crli9194: jag känner igen det där forumet, de har otroligt läckra trådar om hur tex en LeMans-blå M5 recondas: poleringen är fantastiskt fin! Ska se om jag kan hitta den tråden.

Som du säger så verkar alla bilder vara borta, tragiskt. :(

Nu har jag snöat in lite på en röd, här hittade jag en rätt cool bildtråd om en recond av en röd (vidriga fälgar, men bilen är fin) :)

Länk

En annan grej: vet någon varför växelknoppen och handbromshandtaget ibland är blankt, ibland svart, ibland trä? Är det original från fabrik?
fredde 7
Programmer: Svårt att avgöra om de är exakt som orginal på dessa bilder. Bra renoverade ´ser de ut att vara dock.
De är ju ljusår bättre än de på M5 board.
Den var fin din M5, såg den på knutstorp. Har du koll på var den finns idag?
Tack Ulf !!
Gy
107
Gydell
BMW 325d e91
BMW 318is e30
Lasse-sl500: Jag lämnade in mina fälgar till Fälgfixarna i HGB och är väldigt nöjd med resultatet!

Bilder: Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

fredde: jag sålde den till Norge hösten 2009. Han som köpte den var entusiast och hade även en M5 E28. Hade lite kontakt med honom hösten 2010 och då hade han ännu inte registrerat in den utan hade använt handlarskyltar för att köra till ett par BMW-träffar. Anledningen till att han väntade var att efter den 29/10 blev bilen ett år äldre och då sparade han många tusenlappar.

___
//Ulf
Gydell: ruskigt snygg bil! Fälgarna ser väldigt fina ut för mig. Ett sådant resultat är jag nöjd med -- och även med Programmers och crli9194:s. Då behöver jag kanske inte vara orolig att skicka fälgarna till Intera. *pust*

(tänker ju inte skicka hjulen över hela Sverige. Helsingborg är fint, men det är lite för långt från Tokholm) :)
Gydell: men på den här bilden är innan de lackades väl? De ser inte original ute på denna, de är för ljusa - för mycket "vanlig fälgfärg". Hoppas du inte tar illa upp när jag säger det, om jag skulle ha fel - det är inte illa menat.
... osså var det länken: :)

Länk

Jäkla skillnad mot denna:

Länk

Snyggt också tycker jag:

Länk
Kan vara en synvilla och att de är tagna med lite och mycket sol men Programmers/Ulfs ser lite mörkare ut än Gydells? Jag hade varit nöjd med vilka som helst av dem men om man varit tvungen att välja hade jag tagit Programmers.

Fredde 7: ja jag tycker de i länken ser helt ok ut. Du är nog superpedant och snart dags för mig att byta månadslinser så det förklarar kanske varför vi inte har samma åsikt? :)
fredde 7
crli9194: Det kanske är jag som skulle skaffa linser, tycker allt ser suddigt ut, och skuggor o allt vad jag gnäller på.....;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.