AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
142.262

Var är alla M5:or ?

Sida 29 av 29
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Jepp om ett par veckor om du tänkte på 540i/6 :)
Idag när jag skulle starta svartingen så hände inget!

Eller, närmare bestämt: alla instrument tändes upp, navigatorn/färddatorn gick igång, kupefläkten -- allt var normalt, men startmotorn gick inte, ingen tändning. Inte ens ett klick från solenoiden!

Hjälp! Jag blev galen, för det har hänt mig att EWS:en lagt av. Bara stått på garageuppfarten och gått sönder -- inte så kul. Och jag måste flytta på M5:an för jag hade lovat att låna ut min svarta SL 500 min till kompis som skulle köra sin dotter till bal (slutat nian).

Men det löste sig när jag prövade med den andra nyckeln istället. VROOOM! Den elake gick igång direkt med sitt karaktäriska basiga, dova V8-ljud.

Så den ena nyckeln fungerar inte med tändningen?

Jag känner till hur man initierar nycklarna för fjärrlåset -- men jag visste inte att nycklarna kunde lägga av i tändningslåset?

Finns det något man kan göra -- förutom att beställa en till nyckel (för 2000 kr som de brukar kosta ungefär) ?

Ma
254
Marw007
BMW E39 M5 - 03
BMW E39 525i M - 03
BMW X3 20d M - 17
Har du provat byta batteri i nyckeln?

Prova detta sen

Det är den nyare diamantnyckeln, det går inte att byta batteri i den.

Men, jag provade att göra som i filmen -- och det fungerade! Nu fungerar båda nycklarna för att starta igen. Tack!

Jag googlade hela kvällen igår, men hittade inget om initiering av EWS. Trots våra stora communityn, AutoPower, BimmerBoard och allt vad de heter -- så är det svårt att hitta rätt information. Det står för mycket, varav tyvärr 98% är fel eller ofullständigt.

Sökfunktionerna trasslar ibland också, vilket gör det svårt att hitta i alla enorma mängder text; om man t ex försöker söka på det kanske allra vanligaste problemet av alla med en bil på AutoPower : "startar inte", så klarar den inte det. Det blir inga träffar, trots att det finns kanske tusentals inlägg som matchar detta. Jag tror problemet är att den uppfattar "inte" som en operator, och gör fel helt enkelt.

Nyckeln har tre skilda funktioner, som jag ser det:

1. den mekaniska, när man låser upp dörren med nyckeln, och att den passar i tändningslåset

2. EWS - startspärren: Ett litet chip i nyckeln som ska skicka matchande kodnycklar till bilen vid start, annars går det inte att starta.

3. FZV - fern zentral verriegelung (fjärrstyrt centrallås). Detta är ett till chip i nyckeln, och inte samma sak som startspärr. Systemen (EWS och FZV) initieras på två olika sätt (enkelt) -- se videon i föregående inlägg.

Tack för hjälpen!

Ma
254
Marw007
BMW E39 M5 - 03
BMW E39 525i M - 03
BMW X3 20d M - 17
Kanske lägga till filmen under gör det själv på nyckelinitiering?
Ma
254
Marw007
BMW E39 M5 - 03
BMW E39 525i M - 03
BMW X3 20d M - 17
Skönt det löste sig förestten
Ma
254
Marw007
BMW E39 M5 - 03
BMW E39 525i M - 03
BMW X3 20d M - 17
Angående att byta batteri. Går det också.

Kolla här

Länk
Marw: jag håller med, de där filmerna är bra tips borde finnas under gör det själv. Skicka ett mail till de som driver AP och föreslå det, tycker jag.

Ska inte behöva byta batteri, det är lifelong så att säga.

Det du ska göra är att låta den icke fungerande nyckeln sitta i tändningen och låta ladda 24 timmar, sen inititierar du nyckeln enligt den procedur man ska göra för att dom ska synka med varandra, efter det ska allt vara ok.

Reservnyckeln ska du egentligen ladda en gång per månad för att sånt här inte ska hända.
Ma
254
Marw007
BMW E39 M5 - 03
BMW E39 525i M - 03
BMW X3 20d M - 17
Jaja batterierna laddas upp. Precis som bilbatteri kan laddas upp, men till slut tar även dom batterierna slut, när dom laddats upp några tusentals gånger. Då kan det vara synd slänga nyckeln och köpa ny.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Kul att det löste sig! Precis som det redan nämnts så går det att byta batteri i den nya nyckeln.
Ri
111
Rippe
E92 335iC
E46 328
Tjena! Har börjat bli sugen på en lite roligare bil igen efter att 335an såldes i vinter, och har börjat snegla på en e39 m5!
Hyffsat låga mil -00+ och rostfri är kraven :) sneglade över på den gröna individual utrustade som ligger på blocket, och den ser riktigt fin ut i annonsen och tänkte hära om det är nån Här som varit och tittat på den/vet nåt om den

Mvh Mathias
Minns inte om jag la in några bilder från renoveringen?

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Alcantaran som jag klär bagaget med:
Länk

E39 M5 is da shit!
Lasse det såg lite pösigt ut på sista bilden. Inte riktigt OEM :)

Snyggt som sjutton i övrigt men ska du inte klä in dörrsidor, innertak och säten i alcantara också. Det skulle bli superläckert.
Japp, det är lite för pösigt - har inte fått in snitsen med symaskinen ännu! :)

Jag tänkte låta den vara helt original i övrigt faktisk, det blir bara bagagen som kläs i alcantara. Bagagen är använd, och fläckar / slitage gör att det går inte att få den helt snygg igen -- dessutom är Alcantara så himla mycket snyggare än nylonfilten som är standard.

Och inte kostar det mycket heller - några hundra för den antrazitfärgade alcantaran och en burk spraylim. Lite skillnad jämfört med att köpa klädseln av BMW - den lär visst gå på 25 000 kr... :P

Många timmars jobb för att få det snyggt dock -- men det kan ju faktiskt bli rätt kul att göra. Enormt kul att se det färdiga resultatet också (om det blir bra).

Misslyckas jag så får jag väl köpa ny skuffklädsel, någon i nyskick finns säkert på någon bildemo för en överkomlig slant.

Det är den här looken jag blev inspirerad av, en kille i England som gjorde samma sak:

Länk
Jag förstår att du blev inspirerad, det var mycket snyggt.

Om du inte blir nöjd så borde väl en bilsadelmakare kunna få till det där för en rimlig summa skulle jag tro.

Jag skulle gå all-in och byta ut det röda skinnet som du har i inredningen till alcantara. Fast du har rätt, det är inte original men det skulle bli snyggt om man får till alla sömmar och liknande att se ut som i en Individualutrustad M5.
Hej! Svårt hitta fina lågmilare, vad tror ni om en M5 E39 som gått 25000 mil men har exemplariskt dokumentation och skick f.ö. ? Vad bör man räkna med att kolla upp och laga på en sån ?
M_
467
M_Tech
Bmw 540IA Msport -18
Var denna M5 OK?
Länk
CMF399
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.