AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
142.252

Var är alla M5:or ?

Sida 28 av 29
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Klippte en Le mans blå -01 med 15200 mil i Skövde igår.

En M5 i originalskick med servicebok och en hel plastficka med historik och kvitton.

Svart inredning med utökat läder. Alcantratak.

Fin invändigt och utvändigt, finns bara ett litet märke på bakstötfångaren från en parkeringsskada vad jag har hittat hittills.

Alltid vart sugen på M5 men hade inte tänkt införskaffa en nu.. dock när det dök en fräsch så nära så blev det affär. Samma tillfälle kanske inte dyker upp igen.

Dags att sälja 540i/6 å 730 nu..
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Alpinabiturbo:

Var det den med ylande bakaxel?
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Japp förra ägaren trodde det. Kan vara något annat, de låter bara lite i 80-90 km/h när man precis börjar belasta drivlinan. Visslar lite. Ska försöka gräva djupare i det framöver :) Med tanke på skicket på bilen så var det inget att hänga upp sig på.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Ok, var och kikade på denna bil när den var till salu förra året i Göteborg..
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

RiBBaN_ OK, jag läste igenom tråden nu och såg att den inte uppfyllde dina krav :)

Har hittat några mer smågrejer nu exteriört och lär säkert hitta något mer när jag tvättar den i eftermiddag.

Den var mycket billigare nu än när den låg ute för 129 förra året.

Nöjd hittills. Svart inredning och Le Mans blå är verkligen helrätt.
Grattis, kul!!! Kan man fixa lite själv så är det inget hinder och ingen stor kostnad att byta ett hjullager eller vad det kan vara.

Det mesta är förvånansvärt billigt att fixa - om man har en bra verkstad som inte saltar fakturor.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Grattis får jag också säga :)

Vad det gäller missljudet så kan jag säga att det till 100% kommer från bakaxeln. Så du inte börjar byta hjullager och annat runtomkring ;)

Bilen var högt prissatt när jag kikade på den, och vad jag såg nu sist så låg den lite mer "rimligt" i pris i förhållande till skick. Sen kanske en del var fixat på den nu :)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Jag är eventuellt inne på sälja min M5 ifall det finns seriöst intresse är det bara att höra av sig
Svårt det där med ljud, att höra var malandet kommer ifrån. Det finns ju ingen bakaxel i gammal bemärkelse, bara kardan, slutväxel, drivaxlar och hjullager är det enda som finns där bak. Någon av dessa delar behöver förmodligen bytas:

Kardan:
Länk

Länk

Bakväxel:
Länk

Drivaxlar:
Länk

Hjullager:
Länk
Har inte hört ljudet själv, och ni kan säkert detta bra själva, men personligen skulle jag lyfta upp bilen och undersöka om gummidamaskerna till drivaxlarna är hela. När de går sönder så försvinner smörjningen och det blir oljud av slitna splines i drivaxlarnas ändar.

Alternativt hardyskiva (de svarta, runda gummiskivorna på kardan), men det brukar väl mest "brumma" när de blir dåliga tror jag.

Har du flyt så är bara damaskerna trasiga, och du kan byta dem plus fylla med nytt fett för att tysta dem. Men annars måste du byta.

Nya drivaxlar kostar 5900 på Schmiedmann, ca 4000 från Tyskland och jag tror Bildemo i Uppsala har beggade i gott skick för ca 3000.

Artikelnumret är 33212282116 och det heter "antriebswelle" på tyska.

Finns på ebay i Tyskland för ca 1000 kr beggade i gott skick:

Länk

Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Ljudet kommer från differentialen, det Lasse kallar bakväxeln i sitt inlägg.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Ja precis, även den uppfattningen jag har fått. Det är ingen svår sak att plocka ner diffen på en E39. Sedan får man väl se om det blir renovering eller utbyte framöver.

Har haft min 540i/6 i tre år och den har jag servat och bytt slitagedelar själv på. Ska väl inte vara svårare med M5an. Handlar man delarna på rätt ställen så blir det inte så dyrt heller.

Det är inte jag - det är BMW som kallar den för "bakaxelväxel"

Länk
Kärt barn har många namn: diffen, klumpen etc -- pinjong och kronhjul. Men just M5 har ju faktiskt en diffspärr - det har ju de flesta bilar inte (min 540 har t ex ingen diffspärr vad jag vet).

Länk

Spärr:
Länk
En diffspärr är det knappast, snarare en diffbroms.
Upp med bilen i luften, känn om hjullager glappar om inte skulle jag försöka lyssna på diffen på lyften, kanske inte går att återskapa ljudet utan belastning. om det inte låter något från varken diff eller annat så skulle jag byta oljan i diffen innan jag börjar riva något. Att plocka ner diffen på M5an är lite bökigt, speciellt om man har ett helt avgasystem, då man måste plocka ner det hela vägen.

LSD-diff i m5an..
Länk

Ett par forumtrådar med folk med e39 m5 som har tjut i drivlinan :-)

Länk
Länk
Länk

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Oljan i diffen är bytt.

Tack för länkarna Linol!

Har lagt upp info och bilder på bilen på garaget.org om ni är intresserade.

Länk
Set väldigt fin ut - grattis, kul!!
gU
25
gUMMO414
Volvo 944 -92
Den ser ut som min!! Grattis!
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Touringen till Salu? :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.