|
Sida 26 av 29
|
|
|---|---|
| Ingen problem att ställa på bilen syftade på grus och vågar inte ens tänka tanken på att få skott på bilen | |
|
Ribban: Det snöade bara härom dagen, i rejäl mängd. Det dröjer nog minst en månad innan någon av mina tittar ut (:. I förra veckan var jag i Stuttgart, där var det 19 grader som mest... Mvh Stephan |
|
| Lasse: Aha du har en så kallad plastidor. Inget fel med det, det är det många som har. Jag är ingen cigarrfinsmakare heller, jag röker inte rättare sagt, men jag är lite intresserad av att börja med lite cigarrökning, för det smakar inte så dumt det lilla jag har provat. | |
|
Haha, plastidor - bra namn! :) Jag vill inte dra tråden helt off-topic, jag får surfa in på bbb.bolma.nu med mina rökvanor. Men pröva La Paz (som alla snobbar fnyser åt) - de finns i Pressbyrån. Efter maten, med en kopp kaffe och något sött - typ lite konjak, punsch eller rom, så är det en njutning med några bloss. Jag röker själv aldrig mer, sen släcker jag den och kanske tar några bloss några dagar senare. Mer blir det inte för mig, men det är en livsnjutning! :) catch: har du sett de här? Kass bild, men det ser ut som äkta style 65 i behov av kärlek. Jag skulle mycket vänligt - och med hänvisning till skrap och att däck måste bytas - bjuda 4500 kr och vara beredd att mötas vid 5000. Länk |
|
|
Nej jag har faktiskt missat dem,Ska kolla med säljaren genast tack för tipset. Men jag ser inte M märket mellan bult hålen dåliga bilder misstänker att det inte är äkta men bilderna kan ju ljuga.Hoppas att det äkta. |
|
|
De i Östergötland ser inte original ut - jag saknar platsen för det lilla M-märket och äkta style 65 ska ha bredare kant bak: Länk Så här ser original ut: Länk |
|
|
De i Halmstad ser ut att vara bredare bakfälgar - det är det som får mig att tro att de är äkta. Glansen är rätt också, tycker jag. Ser inte heller M-märket, men det kan ramla bort eller försvinna vid renovering. Äkta style 65 har en fyrkantig liten "ingjutning" några millimeter djup, där märket ska sitta. Dålig bild, men värt en chansning om de skulle vara äkta. |
|
| Precis den i Östergötland är inte äkta det ser man även på färgen..Den i Halmstad verkar stämma med färgen och har breda 9½ bak det ser man på bilden men ingen M märke verkat det som har begärt flera bilder av säljaren han skall skicka inom kort. | |
| Det var så jag upptäckte att fram fälgarna inte var äkta på fälgarna jag köpte förra veckan saknade ingjutningen endast dit satt märke. | |
| För alla nyfikna så kan jag meddela att jag varit i kontakt med säljaren till den svarta faceliften i Norrland som ligger ute för 110. Verkar vara en ärlig säljare. Bilen är i ok skick enligt säljaren. Dock saknar den servicehistorik efter 7000 mil. Tidigare ägare hade haft den sen 2008 men han får jag inte tag på. Så jag släpper nog den bilen. | |
| Den ser onekligen fin ut och jag gillar halvskinnet på den..Så synd att man har slarvat med Serviceboken | |
| Lasse>> Går det att släcka cigarren och spara den och röka senare eller är den förbrukad om den en gång varit tänd? | |
|
catch: Ja det var riktigt tråkigt. Kan faktiskt inte förstå varför man skippar att sköta boken på en M-bil. Även fast man servar själv så kan man ju spara kvitton osv för att kunna förevisa till nästkommande köpare. Nuvarande ägare var medveten om att den saknade stämplar, och hade ingen annan dokumentation att styrka service osv med. Hade inte heller koll på om koppling var bytt utan hänvisade till förra ägaren. Men han går som sagt inte att få tag på. Övrigt så hade bilen nån lackskavank, men ingen rost. Bilen hade tyvärr rullat denna vintern, men varit avställd tidigare vintrar om jag kollar historiken sen den kom in till Sverige. Har importerats via en firma i Örebro om jag läst historiken på rätt sätt vilket kanske också ökar på min skeptiskhet något. Rutorna vad av modellen dubbel, och hade vissa inslag av "läckage" mellan rutorna på några ställen.. Mig veterligen är väl byte av rutor äckligt dyrt, och det går inte att konvertera till enkelrutor på ett enkelt sätt? |
|
|
Den svarta faceliften för 110 ser fin ut på bild tycker jag. Det verkar vara en 00:a som faceliftats tämligen komplett? Framljus, ratt, 16:9, instrumenthus. Faceliften kom ju inte förrän 01 egentligen. Smaksak, men själv tycker jag den ser trevlig ut inuti - fräscha halvskinnstolar och trälister är lite ovanligare än standard-standard: helsvart läder med aluminiumlister. Själv ryggade jag till för gummimattorna -- vem har gummimattor i sin bil??? :) Vinterhjul är ju lite oroande, men ett plus. Om de är fina får man 6-8000 när man säljer dem. Dubbelglasen finns i två olika typer, ljus/tempetratorisolerande dubbelglas med en luftspalt emellan, eller "skyddsglas" utan luftspalt men med en seg plastfolielaminat emellan de två rutorna. Original är dubbelglasen väldigt dyra, men det finns rutor från Pilkington till bättre pris har jag hört. Att skyddsglas inte är original ska man nog vara tacksam för, för kvaliteten på BMW:s skyddsglas var dålig tyvärr, laminatet släpper ofta så att rutorna ser flammiga ut. Det är enormt enkelt att konvertera till enkelrutor. De finns på skroten för 1200-1500 kr för fyra rutor inklusive gummilisten som löper i dörren. Personligen gillar jag bättre enkelrutor, eftersom de blir snyggare med ljus solfilm - de blir mörka istället för som en "spegel" som dubbelglasen blir. Och dubbelglasen är tunga. De isolererar ljudet lite bättre, men personligen; rent subjektivt tycker jag inte det är någon stor skillnad. Men, alla upplever ju sådant där olika. Har man otur så passar inte hållaren i rutans underkant rakt av. Vanliga rutor har två metallklämmor som är gummifodrade i rutans nederkant. De klämmer åt mot rutan och sitter fast i fönsterhissmekanismen. Väldigt enkel konstruktion, och oftast är det bara att lyfta ur de gamla rutorna och i med de nya. Det tar max 2 timmar för alla fyra dörrarna även om man är ovan. Den gamla gummilisten drar man ur med handkraft, sedan sprayar man CRC56 eller WD40 i på den nya listen innan man trycker i den, då löper den lätt på plats. Jag har sett andra typer av hållare än de vanliga "klämkopplingarna", men det är inte värre än att man får modifiera de gamla hållarna i så fall, eller köpa nya hållare. Ang. serviceboken: det är ju ett argument för att diskutera priset, eller hur? :) Personligen tycker jag skicket är viktigare än en servicebok. Dels är den lätt att förfalska, och dels märker man - hör man med öronen - om bilen är välskött. Begagnade bilar är alltid en gambling till viss del. Har man oflyt har bilen servicebok, men har bilen buskörts av en idiot till ägare som missat växlingar, övervarvat etc, som orsakar skador i motorn som inte syns, men ofta hörs. |
|
|
Jim>> den går alldeles utmärkt att släcka och fortsätta röka, är inte förbrukad. :) Lika lite som en konjak är förbrukad om man bara tar ett litet glas efter man öppnar den. Åtminstone inom rimlig tid - ligger den för länge så torkar den annars. Åtminstone enligt mig. Men om du talar med en "snobb" (eller "finlirare" kanske är ett vänligare ord), så kanske du får ett annat svar. Jag menar, alla är olika. Personligen uppskattar jag cigarrer, men jag tycker inte om när det går till överdrift, personligen. Meningen är ju njutning (för mig), inte att hänga upp sig på mikroskopiska detaljer. Personligen vill jag helst tända en cigarr och njuta av den, i sällskap med en vacker, älskad kvinna (en annan njutning, under gynnsamma förhållanden den största njutningen av de alla: kärlek). Jag vill inte snöa in på detaljer om cigarren - det blir lökigt för mig, personligen. Att tända en cigarr t ex, kan vara en hel vetenskap. Som ett slags "religion" eller procedur som en del tror att man måste genomföra, för att det blir lite "märkvärdigare" då. Det är upp till var och en vad man tycker om det. SJälv är jag en enkel person. Och även om jag är sofistikerad i smaken så är det sämsta jag vet folk som mästrar andra, som försöker vara överlägsna. Men det finns praktiska saker, tycker jag: t ex så är de ibland rullade så att de är stängda (bladen överlappar) i den ända man har i munnen. Tanken är att skydda cigarren från att torka ut. Blir den torr så brinner den upp på fem sekunder (POFF!) och smakar inte lika gott. Så de cigarrerna kan man behöva "snoppa" (jobbigt ord :) - man kapar av den lite, så att luften kan flöda igenom den. Då används ibland (särskilt av snobbar) en "snoppare", men det går exakt lika bra med en vass kniv -- ingen som helst skillnad. Snoppare är som en liten sax, men kan kosta hur mycket som helst. Cigarren smakar dock inte godare, även om man lägger 3000 på en snoppare. :) När man tänder cigarren rekommenderar många att man ska undvika gaständare, då gasen påstås förstöra smaken på tobaken. Låter vettigt, men själv märker jag ingen sådan skillnad, men jag har respekt för att det finns folk som detta är viktigt för. Sen rekommenderas man att värma spetsen först, rulla den på lågan, utan att tända den, i typ 10-15 sekunder, innan man sätter den i munnen och tänder den. Varför vet jag inte, men det finns säkert en förklaring. Själv är jag nog lite enklare, jag tänder den bara rakt av. Inga problem, smakar lika gott tycker jag. |
|
|
Tack för ett mkt utförligt svar Lasse rörande rutorna. Bilen är tillverkad 2000-09-06. Är det inte så att det isåfall är en 01:a? Enl. ägaren är bilen en "äkta" facelift. Nån som vet säkert? Har kikat utrustningen på bmwvin (verkar även som det är en induvidual?): Type code DE91 Type M5 (EUR) E series E39 () Series 5 Type LIM Steering LL Doors 4 Engine S62 Displacement 5.00 Power 294 Drive HECK Transmission MECH Colour CARBONSCHWARZ METALLIC (416) Upholstery LEDER M TEXTUR/ANTHRAZIT (F2AT) Prod.date 2000-09-06 Code Description (interface) Description (EPC) S265A REIFEN DRUCK CONTROL (RDC) Tyre pressure control (TPC) S357A SCHUTZVERGLASUNG Protective glazing S428A WARNDREIECK Warning triangle and first aid kit S465A DURCHLADESYSTEM Through-loading system S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC) S609A NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL Navigation system Professional S632A KOMPLETTVORB. BMW HANDY (MOTOROLA) Preparation BMW Handy (Motorola) L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG NATIONAL VERSION GERMANY S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Retailer Directory Europe S879A DEUTSCH / BORDLITERATUR On-board vehicle literature German S940A SONDERWUNSCH AUSSTATTUNG special equipment BMW Individual Code Description (interface) Description (EPC) S210A DYNAMISCHE STAB. CONTROL (DSC) Dynamic stability control S216A SERVOTRONIC HYDRO STEERING-SERVOTRONIC S249A MULTIFUNKTION FUER LENKRAD Multifunction f steering wheel S302A ALARMANLAGE Alarm system S423A FUSSMATTEN IN VELOURS Floor mats, velours S430A INNEN-/AUSSENSPIEGEL AUT.ABBLENDEND Interior/outside mirror with auto dip S459A SITZVERSTELLUNG, ELEKTR.MIT MEMORY Seat adjuster, electric, with memory S488A LORDOSENSTUETZE FAHRER/BEIFAHRER Lumbar support, driver and passenger S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger S500A SCHEINW.WASCHANL./INTENSIVREINIGUNG Headlight wipe/wash/Intensive cleaning S520A NEBELSCHEINWERFER Fog lights S522A XENON-LICHT Xenon Light S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning S548A KILOMETERTACHO Kilometer-calibrated speedometer S555A BORDCOMPUTER On-board computer V with remote control Code Description (interface) Description (EPC) S710A M LEDERLENKRAD M sports steering wheel, multifunction S775A INDIVIDUAL DACHHIMMEL ANTHRAZIT Headlining anthracite S785A WEISSE BLINKLEUCHTEN White direction indicator lights S851A SPRACHVERSION DEUTSCH Language version German Code Description (interface) Description (EPC) S464A SKISACK Ski bag S473A ARMAUFLAGE VORN Armrest front S602A BORDMONITOR MIT TV On-board monitor with TV Text ---- Processing Individual Sign "BMW individual" 0940 Sonderwunschausstattung High gloss burr walnut wood trim, as option 438 Locking button, speaker covers in doors and door opener in chrome |
|
|
Stämmer äkta facelift..from september 2000 |
|
|
Jo, det är en 01:a och således äkta facelift, bilar tillverkade fr.o.m. september räknas som nästa års modellår hos BMW. 110 för den känns inte orimligt tycker jag personligen, baserat på att facelilft-modellerna brukar ligga åtminstone 30 000 högre (i snitt /ungefär) jämfört med 99:orna. Givetvis varierande med körsträcka och skick. Men priset måste ju kännas rätt för köparen, spelar ingen roll vad jag tycker. Den har skyddsglas, varianten med laminat som ofta släpper och blir fula fläckar på. Inga problem att byta till enkelrutor. Det värsta du kan råka ut för är att du kan behöva anpassa hållarna i rutornas nederkant, annars inga problem alls. |
|
|
Här är årsmodellbrytningarna för den som undrar: Länk I E39:ans fall är det alltid september, men t.ex på F10 är det blandat september och på senare tid juli månad. Även E34 hade blandade månader. M5 E39 i Sverige Länk |
|
|
Tack för klargörandet HD91 - jag trodde faktiskt att alla nya BMW hade september som modellskifte. Där ser man, tack. Catch: Jag har kikat på ebay i Tyskland efter style 65. Min erfarenhet säger att saker från Tyskland ofta är i bättre skick. Denna uppsättning tycker jag är fin; tre fälgar helt utan repor och en med en liten repa. Tre månader gamla däck (visserligen Nankang, men de kanske är okej?) Länk Frakt hem kostar ju en slant. Men om man gör en liten semester med bilen ner till Europa för att möta våren - då kanske? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.