AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
142.268

Var är alla M5:or ?

Sida 25 av 29
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Jag saknar min gamla bil Länk

Tro det eller ej, men den m5an hade rullat 20000 mil när bilderna togs.
Var extremt välskött. Tajt som ett kylskåp.

Idag kompressorkonverterad och troligtvis sönderkörd :(
Snygg. LeMans-blå med blått skinn är fränt tycker jag.

Kompressorkonvertering är ballt tycker jag, och om den som äger bilen är noga med att byta oljor och inte kör som en idiot jämt så tror inte jag det är något problem. ESS installationer är så snygga att det knappt syns, men över 500 hk på drivhjulen... Men hur de påverkar vardagskörbarheten vet jag inte? Man vill gärna känna att man kan ta den på en långtur om man får lust, utan att den ska dra 2 liter milen på landsväg.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Stötte på ett problem idag när jag skulle provmontera mina style65or få dit fälgarna är ingen problem allt funkar men mina skivor är 380mm gigantiska inte nog med det oken är det oxå men det funkar MEN det är så pass tight så att balanserings vikten tar i oken,
Någon som har tips på hur man löser det efter fälgarna vart renoverade och fått nya däck?

Sen skulle jag plocka bort bbs fälgarna och montera 17 vinterdäck men det är bara att glömma fram pga skivorna.Så frågan är kan jag ställa bilen på bockar endast fram och låta 17 vinter sitta bak varför jag vill göra det ärpga jag ska lägga bbs fälgarna på annons och vill ha det seriöst med bilder!
mvh
si
22
simu
M5 F10 2012
catch_me: Säljs slim-vikter på ebay.co.uk och ebay.de, de är halva tjockleken av originalvikter och brukar funka perfekt när det är tight mot vikten :)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tack för tipset ska kolla upp det.
thekinglives
Catch: Vad gav du för fälgarna...hur var däcken?

Köpte själv en uppsättning extrahjul, tror det var 2008......gav 5500kr med helt sluta däck och en hel del repor.

Jag renoverade dem hos fälgfixarna, första gången blev de för ljusa.
Andra gången skickade jag med en originalfälg som färgprov, blev perfekt.

I ett svagt ögonblick annonserade jag dessa hjul på AP, med helt nya Michelin PS3
för 10kkr.
Tror jag fick ett bud på 6000kr som jag inte bemödade att svara på, annars var det dött.

Det jag menar är: Är det verkligen värt att köpa fälgar och renovera? eller är det bättre att köpa fälgar i nyskick, eller nya?

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Köpte dem för 3500 på sätt tycker jag att det hade varit lönt MEN det visade sig att fram fälgarna inte var äkta så jag skal lämna tillbaka fälgarna..

Vadå menar du att har style 65 som du ska sälja?
thekinglives
Catch:ok..vad trist. ja det är ju runt där om det ska vara lönt att renovera..

Nej, inga att sälja tyvärr...jag hade dem på annons för några år sedan men har beslutat att de får hänga med bilen som en extra uppsättning, lätt hänt att skrapa en fälg, eller ännu värre, köra i ett potthål, då är det skönt med en extra uppsättning.

Vad hittar man nya för då?
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

catch: misstänkte nåt var skumt, för det var för billigt för att vara sant.. :( Fick du tag på säljaren som skulle köpa tillbaka dom?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ja riktigt trist faktiskt,Frugan var på jobbet var tvungen att ha med mina grabbar 3och5 år så lite stressit var det kollade på bak fälgarna lite hastigt fram allt såg bra ut..

Ja då ringde han idag han jobbar nu så vi jag ska åka hem till han kl 18 ingen problem,Han menade att det skulle vara så men hallåååå det är en BMW nörd du har att göra med liksom..Men men
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hur ser man att de inte är äkta?
Står det stämplat "ricambio non originale" som det står på mina icke-original vinterfälgar från Italien? :)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Vet inte riktigt hur men det kändes inte rätt till att börja med.Det var nyans skillnad på fram och bak fälgarna.Bak fälgarna var stansade typiskt bmw siffror osv medans fram fälgarna hade inget förutom texten "made in Italy"

BMWs M fälgar sitter det M logga ett litet klistermärke som sitter mellan två bulthål finns även plats för det typ fyrkantig djupt plats ähhh ni fattar på fram fälgarna fanns det inte alls
Kopiorna brukar även ha för tjocka ekrar. Synd, men det dyker upp fler! Jag tycker dina BBS LeMans är ruskigt snygga, så du sitter inte i sjön. Behåll dem om du kan tycker jag, skaffa äkta style 65 som ett projekt bredvid.

Lite av charmen med dessa M5:or; många ägare har inte fattat att det ska vara style 65, och bytt ut dem mot diverse märkliga 19-20 tums som egentligen bara förstör bilen (min åsikt, jag menar inget illa --alla gör ju som de vill med sina egna bilar). Fördelen med det är att det cirkulerar äkta M5-fälgar till rimliga priser.

Det unika med style 65 är ju deras mörka mellanting mellan vanlig aluminium och krom, och en ovanligt lyckad design. Dessutom är de väldigt lätta, vilket ju är vitsen med aluminiumfälgar. 18" är rätt optimalt ur estetisk synvinkel på den karossen (tycker jag - det är en smaksak).

Originalfälgar har "BMW" ingjutet i godset på baksidan.

Länk

BBS LM med röda nav:
Länk

BBS LM:
Länk

Style 65, fast glansen är inte som den ska:
Länk

Guldekrade, blir ju nästan lite JPS-känsla?
Länk

Style 65, carbon:
Länk

Är det förresten någon som gillar cigarrer här? (självklart inte i bilen!) En cigarr, kaffe och rom är ruggigt gott på kvällen efter dagens M5. Jag röker rätt mycket cigarr själv, men krånglar inte till det. Man behöver inte krångla med hur den ska tändas eller svindyra märken om man inte vill. Finns en massa olika cigarrer, och otroligt mycket "snack" (ungefär som vin) men La Paz Gran Corona funkar fint tycker jag, och jag har ändå rökt mycket cigarr i mina dagar.

Sitter fint på kvällen, ute på verandan när man går och grunnar på nästa steg för bilarna. Jag har bestämt mig för att klä skuffen med alcantara själv (jag gillar att hålla på). Men vi får se när det blir, för jag har en hel del annat pyssel just nu: bl a ska jag sätta nya lister och lackera sex innerdörrar till huset, för att snygga till dem. Lister, spackel, grund och sedan vit lack tänkte jag. Har kompressor och spruta, så tänkte göra det själv.

Sorry off-topic lite. :)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Lasse 1+ gällande style 65 fälgarna,Gällande cigarr så har jag slutat röka överhuvudtaget för 5 månader sen och det går fint ett blås kanske resulterar med återfall :)

Jag behöver lacka om mina ytter dörrar då jag målade om huset förra året med nytt färg..Är lite inne på skaffa en kompressor..
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Style 65 och inget annat är de som gäller på m5 e39. Det känns som det är den absolut snyggaste fälgen man kan ha på en fin e39a. :)

Cigarrer är inget för mig, aldrig rökt faktiskt, och i övrigt tobaksfri. La alla pengar på bilar i min ungdom så man hann aldrig börja med dessa dumheter ;)

Vad det gäller ess kitten så är de riktigt stabila, inget negativt med dessa. Två bekanta har konverterat. Den ena en 330 och den andra en m5 e60.
Vad det gäller min gamla bil så skulle jag önska en sann entusiast skrev här och berättade bilen var lika fin som 2009 då jag ägde den och den minsann inte är sönderkörd. Tyvärr tror jag inte det händer :(
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Jaha, idag kom det snö igen :) Och ansiktslyfta m5:or lyser med sin frånvaro från blocket.
Vad har du för humidor till dina cigarrer Lasse?
Haha, vet inte om jag vågar erkänna det -- men jag har ingen riktig humidor. Jag kör med en enkel sådan där Tupperware som man kan försluta ordentligt - sån är jag! :)

Vill verkligen inte uppmana någon att röka, och själv röker jag inte - har aldrig gjort. Däremot har jag snusat - men slutat (vilken pärs det var!) - otroligt skönt att vara kvitt den där kletiga ovanan.

Cigarr har jag rökt i femton år, men jag tar bara några bloss (aldrig halsbloss), kanske två kvällar i veckan ute på verandan, som livsnjutning kvällar när man mår bra. Aldrig mer.

Dessutom röker jag gärna en ganska enkel cigarr som heter La Paz Grand Corona, som många osäkra s.k. "finsmakare" rynkar på näsan lite föraktfullt åt. Men jag är en enkel person och av åsikten att man inte måste krångla till saker - det måste inte vara det värsta, dyraste, exklusivaste, snobbigaste - det är inte det som är glädjen i livet enligt mig. Åtminstone inte för min del, men jag har full respekt för de som tycker att det alltid måste vara en Romeo y Juliet för 400 kr. De får väl göra som de vill med sina pengar, men jag tar hellre en enklare cigarr för kanske 30 kr och lägger resten på bra motorolja till M5:an! :)

Vissa dagar (kvällar) - när man är på bra humör, när vovven är sådär mysig som han brukar vara, när man har en bra film eller musik i stereon och kanske ätit gott -när man är harmonisk - då sitter det fint med en kaffe och några bloss på cigarren.

Men i dagarna - efter snöstormen, det kom 15 cm snö här! - har man i ärlighets namn inte alls varit harmonisk. Jag hatar snön - nu får det räcka! :)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ja men nu får det vara nog,Idag är ju alla ute kör sina M. Igår såg E61M5,idag 1M,M3cab och flera porschor..När ska man ställa på bilen börjar blir riktigt rastlös!
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

catch: Är väl bara att ställa på? :) Här i värmland har de inte börjat sopa än tyvärr. Livsfarligt att ligga bakom bilar, sprätter grus nåt så bedrövligt :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.