|
Sida 22 av 29
|
|
|---|---|
|
Har följt denna tråden med stort intresse, och har nu en fråga som jag hoppas att någon av er kan svara på! Jag har flera gånger försökt få fram den kompletta utrustningslistan för min egen M5 e39, såväl från återförsäljare/verkstad samt internet, men på varje lista jag får fram så står det "no access - vehicle data protected" för individual-utrustningen. Varför är det så? |
|
| Gammal polis- eller diplomatbil? | |
|
Mest sannolikt en fd pressbil (kod 902), en utställningsbil eller ett utvecklingsfordon (kod 991). Nu har jag inte listorna framför mig, men det finns ett par såna i landet och då är datan blockerad. Är det nån särskild färg på lack eller klädsel? M3 E36 i Sverige Länk |
|
|
Den alcantara som finns som standard-tillval (antrazit), skulle jag kalla mörkgrå personligen. Den är inte svart. Kul trådar om individual-bilar på m5portal.com, mina favoriter är lemon och champagne eller någon av de vita (cremeweiss / lotusweiss) inredningarna, samt Estorilblå lack: (Logga in på m5portal.com för att se alla bilder -- annars får du bara se ett fåtal) Länk Länk Roligast är nästan den ljusröda med mellanblå/champagne/brun inredning med komfortstolar. Inte mitt val, men kul att det finns udda bilar! |
|
|
Har både 902A och 991A enligt utrustningslistan. Kan man få reda på den här skyddade informationen på något sätt? Vore kul att veta! Bilen är Oxfordgrön med samma färg på Walk Nappa-lädret. |
|
|
Finns ingen avdelning hos BMW man kan fråga sånt rent allmänt tyvärr. Jag har dock fått ut vissa uppgifter via Tyskland, iaf färger. Men osäker på om de vill ge ut detaljerna på en pressbil. I regel innebär det (902A) dock oftast effekttestad motor, någon särskild typ av däckfabrikat o.d. Men specifika exemplar kan ha mer långtgående förändringar, som t.ex viktminskning. Det sprang jag på när det gäller M5 E34: Länk Är den tillverkad 1998-07-21 måntro? I så fall är den identisk med den bilen "dawwe" nämner längst ner i tråden i länken. Koden 991A har den i så fall pga att den är tillverkad innan normala produktionen startade 10/1998. M3 E36 i Sverige Länk |
|
|
Intressant, varför effekttesta motorn? Synd att det inte går att få fram mer info, hade varit lite kul kuriosa att veta. Kom att tänka på en sak, när jag köpte bilen så sa den tidigare ägaren att kopplingen aldrig hade behövt bytas. Något han tyckte va underligt, eftersom han kände ett flertal personer som ägde/hade ägt likadan bilar, varav i princip alla hade fått byta koppling. Än så länge har inte jag heller märkt av något behov att byta, kanske är det en annan typ av koppling på min? Ja precis, den är tillverkad 1998-07-21. Intagen till Sverige tidigt -00 vid ca 900 mil har jag för mig. |
|
|
Hur länge kopplingen håller beror helt på hur man kör, framförallt hur "hårt" man dunkar i växlarna och går på kopplingen igen. Kör du snällt går det att få ut över 200 000 km på en originalkoppling. Någorlunda normalt är byte varje 100 000 km, men kör man helt fel är det inga problem att bränna en koppling på 10 000 km. Gillar man att dunka i 2:an så att det spinner om bakhjulen hela tiden så bör man köra med annat än originalkoppling för det tål den inte i längden, speciellt inte med tanke på att den är av SAC-typ. Originalkopplingen är en kompromiss mellan hållbarhet vid hård körning och att ge en möjlighet att växla mjukt. |
|
|
Ratten i min M5 är visserligen en Faceliftratt - "sportratten" med grövre grepp, men den ser inte så kul ut. Den är lite nött. Jag har tvättat den, väldigt noga med "Mr Muscle" och även tvål och vatten. Den blir mycket snyggare, färgerna på M-sömmen kommer tillbaks, men inte som ny.... Jag funderar på att sätta i en alcantara-ratt, svart alcantara med M-färgad söm. Är det någon som har någon erfarenhet av det? Snyggt som faen, och skönt att greppa. Men är det mycket ömtåligt? Huh? :) |
|
|
Som min alltså :)Länk så mycket ömtåligt är det nog inte håller med skit snyggt och skönt är det men jag hade nog kört med original iaf just för att man tror att det ska slitas/blir smutsig osv sånt tänker man inte på med vanliga skinn inte så mycket iaf!. Jag tvätta 525ans ratt oxå M med diskmedel YES med hjälp av nagelborste 2-3 omgångar sedan avsluta med Gliptone cleaner och conditioner resultatet blev fantastiskt |
|
| En väl till mig är ute efter en E39 M5, vänligen hör av er om ni har en fräsch dylik till salu - till ett vettigt pris så klart. (Det finns inte mycket på Blocket nu..) | |
|
catch_me: vart kommer den alcantararatten ifrån? Har provat en från ebay men den kändes extremt tjock i materialet så blir helt fel känsla. Vet inte om dom klär dom ovanpå det gamla lädret. t13653: har luskat fram hur datan ser ut på förseriebilar och det är väl inget upphetsande direkt utan det står så här: 0991 Sondersteuerung Vorserienfahrzeug - Pre-production-unit (die letzten vier Ziffern der Ordernr. ergeben die T-Nr.) (the last four numbers of the Ordernr. are the T-Nr. from ANL) M3 E36 i Sverige Länk |
|
| HD91: Det är en original CSL ratt med borttagna paddlar sen har man gjort om den lite med nytt skinn på baksidan osv | |
|
Kul!! Skitsnyggt i din bil tycker jag, catch_me! Småsaker, men det är ofta sådant som gör känslan tycker jag. Jag skulle gärna vilja få tillbaks lite nykänsla i ratten, skinnet rent och mjukt och M-sömmens tre färger starka och klara - gillar inte hängiga rattar! :) Jag har en till sportratt, utan M-sömmar (den kommer från en bil med vanligt M-paket, inte en M5). Kan tänka mig att låta klä om den via ebay, kolsvart alcantara och M-sömmar. Det kostar inte så mycket att pröva. Och då har jag kvar originalratten och kan pröva att tvätta upp den. Jag har gjort det med M-ratten i min 540, då gnuggade jag som sjutton med en svamp och Mr Magic - och sedan conditioner. Håller med, det blev enormt stor skillnad. Men även den är lite sliten i skinnet. Funderar på att skicka iväg både M-ratten och sportratten för att få dem omklädda i svart alcantara och ett litet beige eller rött streck klockan 12. HD91: Jag tror att de klär ovanpå det gamla lädret. Man får nog riva bort det själv innan man skickar iväg ratten, om man inte vill det. M-ratten skulle må bra av att bli lite tjockare. har du några bilder på din ratt? |
|
|
Det är ngt liknande detta jag vill ha (fast bilden är väl en M3) Länk |
|
| Lasse-SL500 tack tack..Men då röstar jag på original färg grå aktiga i så fall.Vad har du för färg på inredningen/listerna förutom röda skinnet? | |
|
Nej, det blir inte grått för min del - svart är självklart för mig. Men jag håller med om att din CSL-ratt smäller högre, dock trots det vill jag ha svart. Skulle kunna tänka mig att klä även airbagen i svart alcantara. Den har titanlister och är helsvart i övrigt. Svart original innertak, svart nappaskinn till det röda skinnet och svart instrumentpanel/mittkonsoll, svarta mattor. Mellangrå standardklädsel i trunken dock, det är ju inte särskilt sexigt. Vill göra något åt den också, särskilt som den är bruksad, finns fläckar och är llte "luddig" i ytan. Skruvar ur och tvättar den först. Möjligen att jag färgar den antracit för att bli av med fläckar. Klä i alcantara är inte omöjligt heller, svart givetvis - inte grått. :) FAN vad trött man blir på det här jävla snöandet nu! :) Man blev ju lite sugen på att börja med bilen inför våren, och så kom detta!?! Jaja, bata att bita ihop - snart är det i varje fall vår på riktigt. Det här är en fantastisk tid på året tycker jag, man märker hur dagarna blir längre, ljusare och vet att det bara blir bättre och bättre för varje dag. |
|
|
Lasse: Ja, det måste vara så. Man får skala av ratten själv om man vill ha original-tjocklek. Faceliftratten är ju ganska tjock redan från början, så det passade inte mig med "fel" känsla". Kanske bättre på den äldre varianten som är lite smalare i designen. Tyvärr inga bilder, jag bytte bort den mot en motsvarande läderratt utan att montera den. M3 E36 i Sverige Länk |
|
|
HD91: du har nog rätt i att det kan blir för tjockt grepp. Man vill ju inte ha en M5 med en falukorvring till ratt?! :) - Snygg ratt. Var har du köpt den? - Nej du vet, på ICA; en Mamma Scan... :) Vill inte heller tappa originalkänslan, den är grymt skön att greppa. |
|
|
Roligt att se när det kommer ett mail på luren" Var är allaM5:or?"Det har det inte gjort på ett tag.. Vad tror ni kommer kommunen att börja sopa gatorna så småningom?Köpte min M5a i Juni i somras och den ställdes av i slutet av Augusti så abtsinenn nivån är rätt så hög! Borde kanske ställa frågan på rätt forum men men,är det några som ska till Stora BMW träffen Mantorp i Maj? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.