|
Sida 19 av 29
|
|
|---|---|
| Ok ok..jag är sugen på byta jag med men sugen på high gloss nära shadowlinen man har på bilen | |
|
Blanksvarta: Länk |
|
| Behåll! | |
| Gamla ägaren på min M5 har troligtvis på nått sett fått centrallåset programmerat när man börjar köra så låser sig dörrarna vilket irriterande att jag måste komma ihåg att trycka på knappen varje gång, Någon som har utrustning stockholm som vill hjälpa mig att ta bort den funktionen om det går? | |
|
inga problem om du kommer ut till Knivsta (kväll) eller Uppsala (dag) - tar 1 minut. |
|
| 540is tack låter fint..Ska försöka hinna med det i dagarna. | |
| 540is du har Pm | |
|
Ikväll har jag plockat ner bilen inför lack. Det är ett jäkla plockande, skruvande, dragande, vridande - smutsig som fasen blir man också. Fördelen är att man vet vad som behöver bytas och att det blir rätt gjort. Blir kul att se M5:an om ett tag, då är den helt nylackad och alla rostiga gamla skruvar och beslag har jag bytt mot nya. Sidolisterna på dörrarna t ex, de sitter med 26 clips med gummitätningar som torkar och blir dålig med åren. De byter man självklart så att det blir 100% tätt mot vatten och rost. Strålkastarna är urplockade och jag kommer gå på dem med våtslippapper600, 1000, 2000 och Meguiars PlastX så att de blir som nya. Nya emblem också, samt den lilla "stylingen" att jag byter de kromade njurarna mot helsvarta. Jag tycker faktiskt det är diskretare på en bil med shadowline - kromet i njurarna passar inte på en bil med shadowline tycker jag personligen. Naturligtvis ska allt trassla, har inte så mycket tid över att hålla på med bilen och idag började motorcykeln misstända vid 6000 varv. Den har rödmarkeringen vid 13000 varv, så det är bara halvfart vid 6000. Det låter som om den tappar en cylinder - går på tre av fyra över 6000 och så kan man ju inte ha det! :) Någon som vet vad det kan bero på? Dåliga stift / tändkablar? |
|
|
Lasse Ang. hojen, det låter ju som tändningsrelaterat. Stift eller tändspole. Men sedan finns det ju en klassiker, kolla lufthålet i tanklocket så tanken får luft.... |
|
|
Tack för tipsen! Jag kollade tanklocket och ventilationen fungerar - tanken får luft. Jag tror på tändspole / stift / kablar. Om tändspolen blir dålig så orkar den inte ge tändström på höga varvtal, när gnistan kommer ofta - så det låter logiskt, i varje fall i mina öron. Oljebyte för 400 mil sedan och oljan är fortfarande alldeles genomskinlig och fin. Nu när jag startade den på morgonen så gick den ännu sämre, så jag tar bilen till jobbet idag -- jag som normalt alltid åker MC när vädret är bra! *snyft* Jag ringde och frågade pris på service (olja, filter, stift, ventiljustering) och fick ett pris på 8000. Han påstod att det skulle ta sju timmar. Jag tycker det är för dyrt - är det ngn som har ett tips på en bra MC-verkstad med rimliga priser? Det behöver inte vara billigast - men inte skinnar-dyrt heller! Olja / filter / ventiljustering borde inte ta mer än tre timmar och kosta 3000 tycker jag. Olja / filter kan jag byta själv, men justera ventilerna kan jag inte. |
|
|
Skönt klipp med M5: :) Länk P.S: Jag fixade hojen själv -- bytte stift, bränslefilter och blåste/torkade rent och nu går den som en klocka igen! |
|
|
Troligen sveriges långsammaste renovering - fortfarande inte klar. Jag har haft så mycket annat tycker jag (jag skyller på det i varje fall). Bl a har jag byggt ett förrådshus på baksidan idag, för att ha gräsklippare, krattor och sådant. Och så har jag köpt en gammal svart Mercedes 450 SL från 77 från USA, Californien. (Hollywood) Ikväll plockade jag bort båda stötfångarna på M5:an. Den främre har en mystisk utrustning - elsladdar är dragna bakom och i det svarta plastgallret sitter två sensorer av något slag. Det är utfräst rektangulära hål, ca 70 x 7 mm med svarta sensorer - en i vardera hörn. Är det någon som vet vad detta är? För inte är det väl standardutrustning? Bilen har original fjärröppning av garageportar (från tak-konsollen där knappen för takluckan sitter) -- inte har det väl något med den att göra? |
|
| Laserstörare? | |
|
ahaaaaaaa.... :) Ja, det kan det faktiskt vara. Fast de som sitter där, infrästa i ett spår i den svarta plasten 70 x 7 mm ungefär, på var sin sida av "nätet" ser lite annorlunda ut. Men det kan ju vara en äldre modell. På den ena står: S/N W001296 REV.5E 7.24.43a YW 0121 |
|
|
Någon som känner till denna? Länk Otroligt bra pris med tanken på miltalet, det enda dåliga är att den har dragkrok. Men ändå en av de 40 svensksålda 1999:or. |
|
| Finns det bara 40 svensksålda 99:or? Hur många 00:or? | |
|
Kolla länken Länk Som vanligt när man vill veta något om M5 kollar man m5portal.com 40 stycken är mycket kom igen det finns totalt 10 stycken M5 3,8 E34 kvar, av 1993årsmodell finns det en Limo och en Touring och så har det alltid varit. M5 E39 sålde mycket bra i Sverige medan försäljningen av M5 E34 dog när 90-talskrisen kom. Mvh Stephan |
|
|
Det har dragit ut mycket mer på tiden än jag räknat med. Börjar man riva så leder det ena till det andra. Suck, jag som hoppats på ett litet jobb... Vi hittade lite rost i vänster skärmkanten bak, några bubblor. Jag trodde ju det var ytligt, men det visade sig när vi började slipa att det var resterna av en tidigare gjord reparation som börjat bubbla. Troligen har bilen blivit påkörd vänster bakskärm någon gång, för man kunde se svetsfogar och att det var ilagt ny plåt. Men det hade börjat rosta igen. Det finns ingen annan rost alls på bilen (om man nu inte ligger under den och granskar med lupp kanske, det är ju trots allt inte en ny bil), alla andra skärmkanter, dörrar, tanklock, sparklådor etc är helt rostfria. Nu är bakskärmen bytt och ordentligt reparerat i varje fall, målat med epoxy och hetvaxat + fyllt med dinitrol och lär inte börja rosta igen. Känns bra, trots att det blev mer än jag räknat med. Surt, jag åkte på att byta hela bakskärmen för att vara säker på att det inte kommer tillbaks. Kanske lite överkurs, men jag litar på vad mina kompisar plåtslagarna säger. Problemet är att det är svårt att svetsa t en skärm, eftersom det slår sig. Och det är nästan omöjligt att rostskydda den inifrån, om man lägger skarven för lågt. Skarven bör ligga långt upp, ifrån kanten och vätan. Reparationen såg seriös ut, helsvetsad (inte bara punkt + spackel), men rosten har ändå fått tag där igen. Nu börjar det dra ihop sig, nästa helg börjar vi plocka ihop den. Då kanske man får hela en dag kvar på säsongen? :) Den har rollo och gardiner i sidorutorna bak, men jag tänker ändå sätta film i den. Inte kolsvart, utan som originaltoningen - jag tycker det är ursnyggt på en svart bil. |
|
|
Har varit hela dagen nere på lackverkstaden. Allt utom motorhuven är nu omlackat, och jag kan lova att nylackad Carbonsvart är ruskigt snyggt. Har plockat hela dagen, monterat ihop frontspoilern med dimljusen och spolarna, PDC:erna. Har monterat dit balken i fram och bakstötfångarna. Har skruvat dit backspeglarna igen (de lackas vid sidan, precis som dörrar, front och bakstötfångare, huv och baklucka). Alla dörrarna är på plats, med alla gummilister och skraplister. Nya gummipluppar för sidolisterna. Känns skönt att t.o.m. torkat rent under alla instegslister, finns ingen smuts eller ens damm där nu. (Är dock en tämligen kortvarig lycka :) Har skruvat dit strålkastarna fram och bakljusen, sidoblinkers. Bakluckan med nytt emblem på korrekt position (det var korrekt placerat innan också, men solblekt) I morgon ska jag skaffa ny gummilist till takluckan och lite andra småsaker. Jag passar på att byta gamla fula skruvar mot nya. Min bil har dubbla skyddsglas (dubbla glas med en seg laminering mellan), problemet är bara att BMW:s skyddsglas har dålig kvalitet. Lamineringen släpper, så rutorna ser helt flammiga ut - ser inte klokt ut. Frågade pris på fyra nya sådana sidorutor från BMW, och fick svaret 43 000. Haha, tokskaft! :) Jag byter till vanliga sidorutor istället. Bättre, då slipper man oroa sig - och dessutom är de lättare och ger ett snyggare ljus tycker jag personligen. Det är enkelt att byta sidorutor, mycket enklare än man kan tro. Såg dock idag att jag måste skaffa fyra nya glashållare i nederkant. Skyddsglasen har en annan hållare än de nya solfilmade enkelglas jag skaffat. Vet någon förresten hur man lossar sidogardinen i bakdörren, för den lilla rutan? |
|
|
Prisuppgiften du fick på skyddsglasen måste vara fel. Jag frågade för ett tag sen på bilia group mölndal och fick pris på 8k nånting per framruta och 6k nånting per bakruta. Min ena framruta är sprucken så ska byta den men inte bestämt mig än vad jag ska sätta i. Antingen bmw original (tillverkas av secursiv) eller en pilkington (kanske bättre kvailite?) eller standardrutor men vill ju helst behålla bilen original och med bmw logga på rutan. Är ju väldigt tyst och känns lite lyxigt med skyddsglas men båda bakrutorna har släppt i lamineringen och ena framrutan är sprucken. Skiljer det inget mer än ruthållaren om man vill montera standardglas? Hela rutbågen är ju bredare och även ovankanten (listen) på dörrsidan. Uppdatera oss gärna hur det funkar att byta till standarndrutor om du gör det. Kan vara bra att veta hur mycket man behöver byta |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.