|
Sida 18 av 29
|
|
|---|---|
|
Onödigt att starta en ny tråd om detta så jag fortsätter här på denna aktuella tråd istället. Har haft polarens M5 E39:a under ca en vecka medans han är på semester och åkt lite fram och tillbaka för att den inte skall stå bara då han kommer att vara borta en längre tid. En sak som jag reflekterade över hans bil var hur pass mkt det knakar överallt i inredningen jämfört med min E60:a. Har det med att bilarna börjar bli till åren eller har ni övriga liknande upplevelser? Det sägs att de tidiga E60:orna är så plastiga samt att det väsnas från des plastiga inredningar men E39:an var inte ett dugg bättre i mitt tycke iaf. Mina tidigare E39:or knakade också till o från men inte så att man var tvungen att höja stereon för at slippa höra skiten. BMW M-POWER |
|
| Jag är äger två e39or och det låter ingenting.. | |
|
Inget knakande här heller. Hade ett irriterande, vibrerande ljud inne i kupén på min 540 men det visade sig vara kåpan till regnsensorn vid backspegeln. Klämde fast den så blev det tyst - skönt! Min M5 är knäpptyst, inga ljud. Därmed inte sagt att E39 skulle vara en perfekt bil, eller bättre än E60. Det är nog bara en smaksak, vad man föredrar. Jobbigt med knakande, det måste väl vara någon/några plastbitar i inredningen som inte riktigt sitter fastskruvade? |
|
fredde 7 |
Gino: Nu är minE60 långt från en M5, men varken den eller min E39 M5 knakar nämnvärt. Jag upplever dock e60:n som tystare, mindre vägljud(naturligtvis däcken) samt att man hör mindre vindbrus. E60 M5 tilltalar mig för den unika vrålhäftiga motorn. M5 E39 gillar jag av nostalgiska skäl, samt att det för mig är sista femman som ser ut lite som en Bmw ska göra. Ps: Har din kompis mycket knakande och kläpprande kanske det kan vara ide att kolla över dörrnäsorna. Ska visst väsnas ngt förskräckligt då de glappar. |
|
fredde och jag upplever/levde helt tvärtom gällande tysthet tycker att e39 tystare än e60 jag har haft men vi alla är ju olika.. Håller med om e60 M5 motorn är häftig och ljudet underbart men e39 M5 äger håller med där oxå.. Gino eller kan det vara bara dörrlistor som behöver smörjas som kan knarra och låta extremt irriterande? |
|
| Min knarrar också lite. Misstänker att det är några plastclips som blivit till åren och inte sitter riktigt tajt. | |
|
Sorry grabbar för lite sen återkopling än vanligt så här i semestertider. Det kan mkt väl vara som ni skriver att ngn clips, dörrlist eller dylikt som sitter lös eller har blivit gammal men jag upplever ljuden mer som ett knäpp så här i efterhand nu när jag har kört bilen ett par vändor till under dessa dagar. Misstänker att det är från inredningsdetaljer från bakre delen av bilen, riktigt besvärligt att leva med måste jag säga :) Ringde till honom idag och klagade lite men han kände inte igen problematiken :) enligt honom så är man för petig och skall inte lyssna på allt som låter misstänksamt haha Skönt för er som slipper detta, små irriterande läten likt den som finns i polarens kärra kan faktiskt förstöra körupplevelsen fö. i en mkt underbar bil. Apropå ljudet från V10:an kan jag bara instämma :) BMW M-POWER |
|
|
Mina E39or har aldrig knakat heller faktiskt. Upplever de lika tysta som E60 med motsvarande miltal. Det gäller väl alla E39, jag har ännu ingen M5a av denna modell. Skulle gärna äga en men det har nästan bara varit fantasipriser så jag lackade ur och köpte en 540 sålänge så fick man iaf V8-gurglet. Tror knaket kan uppstå antingen om bilar står i direkt solljus länge och börjar torka ut invändigt eller om dörrsidor och sånt varit isär och någon mek haft sönder clips och/eller tryckt dit saker med våld. Det frågades någonstans förut och nu har vi uppdaterat registret för M5 E39 i Sverige (Länk. Antalet sjönk litegrann sen 2012, men kan inte tala om nån utskrotning i stil med E34. Så tror tillgången på M5 E39 kommer vara fortsatt god på den svenska marknaden ett långt tag framöver. M5 E39 i Sverige Länk |
|
|
Blev visst nåt fel med länken. Rätt: Länk M5 E39 i Sverige Länk |
|
|
Jäklar vilka härliga bilar detta är! Min står fortfarande på lackverkstad, och det lär väl dröja ett tag till. Jag är mest förvånad över att väghållningen är så mycket bättre i min M5a än min 540iAT? 540 har sänkfjädrar, men inte M-chassi från fabrik. Det kanske skiljer en hel del mer än jag trodde på M-chassi och sänkfjädrar? Andra krängningshämmare? Nivåregleringen bak är ju ingen höjdare för väghållningen, jag tycker de där gummikuddarna är rätt hårda, stötiga, "struttiga". Eller så är det dåliga stötdämpare på min 540 som gör skillnaden? Jag upplever M5:ans fjädring som bekvämare, mjukare de första centimetrarna för att sedan bli väldigt fast, stabil - den kränger ju nästan inget alls i kurvor. Ruskigt skön! En grej som jag stör mig på i min bil, är att glasemblemet i växelspaksknoppen liksom släppt lite i kanterna, den är inte 100% snygg. Kan man köpa enbart en ny knopp, eller måste man köpa allt inklusive läderdamasken? |
|
| Lasse original är det hela som gäller med belysta knoppen..Jag bytte till kortare varianten på min gamla M3 som var mycket fint skick, ska ligga i garaget i en hög efter renovering kan försöka hitta den så kan du komma förbi hämta den for free om du vill. | |
| Kom på att jag köpte kortare varianten på ebay med läder osv för ca 600 postar länken om jag hittar det, Brukar försvinna på ebay kontot efter ett tag när man har handlat av nån konstig anledning | |
|
Jag har M-chassi på 540n men inte på 525:an, och enligt min mening är skillnaden rejäl. 525an är riktigt bekväm men går inte att pressa något. Jag har tillgång till brorsans M5-01 och den är ju förstås bättre än 540n men det beror nog på luftfjädringen och nivåregleringen som du säger. Touringarna har ju även liggande stötdämpare. V8-sedanerna 535 och 540 med M-sportchassi II har exakt samma som M5, touringarna enbart framvagnen. Krängningshämmarna ska också vara samma som M5:an om man beställt M-chassi. Lasse, köpte du din 01:a på mobile måhända? Från en handlare? M5 E39 i Sverige Länk |
|
|
Tack catch_me, grymt hyggligt. Men om det blir så, så vill jag nog ge dig en slant. HD91: jag köpte den i april/maj via en gammal klasskompis som bor nere i Bayern - hans granne sålde. |
|
| HD91: hurså förresten? | |
|
Skillnaden är hur som haver rejält stor mellan min 540iAT -98 med M-fjädrar och nivåreglering, och min M5:a. Så stor att jag stör mig på det, och har beställt 4 st Bilstein B8 Sprint till min 540. Kanske jag borde beställa två sänkfjädrar fram också, så jag får ytterligare 20 mm sänkning utöver de 15 mm som M-fjädrarna ger - Eibach kostar ca 900 kr för två fjädrar, och sägs vara fin kvalitet. M5:an är just nu nerplockad. Inte lika mycket som med mina tidigare bilar vid en lack, men lyktorna är borta, kofångarna är borta, huven är borta, alla lister på dörrarna är borta. Jag gör all nerplockning själv. Allt kommer bli original - inklusive style 65 - utom njurarna som jag kommer ha svarta, tycker det passar bra som en diskret touch. De där kromade njurarna ser lite fjompiga ut tycker jag på en bil med shadowline high gloss! :) Men det är klart jag behåller dem, det tar 10 minuter att återställa om man skulle vilja. |
|
|
HD91: Hur går det med letandet? Har du gett upp tillsvidare eller är det utbudet som är boven? Finns inte så mkt intressanta M5:or till salu vad jag kan se iaf för tillfället... BMW M-POWER |
|
| Lasse köpte du nya njurar svart blank eller kromad svart? Vart? | |
|
Jag köpte dessa, 330 kr: Länk |
|
|
Fel länk, dessa menade jag: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.