AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
142.312

Var är alla M5:or ?

Sida 17 av 29
fredde 7
Marin 849:Kanske är färgen vald för att man lätt ska se vilken färg glykolen har, glykol är ju som bekant inte alltid blandbar;)

Likaså är nivån lätt att överblicka samt att upptäcka olja, eller kanske luftbubblor/avgaser........

Påfyllning av kylvätskan sker bekvämare när man ser nivån på ett bättre sätt.

För övrigt är jag glad att den överhuvudtaget har ett expansionskärl, de andra BMW jag har saknar det och har ngt intergrerat med kylaren, känns billigt.

Men visst luktar det lite micra;)
Vad är det för knappar som kan finnas i mittkonsollen? Jag har (förutom stolsvärme höger/vänster): DSC, PDC, Sport och Rollo, men det finns ju plats för fler knappar.

En annan sak: jag håller nu med Programmer som sa att den tjockare facelift-ratten är bra - den är grövre och grymt skön att greppa. Sen kanske jag tycker den äldre M-ratten är ruskigt snygg, men det är en annan femma. :)
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Lasse
Massageknappar höger/vänster om man har komfortstolar.
Tack dobo. Är det någon som försökt tvätta tråden i ratten? Den är ju flerfärgad, men men blir ju smutsig med tiden så den ser grå ut.

Tvål och vatten?
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
fredde 7:

Ok, så länge du trivs med det och gillar bilens kombo så är det väl det som räknas :)

Apropå ålder och titeln "gubbe", för putsades bilen/bilarna 2ggr/vecka och nu är man nere i 1ggr/veckan.

Ingen bra utveckling det här... :)

BMW M-POWER
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

catch_me: mitt expansionskärl var mer gulbeigt men det kanske beror på att ingen polerat insidan på det ;). Intressant är ju att den gröna skylten från BMW satt på annan plats på min Länk

___
//Ulf
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Det skulle inte förvåna mig om gamla ägeran fick för sig att polera insidan på min bil:) Men din ser ju förflyttad ut när man tittar noga märken efter klistret eller ser jag fel?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det kan mycket väl vara så för när man söker lite bilder på google verkar det sitta som på din på de jag hittar...

___
//Ulf
Kan berätta att jag använde vanligt "Mr Muscle" (grönt hushållsrengöringsmedel på sprayflaska) på sömmen i ratten, torkade med ett papper försiktigt och färgerna kom tillbaks! Däremot blev pappret alldeles brunt - är nog ganska mycket skit som fastnar på ratten med åren.
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Kul tråd!

Saknar min gamla M5 Länk

/Rickard
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Lasse gliptone cleaner funkar fint med ..gjorde de på 525 micro duken blev brun som fan
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Lasse-SL500

Nu när vi ändå är lite OT i denna trevliga tråd :) ......
Här är ett tips på en interiör tvätt som du kan ha till det mesta.

Länk

Spädning normalt runt 1:75 på skinn 1:200.
Så den räcker väl en mansålder sisådär...
Själv uppskattar jag den mycket, jag har ett par sprayflaskor redo med olika utspädning.
PWTec och catch_me: tack för tipsen!! Jag gillar att ha saker och ting rent, även om det inte är en ny bil.

Idag tog jag itu med skyltbelysningen bak - bara den ena lyste så jag trodde det var lampan som var trasig. Men det var det inte, problemet var att det inte kom någon ström till den ena kontakten.

Sedan-modellen har samma problem som Touring: pga otillräcklig kvalitet på kablarna så går de av! Det går en gummiklädd genomföring nere till höger : dra av den och tryck den ner mot karossen så att säga; där hittade jag en kabel som var av.

En av de saker som slår mig, är vilken skillnad det är på M5:an och min 540 i stabiliteten. Båda är väldigt tajta, det finns inga glappande leder, men M5:an känns *mycket* stabilare. Kanske jag har dåliga stötdämpare på min 540?

Min M5 är ful kosmetiskt, stenskott, repor, dörruppslag, missfärgningar i lacken från vad som ser ut som syra (fågelskit?) - det är bara ny lack som gäller om den ska bli fin (vilket den ska). Om två veckor börjar arbetet med att snygga till den.

Så här ser min ut inuti (minus alupedaler, handbromshantaget och M5-emblemet på velourmattorna - jag har nya originalmattor utan emblem):

Länk

Lite "vild" färgcombo som jag först var tveksam till, men nu gillar! Är inte helt främmande för att kanske byta karossfärg till Imola-röd (om nu allt ändå ska plockas ner). Carbonsvart är dock en ruskigt fin färg, det är bara det att jag haft rätt många svarta bilar och börjar tröttna lite... Men jag behåller nog Carbon, den svartaste nyansen av den. :)

Länk
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Håller med om carbonsvart är mycket snyggt men det är sååå svart att hålla rent även när man tvättar bilen...man måste vara snabb på att torka bilen annars blir det fula tvätt fläckar och det gör mig tokig..
Nu har jag mer att säga om inredningen: i min sitter tvåfärgad imolaröd, och jag har även en extra uppsättning tvåfärgad silverstone sedan tidigare.

Det finns nog andra här som vet hur man rekondar en skinninredning, men efter morgonens erfarenheter så måste jag erkänna att jag har nog aldrig riktigt fattat det förrän nu. Och det är nog många fler som - precis som jag - tror att det räcker med att först gnida av lädret med en skinntvätt på trasa, och sedan smörja in det.

Och det är möjligt att det räcker på en helsvart klädsel där smutsen inte syns. Men på silverstone och imolarött så syns skiten.

Tricket är att tvätta skinnet med något starkt fettlösande - jag använde Yes diskmedel, vatten och en nagelborste med ganska hårda borst. Jag gnodde hårt med borsten en minut på en yta 10x10 cm, sedan torkade jag bort vatten / diskmedelblandningen med hushållspapper, och gnodde sedan bort det sista med en mikrofiberduk.

Vilken skillnad! Det blev nästan som nytt! Lystern och mjukheten kom tillbaks, även om skinnet är ganska tjockt, gjort för att tåla att användas länge och hårt utan att bli fult. Det svarta skinnet runt det färgade är anilin - mjukläder, och det röda i ryggen är mjukt. Men sitsen och "valkarna" är robustare läder, gjort för att hålla.

Det tog mig en dryg timme av gnuggande att tvätta det röda. Jag ska göra det en gång till, sedan tänker jag smörja in det med en hudkräm som luktar gott. Det behöver inte vara något svindyrt "hokuspokus"-medel, hudkräm som man kan köpa på apoteket fungerar bra. Rätta mig gärna om jag har fel. :)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Intressant Lasse Yes är bra grejer dödar bananflugor oxå :) Men vad ska du ha för hudkräm då? blir det kanske inte för jkladdigt med vanlig hudkräm?
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Jag rekondade farsans bil på jobbet för ca 2 mån sedan.
polering+lackförsegling+skinnrengöring+impregnering
skinnet såg/ser alldeles nytt ut,med tanke på att bilen endast gått ca 3000 mil.

titta på sista bilden,så såg vattnet ut i hinken efter att jag först
RENGJORDE skinnet innan jag impregnerade det

Länk
Snyggt jobbat Bianca! Tvätt är ruskigt viktigt innan man smörjer in.

Mitt hinkvatten blev också smutsigt.
Vad tvättade du med?

Nja, jag har kört med liquid leather, som luktar helt underbart. Men jag läste någonstans på något bilvårdsforum att läder ska man smörja in med vanlig hudkräm, så jag har prövat några tuber som jag hittat här hemma och som luktar okej.

Jag tycker inte det blir kladdigt - efter tvätt ska man ju smörja in ganska rikligt och sedan låta det stå och suga in. Har kört samma på våra två skinnsoffgrupper som vi har i huset och jag tycker det funkar fint.

Jag brukar annars köra liquid leather (det som luktar som fräscht läder), men blev missnöjd med deras cleaner. Jag tror det är en tvållösning, och jag tycker den var lite för mild. Yes fungerar bättre som tvätt, men det kanske finns något ännu bättre?

Liquid leather balsam tycker jag är toppen i varje fall, det kan jag rekommendera.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Tack,Lasse-SL500,rekondat bilar i några år nu,så de vore konstigt annars:)
Bianca: vad använde du för rengöringsmedel och balsam?

Viktigt att RENGÖRA ordentligt, annars blir det inte fräscht, oavsett hur mycket man smörjer in.

Två ggr om året bör man smörja in läder anser jag. Men kan man göra något åt läder som inget brytt sig om att smörja in på 10 år -- som kanske torkat?

I min svarta SL500 var det svarta lädret torrt. Särskilt i en cab blir lädret utsatt för sol och torkar snabbt. I min bil var det lite "pappkänsla" i vissa delar, och det slutade med att jag anlitade en kompis som är tapetserare/sadelmakare och han sydde en ny inredning:

Länk

Men GÅR det att rädda läder som torkat, går det att göra det mjukt igen genom att bara behandla med läderbalsam - eller är det kört?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.