|
Sida 11 av 29
|
|
|---|---|
|
Fin bil med porriga detaljer, gillar den skarpt. Finns väl inte allt för många lågmilade M5 e39 kvar i världen som rullat ca 500mil om året. mvh |
|
|
Angående priset.. Trots mil samt skick så har jag väldigt svårt att motivera mig själva att slänga fram nästan 300 för en E39. Ja, den kanske är värd de men för dessa pengar får man nästan en nästintill lågmilad M5 E60 LCI i tyskland.. (OK, du får lägga till en slant, men ändå..). Hade prisläget varit runt 170-180 hade jag troligtvis handlat om allt varit 100%! |
|
|
Personligen gillar jag inte alls sänkningen - fult tycker jag - och fälgarna. BBS LeMans är fina, men jag vill inte ha något annat än style 65. Jag ska ha en oskruvad bil, inget sänkt coilovers-kör. Men annars är den snygg, det håller jag med om. Priset är en lika löjlig fråga som alltid, och får lika många korkade inlägg som vanligt. Om den är värd det eller ej, beror på om någon vill betala beloppet. Annars blir den osåld. Eller så blir den såld för 160. Simple as that. Köp den själv, istället för att säga åt andra att köpa den! Annars undrar jag PhoenixM3, blev det mycket vin igår kväll? Skulle vara intressant att höra resonemanget bakom hur du tänkte i ditt geniala inlägg? Hur tänker du ihop kopplingen mellan antal inlägg på AutoPower och vilken bil DU tycker att någon ANNAN ska köpa? Var det "hmmmm, zzzzz, tänka-tänka, hmmm, öhhhhh Efter fem sidor måste man köpa en gul M3, efter åtta sidor måste man köpa en brun Z4 och efter tio sidor måste man köpa en svart, sänkt M5" ? Inget illa menat, men det är lite Homer Simpson över det resonemanget. Du kanske hade lite otur när du tänkte igår kväll? :) Och du kallar andra för snåla, trots att du själv inte ens kostar på dig att vara Pro-medlem här? Vad kostar det, 180 kronor? Dessutom har ju du bara EN liten bil? Köp den där, snåla inte nu! Åter till tråden så om du läser så kan du se att jag köpt en bil för två veckor sedan. Det blev en carbonsvart facelift med tvåfärgad inredning och mycket utrustning (dock vanlig lucka, ej glas). Mysig inuti med high-end stereon, 16:9 och rollos. Dock behöver den lite ompyssling, och det är så jag vill ha det - jag gillar att skruva med mina bilar, att gradvis förbättra dem. Inte bara tvätta och putsa fälgarna (även om det är kul) och tro att jag kan något om bilar för att jag klarar av att tanka den själv. Dock har jag ganska ont om tid, och plats. Vi bor i villa och håller på att bygga på huset sedan 2010, det tar både mycket tid och pengar. Nya skinngrupper, nya TV, två nya matgrupper, nya badrum, nya blandare, nytt hörnbadkar, vedeldad badtunna utomhus, ny garageuppfart, ny braskamin, nya värmepumpar. Jag gör precis ALLT jobb själv (utom inkoppling av el och vatten), men är ändå uppe i 450 000 på två år på huset. Jag har haft filosofin att aldrig låna till något, antingen har jag pengar och kan köpa något, eller så får jag jobba ihop pengar först. Lite segt har det varit, men nu är jag väldigt glad att inte ha några lån. Har byggt en 8 x 4 meters veranda på baksidan och nu vår kommer jag att glasa in den med skjutdörrar av glas. Gillar skjutdörrar då man kan öppna helt, eller stänga till när vädret inte är så kul. Men det är lite pyssel och tar tid. Håller samtidigt på med en tillbyggnad av huset, 2 x 3 m entre med elvärmegolv med infälld belysning och dekorsten och spotlights på utsidan. Bra med en stor entré eftersom vi har en stor hund, då kan han få ligga där på det varma golvet och torka när vi kommer in, i stället för att dra in en massa i huset. Jag bygger detta själv, för jag gillar att hålla på. Gillar att konstruera. Jag är inte hantverkare men tycker det är kul, bygga, tapetsera, sätta kakel och mosaik, golv, tak. Men det tar mycket tid och har kostat mycket pengar. Har byggt om varenda rum i huset, två badrum med ny inredning, byggt bastu med infälld mosaik och belysning, installerat två värmepumpar, dragit in braskamin och byggt skorsten, bio-rum med proj / vägg-TV och dekorsten med infällda spotlights, bubbelbad med belyst glasblocksvägg, rivit bärande väggar satt upp limträbalk, nya tak med spotlights, lagt nytt ekparkettgolv i hela bottenvåningen (även det med infälld LED-belysning i golvet), krupit på alla fyra och lagt 7.5 ton marksten på uppfarten, borrat hål i 24 stenar och fällt in belysning, fasadbelysning på huset, målat om hela huset och garaget, murat en stolpe och satt upp en lykta i trädgården, byggt ut verandan med en altan med en infälld badtunna med bubblor, elvärme, reningsverk och vedkamin, byggt golv på vinden och tilläggsisolerat. Bytt all utvändig fasadbelysning till LED för att sänka elkostnader. Allt är inte helt 100 klart heller, blir alltid någon list som saknas! :) Så det är lite svårt att klämma in tid för bilarna, det är en prioriteringsfråga för mig. Finns mycket annat i mitt liv som går före bilarna, helt enkelt. Men M5:ans fälgar har jag lämnat in på renovering på Intera. Det är inte billigt, men de kommer bli som nya. Nya däck ska de få, precis som min 540 som jag nyligen köpte nya fälgar till. Hade tänkt köpa en iPhone-adapter till bilen - kan någon rekommendera en? Slutligen: jag tror tråden är 10 sidor lång för att folk tycker det är trevligt att snacka. Kul att bolla idéer och uppslag. Hoppas det kan fortsätta, för det finns säkert fler som tycker E39 M5 är en cool kärra. |
|
|
Lasse: hade faktiskt också missat att du handlat, och jag har följt tråden ganska väl då jag faktist blivit lite småsugen på en e39 m5 igen.. Läste bara mellan raderna att du troligtvis hittat rätt bil men inte att du slagit till. Så man får väl säga grattis! :-) Jag har svårt att köpa en halvbuskig bil då jag är för tvärpedant och vill ha bilen i mint skick direkt. Självklart kan man köpa en i lite sämre skick och kosta på den direkt 100k. Har tyvärr inte tiden till de, så för mig är det viktigt med ett riktigt bra utgångsobjekt.. Och det är sjukt svårt när de gäller e39 =/ iaf för "vettiga" slantar. Är givetvis beredd att lägga en slant för rätt bil :-) |
|
|
Tack. Ja, där ser man - alla vill ha det på sitt sätt. Men är man pedant så förstår jag inte hur man kan hitta en begagnad bil utan att göra i ordning den själv? Jag menar, en gammal bil har väl alltid repor och spår av användning? Om den inte är "mint" förstås. Men uttrycker "mint" betyder att den ska vara i samma skick som när den lämnade fabriken - ganska extremt. Välvårdad är något annat, men ofta ser man uttrycket "mint" missbrukas, precis som "fullutrsutad" :) Själv arbetar jag med programmering men har kompisar som har lack och bilverkstäder. Så om jag kan hitta en bil i originalskick med rätt utrustning (t ex vill jag ha 16:9 och rollo, för den där känslan av lite "extra" i kupén, men det är förstås en smaksak) och som är fin inuti, men som har lack eller någon liten plåtskada så är det perfekt för mig som gillar att hålla på med sånt. Det blir inte så dyrt på det viset, mycket eget jobb. Och delar köper man i Tyskland, inte i Sverige. :) Dessutom blir bilen extremt fin på det viset, plåt och lackmässigt i bättre skick än som ny hävdar jag. Bara den är fin inuti, köper inte bilar som ger ett ovårdat, skräpigt, smutsigt eller repigt intryck i kupén. Vill inte heller ha en skruvad M5:a (dvs inga sänkningar eller extra fälgar / vingar etc). Däremot hör jag till skaran som inte blir imponerad av en massa kvitton och papper -- jag vill ha en bra bil, inte en massa kvitton. Undrar hur det går med försäljningen av M5:or, jag tycker nästan alla som jag sett på Blocket senaste månaden verkar ligga kvar? |
|
|
P.S: den jag bestämde mig för har nästan exakt samma konfiguration som lågmilaren i annonsen, inklusive 752 Individual Audio, fast min är en -02 som passerat 20' och har plåtlucka istället för glas, och saknar innertak av Alcantara. Den har däremot universal garageöppnare. Min bil har även lite lackskador och skador på glas, men fin för övrigt. Priset var också helt annorlunda. :) |
|
|
Lasse: Grattis till din nya M5 e39! Hoppas du kommer med den till din lokala BMW Club Schweden-träff, för du är väl med i klubben? :] ...och så undrar jag varför du inte imponeras av en till bilen hörande pärm med kvitton, arbetsordrar osv? Detta om något är ju ett bevis för att en till synes fin bil också är skött exemplariskt! Dessutom vittnar det om att ägaren är noggrann :] (Jag har en pärm till min. Har en bunt papper också som ska in i den pärmen, så jag är på god väg...:) |
|
|
Grattis! Har också missat att du handlat en m5a. Med allt detta letande o velande efter den perfekta m5an efter dina önskemål hade jag förväntat mig ett jävla ståhej när du äntligen hittat din bil, men de måste jag missat. |
|
|
Tack! Jag är i ärlighets namn inte mycket för bilträffar. Inget ont om dem, gillar man det så är det toppen och jag är helt för det -- men det är inte alls min grej. Har varit på några med min svarta SL, och vi är några som har en egen inofficiell klubb för svarta SL och som gillar att skruva själva. Eget skruvande är viktigt för mig, sån är jag, även om jag inte är lika duktig som många. Det händer att vi ses och fikar eller drar några pilsner, men då snackar vi ofta annat än bilar. Men de har samma trevliga intresse som jag, förutom svarta Mercedes-Benz SL så gillar de BMW också! :) Och Joakim (som en av dem heter) är grym på elektronik och mekande. Han är ekonom egentligen, men väldigt duktig. Han bytte t ex vanos på sin egen bil, och har bytt AC-elektroniken själv. Imponerande händighet för någon som jobbar som revisor, tycker jag. :) Jag menar inget illa med det där jag sa om kvitton; jag menar bara att det är enkelt att förfalska papper, och att jag tycker vissa tenderar att gå överbord i sin besatthet av papper. Det känns nästan som frimärkssamlande? :) För mig är allt fokus på bilen - kvitton är en trevlig detalj, men inte mer för mig. Och om ägaren är sympatisk tycker jag man får bättre koll på genom att tala med honom / henne. En säljare som jag uppfattar som "lurig" eller "jobbig" kommer jag inte göra affär med, oavsett hur mycket kvitton han kommer med. :) Men det är jag det, alla är olika. |
|
| Bobmeister: nej, jag är inte medlem i BMW CS. Bara pro-medlem på AutoPower, tycker 180 kr är helt okej pris, sajten ger mycket - finns mycket kunskap och duktigt folk här. | |
fredde 7 |
lasse sl500: grattis till bilen..vore kul med en renoveringstråd nu..... |
|
Lasse kan spinna vidare i denna tråd. Bästa tråden på länge. mvh |
|
|
Ja där ser man, då får man gratulera att du äntligen hittade ett fint exemplar. / Homer |
|
|
Tack Phoenix! / Bart ;) |
|
| Det är ingen dålig vagnpark du har precis :) | |
|
Lasse: Det händer massor i BMW Club Schweden, var du än bor i landet! Aldrig fel och träffa nytt folk och som bonus är det massa bra förmåner! Länk till klubben: Länk Förmåner: Länk Välkommen! PS: Forum är skoj, men AFK/IRL är roligare! :) ___________________________ Min M5:a heter Carbonhesten ///Motorsport BMWCS medlem nr. 07078 |
|
|
Grattis Lasse! Roligt med någon mer som hellre lär sig själv än att leja bort allt. Jag drar el själv också men låter elektrikern kolla och ansluta, blir en fin slant att spara. |
|
|
Tack Profossen! Ja, jag tycker det också! Det är kul att lära sig själv, dels vet man att man kan lita på att det blir bra gjort, och sen spar man mycket på det. Känns som en win/win för en själv -- gäller bara att man har tiden. Tack Bobmeister; verkar vara helt OK förmåner. 10% rabatt på försäkring betyder att man går plus direkt på den. :) Men vad betyder förkortningarna? IRL vet jag betyder Irländska RoddarLandslaget, men AFK? Amerikanska Fantomen-Klubben? :) ;) |
|
|
In real life Away from keyboard |
|
| Hehe, tack! Skojade lite om IRL, men AFK har jag aldrig hört förut. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.