AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
142.254

Var är alla M5:or ?

Sida 10 av 29
Jag frågade tidigare om nåon visste om M5:s motor, S62, har samma problem med släpskenorna för kamkedjan som M62?

Svaret är ja. Här är en M5 som gått 19 med det problemet. 20 timmars arbete på verkstad + material för ca 8000. Ska BMW göra jobbet kostar det nästan 50 000 att reparera.

Länk
fredde 7
Lasse: Där har du väl ett bra objekt?

dock lite märkligt att han inte fixar problemet innan han säljer.....

lite grisen i säcken att köpa den M5 an, ngt mer kanske slitits i samband med detta beroende på hur länge bilen körts med "slamret"..

annars är det trevligt med en Tecknoviolett...nästan lika coolt som en Daytona.....
Haha :)

tack för tipset, och inget illa menat: men:

Den är ju LILA ???? :)

Länk

Gaaaa !!!!!! :)
Lasse: Techno är en aningens "falsk" färg, dvs den skiftar beroende på ljusförhållandena... Länk Länk
Den är mer djupblå med en tydlig dragning åt violett. Tittar man på riktigt nära håll så ser man att det är en hel del "rödaktiga" pigment i kulören!
fredde 7
Lasse: Jag gillar ju dessa "orientaliska" färger
Daytonav, Tecknov, Carbonsv, moramett.

Dessa färger känns som ett signum till en talibankärra från förr.. ..

Sen lite angeleyes och celisbakljus på det, det är bara vattenpipan som saknas.:)
Kompisar:

Jag tror att ni är gravt onyktra nu. Inte vid era sinnens fulla bruk. ;)

Carbon gillar jag också, och en mörk skönhet från orienten kan få vem som helst yr i mössan och vilja röka vattenpipa. Att bli lite "mulla".

... men.... Lila???

'nuff said! ;) :)
70
löparn
750 iL e38-95
Alpina Biturbo-92
m3 e36 3.2 limo -98
750 iL e 32-89
Lasse-SL500: lite OT, men härlig bilpark du har och vilket bra skick de är i. Har noterat att flertalet bilar har du låtit lacka om. Hur lyckas du få ekonomi i detta? Står själv i valet och kvalet om jag ska låta lacka om min gamla 750 e32 (ett måste om jag ska ha kvar bilen) eller låta den gå till de sälla jaktmarkerna, vilket vore synd då den i övrigt är fullt fungerande. Har du något bra tips?
Löparn
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Lasse kan säkert förklara detta i mera detalj, men vad jag har fått för intryck när han beskrivit sina bilreparationer tidigare så har han helt enkelt låtit bli att räkna ;-)

-------
//Lövet
Löparn: tack! Jag håller inte med Andreas om att jag låtit bli att räkna, tvärtom har jag nog ganska bra koll på kostnader. :)

Men visst är det sant att det inte är någon vinstaffär - bilar kostar, även gamla bilar. I mitt fall vägs det upp av att ha en fin bil. Den vita (gamla) E39:an t ex, den har en mycket seriös och vacker lack. Först seriöst underarbete, sedan vanlig lack följd av mellanslipning (för att få bort alla ojämnheter) och sedan klarlack på det. En sådan lack är mycket slätare och blankare än en BMW originallack.

I mitt fall har det varit mycket eget jobb som gjort att kostnaden blir betydligt lägre än om man bara skulle "lämna in" bilen och få allt gjort. Några belopp tänker jag inte nämna - men jag kan beskriva hur mycket jobb det är, så kan ni tänka själva vad det kostar - beroende på timpriser.

Jag har kompisar som har verkstäder (både lack och mekaniska). Och de har givit mig nycklar, så jag har kunnat arbeta med bilen själv där på kvällar och helger när de själva inte är där.

Det STORA jobbet med en seriös lack -- det som kostar pengar -- är inte själva lackeringen i box, utan allt förarbete, nerplockning, tvätt, underarbete, blästring, maskering, köpa nya delar (lister / clips / packningar), ihopmontering. För att göra ett bra jobb så måste nästan allt plockas bort från bilen: kofångare fram och bak, alla dörrar, huv, baklucka, strålkastare, bakljus: alla lister, klädslar och packningar bort. Då kommer man åt att dels blästra bort ev. rost (i dörrar), och lackeraren kommer åt att lägga ny lack överallt - inte bara det yttre.

På mina bilar har jag gjort nästan allt sådant arbete själv, därför har kostnaden kunnat hållas nere. Själva materialet; slipgrund, lack, maskering, slippapper, klarlack, förtunning är inte så stor - men däremot vill ju lackaren självklart tjäna en slant, och hans verkstad kan kosta rätt mycket pengar i hyra (i Sthlm) och el / verktyg etc -- så mitt råd är att hitta en lackerare du känner förtroende för att ta en dialog med honom.

Det är smutsigt och man får vara beredd att ta i. Men samtidigt tycker jag - som är en kontorsråtta på dagarna - att det är kul att jobba med kroppen och lära sig något nytt.

Det finns ju de som bara är ute efter att ta så mycket betalt som möjligt, och så länge kunden inte har ngn koll på priser eller vet hur mycket jobb det är, eller ägaren inte bryr sig inte om återkommande kunder så kan ju en offert diffa med en faktor tre ungefär, verkar det som. Dvs, den dyraste offerten kan vara tre gånger så hög som den billigaste - för samma sak.

Apropå priser: jag tänkte skifta sommardäck och samtidigt passa på och köpa nya dubbfria vinterdäck och lägga på (lika bra att ha det gjort), och svängde in på en liten däckverkstad i närheten för att fråga priser. Verkstaden är som ett hål i väggen i ett industriområde i närheten, verkligen ett enkelt litet ställe. Jag vet att Nokian WR G2 kostar drygt 1700 på dackonline, och gissa om jag blev förvånad när killen sa 3800 kr. "Och det är ändå billigt, riktpriset är 4500 kr" :)

Klart däckgubben försöker plocka mig på pengar, och jag har full förståelse för att de vill tjäna pengar. Men några 8000 kr extra för 45 minuter jobb, det köper inte jag. :) Fördelen är att man kan förhandla med fötterna om man inte är nöjd med priset. :)

Långt svar - och ruskigt OT - hoppas det ger några idéer. :)
Apropå färgerna så var jag nog själv en aning onykter igår kväll :) Klart alla färger är kul, det sitter ju i betraktarens öga.

Men personligen har jag otroligt svårt för klarlila. Däremot kan en annan basfärg med inslag av lila när ljuset faller in, vara snyggt tycker jag. Men det är ju en smaksak.

En färg som jag själv tycker är ruggigt snygg är Estoril-blå. Ovanligt på E39 M5.

Länk

70
löparn
750 iL e38-95
Alpina Biturbo-92
m3 e36 3.2 limo -98
750 iL e 32-89
Tack Lasse för tipsen! Misstänkte nästan att eget arbete var en del av lösningen. Är själv också en hårt arbetande kontorsråtta så jag förstår precis tillfredsställelsen av att arbeta med "kroppen" med något som man dessutom tycker är kul och ger ett fint resultat. Har tyvärr inte samma kontaktnät och möjligheter som du beskriver. Blir nog därför tyvärr att avyttra den gamle brune, svårigheten är bara att hitta någon vettig köpare.
El
76
Elarssen
Bmw 330 da touring-02
Bmw 535 da touring-06

Äntligen snubblade jag över en uppsättning originalfälgar!
Så nu är 19" nitrofälgarna borta:)

M5 fälgarna,endast något stenskott och snudd på helt nya däck(visserligen Nankang,men gummit blir utbytt snart) för 5000kr. Ett jävla klipp kan jag tycka!

Lite flyt ska man ha mellan varven också;)
Great!! Ett ruggigt klipp låter det som! Fälgar är smaksak, alla tycker olika, men själv tycker jag M5 förtjänar originalfälgar i fint skick. :)
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Som svar på trådens rubrik Lasse-SL500:

Här är en av dem!
Länk

I somras var den världens finaste och nu är den tydligen i bästa tänkbara begagnatskick hur nu man skall tolka det :)

BMW M-POWER
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Svindyr ju
Lasse Karlsson
Stanic!

Varför i h...... skulle man inte kunna få dessa pengar?????? Bilen ser ju kanonfräsch ut!! Bara för att en bil är gammal, behöver ju inte innebära att den ska vara tokbillig!

är man en sann entusiast kan man definitivt kolla in denna kärra!

HA DET!

modolasse
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Den där M5:an är sjukt fin. Verkar också vara i mint condition. Gillar faktist moccainlägget på ratten, ser faktist riktigt proffsigt gjort, som OEM :)

Var väl till salu förra sommaren också? Men förblev troligtvis osåld pga priset.
Skulle dock sitta fint i garaget. :)
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Visst är den skit fin har inga ord,
Älskar själv E39 modellen
men fan priset är lite saftigt tycker ja
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Priset är väl OK men firman som säljer den kunde ha bättre rykte.....
Herregud vilken bil! Hade jag letat M5 hade jag köpt den direkt!

Tycker inte alls priset är högt med tanke på mil/skick!

Sluta snåla nu gubbar och handla för fasiken!

10 sidor och ingen M5 ännu?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.