AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.453

Uppgradera Business till Professional radio E87 -09

ds
12
dstark
X3 2.0d -12
Hej!

Vad jag först trodde skulle handla om hur jag kan få bluetooth stöd till min Business Radio i en 120D -09 (prod 02/09) har nu istället blivit hur jag kan uppgradera min Business CD till en Professional. Dels är jag ute efter ljudet men också att senare kunna koppla på Bluetooth Länk

Enligt realoem.com Länk så har den "Rmfd radio BMW Professional CD" som passar min modell part# 65129189200.

Efter att ha följt en del forum här undrar jag om det är den enda modellen som passar min bil? Har sett en hel del som med modellnamn "CD73" men med annat part#, kan det funka?

Behöver jag programmera om bilen efter att ha installerat en professional? Är det nåot i så fall man gör på märkesverkstaden eller finns det något billigare alternativ (bor i Stockholm)?

Om man en gång installerat en Professional radio, är det några problem vid vanlig service? Läste någonstans att man måste byta till original radion när den ska in, stämmer det i alla lägen?

Finns det någon bra guide hur man gör allt detta? De enda länkar jag hittat är döda tyvärr.

Trodde det skulle finnas massor av inlägg om det men har jättesvårt att hitta något så är jättetacksam för alla råd jag kan få! Förhoppningsvis kan jag fylla på tråden allt eftersom så att även andra kan få hjälp.

Stort tack på förhand!
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Hårdvarumässigt så fungerar vilken Business cd från E9x E8x som helst. Dock ska CDn kodas till just din biltyp/utrustning för att fungera som det är tänkt. Om BMW kopplar upp sig mot din bil så läser diagnosutrustningen för programmering den utrustningslista som är sparad i bilen (VO) och hittar då "fel" stereo, så det första den säger åt verkstaden att göra är att byta till "rätt" stereo. Detta fixas genom att man ändrar i bilens VO så att det står att bilen har CD professional och inte Business.
Jag kan hjälpa dig att koda huvudenheten / FA i stockholm.
/ Rickard
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Hårdvarumässigt så fungerar vilken PROFESSIONAL cd från E9x E8x som helst........ Önskar man kunde editera sina inlägg.....
Pa
1
Panozzi
120i -06
Till RickardG: Sorry att jag stjäl topic men har ett liknande problem med inköp av Bmw professional cd som kan passa då jag även har multiratt med knappar av telefon och ett huvud som skriker något fult säkert. :)
Kan man nå dig för konsultation och utförande av programmering RickardG?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.