|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag fick inte stopp på bilen idag när jag körde in på gården, gled rakt ut i snön och tog i en stubbe med vänster framdäck. Gick nog inte särskilt fort max 30km/tim. Nu beter sig bilen minst sagt intressant. Den drar kraftigt åt vänster, abs och antispin lampan börjar lysa bara efter jag kört några meter och det ser ut som däcket har flyttat sig några cm bakåt. Får knappt in två fingrar mellan däcket och hjulhuset på vänster sida, får in fyra utan problem på höger sida. Kan tillägga att jag brände kopplingen när jag skulle försöka ta mig lös. Kan bara trampa ner till hälften ungefär, sen fjädrar det imot. Jag är inte särskilt bra på sånna här saker, så jag frågar er. Vad tror ni, har jag lyckats böja länkarmen? Kan det blivit nå fel på styrstaget? Eller kanske båda dessa alternativ? Angående kopplingen, vad kan ha gått sönder på den? Det luktade och rök rätt friskt när jag tillslut tog mig lös. Är det nått annat som kan ha pajat när jag misshandlade min stackars bil på det här viset? | |
| Det enda du kommer få från folk här är spekulationer vilket inte kommer hjälpa dig ändå. Lika bra att ta den till verkstaden så de får se över den. Kan nog vara en idé att koppla in försäkringsbolaget då det låter som att det här kommer kosta mer än självrisken. | |
| Nåt har krökt sig eller "flyttat" sig i framvagnen, kan var nåt enkelt som en böjd "bärarmar" eller nåt sån tråkigt som att stubben träffade "fel" o flyttade en infästningspunkt. Vilket som hänt är omöjligt att svara på, man får helt enkelt skruva loss däcket o inspektera, o det är inte alltid helt lätt att se om nåt är krökt eller har flyttat sig, inte ens för en "expert". Gällande kopplingen så låter det som om du grillat den fin-fint, ett kopplingsbyte är att vänta är min gissning. | |
|
Om TS utnyttjar försäkringen, vilket kan bli aktuellt här, tror ni de ersätter kopplingen också eller endast skadorna kopplat till olyckan? Att bränna en kopplingen är ju mer en sorts handhavandefel än en direkt olycka. __________ Mvh Grelle |
|
| Grelle: Kopplingen täcks enbart utav motorskadeförsäkringen, förutsatt att bilen inte gått för långt eller är för gammal. | |
|
Chris87. Spånar vidare att Flatliner lämnar in bilen och får den undersökt. Visar sig att något har vridit sig och kunnat förstöra lådan efter krocken. Kan försäkringsbolaget då få bekosta det eller du vet inte? Har själv inte varit med om det, men lite nyfiken på fakta pga morsan körde på en sådan metall spärr kil som finns på lastbilar som fraktar person bilar på motorvägen och den drogs med under bilen och förstörde en massa. De på verkstaden sa att hon haft tur för kilen var väldigt nära att kila fast sig vid lådan och kunnat spräcka huset. |
|
| Clintan66: Trådskaparen skrev "Kan tillägga att jag brände kopplingen när jag skulle försöka ta mig lös.". Skadan på kopplingen har således inget med själva påkörningen att göra. | |
|
Ja det var det som jag funderade lite på!! Förstår inte riktigt hur man kan bränna kopplingen när man försöker komma loss. Då funderade jag bara på om det kan vara något som vridit sig och slagit till/sönder låda så den brändes sönder när han försökte ta sig loss. Om det skulle vara så, så var jag nyfiken på om Försäkringsbolaget tar det eftersom det hör ihop med skadan. |
|
|
Clintan66, när man försöker komma loss så kan det resultera i en hel del slirande på kopplingen. __________ Mvh Grelle |
|
|
Det är jag med på Grelle, men förstår endå inte varför man ska slira på kopplingen för att försöka komma loss. Antingen eller. Men men Strunt samma. Ser väl sedan vad Flatliner skriver om vad som skett med bilen. |
|
|
Troligen krökt bärarm och ev. styrstag. Angående kopplingens varmgång kan man få problem med dubbelmassesvänghjulet. Kopplingsbyte och ev. byte svänghjul. |
|
| Clintan66: Hade skadan på växellådan uppstått på grund utav själva påkörningen utav stubben hade självklart vagnskadeförsäkringen täckt reparation utav växellådan. Men i detta fallet där skadan på kopplingen inte beror på själva vagnskadan täcks den inte av vagnskadeförsäkringen, utan det är då en maskinskada. Svarar det på din fråga? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.