|
|
|
|---|---|
|
Hej, Tänkte delge Er andra detta lilla tips som jag själv haft problem med tidigare. Min färddator visade konstant 10% högre bränsleförbrukning mot vad manuellt framräknad siffra vid tankning visade. Har pratat med den lokala BMW verkstaden om detta och ingen lösning verkade finnas. Så hittade jag en tråd på 5series.net som beskrev hur man kunde ändra detta. Man börjar med att öppna upp den dolda menyn i displayen mellan varvräknaren och hastighetsmätaren: 1. slå på första läget på tändningen 2. håll inne resetknapp för trippmätare tills 01._ _ visas 3. summera de siffror som står under 01._ _ ( ex. 351278 =26), detta är VIN-nummret på bilen. 4.håll trippknappen nedtryckt ett par sekunder igen tills siffrorna under 01._ _ försvinner, tryck därefter upprepade gånger tills man kommer till 19.00 (detta måste göras i en följd annars får man göra om detta steg) 5. det bör nu stå LOCK ON och CODE 00 under 19.00, tryck upprepade gånger på trippknappen tills du har kommit upp i summan av VIN-nummret på din bil (detta måste ske i ett raskt tempo utan fördröjning på knapptryckningarna annars "kastas" man ut och måste börja om på denna punkt igen) 6. om allt gått rätt har man nu automatiskt kommit tillbaka till 01._ _. Tryck då upprepade gånger tills man kommer till 20.00 7. Efter ett par sekunder kommer nu upp korrigeringsfaktorn för visad bränsleförbrukning upp (standard är 1000). Visar bilen för mycket mot verkligheten skall denna siffra minska och visar den för lite skall denna siffra ökas. tex står det nu 1050 i dispalyen (någon kan varit inne och korrigerat innan) om bilen visar 7% för mycket skall man ta 1050*0,93=976,5 (går dock bara ha hela ental som lägst. Man får här välja 976 eller 977. | |
|
Fortsätter då det inte verkade gå att skriva längre inlägg... 7. ett annat sätt att räkna fram korrekt siffra här är att ta korrekt manuellt framräknad förbrukningssiffra/visad förbrukningssiffra*1000 8. För att nu ändra siffran till det korrekta värdet trycker man en gång på trippknappen (när man står i meny 20.00 och har 1*** siffran framme). då kommer sista siffran (antalet börja stega från 0-9 och hålla på så tills man trycker ytterligare en gång på trippknappen. När man är nöjd med entalet trycker man alltså på trippknappen och tiotalet kommer göra samma procedur. Sen fortsätter man bara tills man kört igenom alla siffror. 9. När man är nöjd och fått till det nya värdet håller man nere trippknappen ett par sekunder och ändringen sparas. 10. ut och kör och kolla om det stämmer korrekt nu eller om finjusteringar behöver göras. Ps. finns nycket annat roligt i dessa menyer. Tex kan man se kylvattnets temperatur i meny 07.00 och GPS fart samt visad fart i meny 08.0* mm OBS! Detta görs på egen risk. |
|
| Tackar fö en intressant tråd. Min bmw visar konstant ca 8% för lite. Nu vet jag hur man skall gå till väga för att korrigera detta irriterande fel. | |
| Skall nog tillägga att detta gäller E60/61. Vet att det går att göra även på F10/11 men tillvägagångssättet är troligtvis annorlunda. | |
|
Se nedan länk för F10/11 Länk |
|
| Tackar för infon! | |
|
nu har ju jag en e39a men min färd dator visar nästan exakt rätt förbrukning när jag kör lång körning. men om jag till ex kör 35mil och sen kör 10mil stads trafik så viser det fruktansvärt fel. så för min del så verkar det inte vara någon ide att justera |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.