AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.954

Gammalt vax och excenterslip?

Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Hej!
Solen börjar komma fram och mina tankar kretsar kring att polera upp bilen när väl gruset borstats upp på vägarna. Inpirerad av Meguirs-tråden tänkte jag lägga en beställning och inventerade just vad jag har hemma.

Två frågor:
1) jag har en öppnad flaska Lahega lackskydd 36 som jag haft sedan nån gång på 90-talet. Hur mycket åldras denna typ av produkter? Ärdet bara är att slänga flaskan eller är det värt att använda?
2) jag har en gammal excenterslip Bosch PEX 400 AE. Är en sådan olämplig för poleringsarbete och i så fall varför?

/Fredrik
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Varvtalet är för högt på exenterslipen och den är därmed olämplig!
Det är stor risk att du bränner lacken med för högt varvtal.

Om vaxet ser normalt ut, är det ingen fara att använda det.
Det är svaret som jag fick när jag frågade motsvarande fråga till Sonax för något år sedan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
301
Fredrik1971
Tack för snabbt och bra svar! Kanske dags att man skaffar sig en polermaskin, antar att det går rätt mycket smidigare än att köra för hand. Vaxet får hänga med några år till :)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Köp nytt vax. Vaxerna idag är bättre och mer lättarbetade.
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Jag har kört mycket med Bosch PEX,en, funkar hur bra som helst. den är ju oscillerande samt har ett reglerbart varvtal så nån större risk att bränna tror jag inte på

///Gf
Visa användare
301
Fredrik1971
Olika bud alltså. Varvtalet tycks gå att reglera från 4000 och 21000 rpm.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Riktiga bilpolermaskiner brukar ha ett maxvarvtal runt 2500v/min, vissa t om lägre än så.

Och då bör man även tänka på att det är sällan som dessa maskiner används på maxvarv...

Du gör givetvis som du vill!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Johan B, du måste skilja på roterande och oscillerande maskiner. En roterande kör med lägre varvtal liknande det du skriver, medan oscillerande har högre. En Top Tool som är just en oscillerande polermaskin har ett justerbart varvtal mellan 2200 och 6500 v/min. Risken att bränna lacken är avsevärt mindre med en oscillerande eftersom man inte polerar samma punkt hela tiden som man annars gör med en roterande (om man står still med maskinen alltså).

/Masten
Visa användare
301
Fredrik1971
Slog just till på en maskin med dubbla trissor från Clas Ohlsson. Verkar vara enkla att använda och väldigt billig, 299 kronor. Märkligt nog 5 års garanti.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Maskinen du köpt duger alldeles utmärkt för att göra lätta polerings- och vaxjobb. Skaffa ett par lämpliga trissor så kommer du långt på det du har, de som följer med maskinen är värdelöst skit.

Länk
Visa användare
301
Fredrik1971
Tack för tipset. Så bra att jag köpte orangea polertrissor från Sonax i samband med maskininköpet. Kanske kan de som följer med duga till att lägga på vaxet?

Har nu även beställt Meguiar's Mirror Glaze 205 Ultra Finishing Polish och NXT Tech Wax 2.0 från samma tillverkare.
Det finns lite mera skillnader mellan rent roterande och oscillerande/sakta roterande polértrissor, oavsett namnet på maskinen.
Om axelns varvtal är t.ex 4000 rpm så kommer excentern som ger de oscillerande rörelserna på trissan, att ge lika många exenterrörelser per minut.
Slaglängden brukar vara 3-5 mm på rörelserna och man kan nog, rent teoretiskt, penetrera samma punkt även med en oscillerande polértrissa.
Till ovanstående kommer att trissan även tenderar att rotera runt sin egen centrumaxel, men trycker man hårt så kan den stå stilla med enbart oscillerande exenterrörelser. Detta kan i vissa fall ge polérmärken..

En rent roterande maskin har däremot en varierande hastighet mellan polértrissa och lack, beroende på var man mäter. Ute i periferin är hastigheten ordentligt hög, mätt i meter/sek, medan i centrum samma rörelse är noll. Några mm ut från centrum är rörelsen samma eller långsammare än för en oscillerande maskin som trycks hårt mot lacken..

Det krävs känsla och erfarenhet för att dra full nytta och minimera riskerna med användning av maskiner för polering.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.