AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.040

Konstigt ljud när man släpper gasen 325 e90 -07

E6
32
E60oa
3.20i -11
När jag släpper gasen hör jag ett konstigt ljud. Det varierar i styrka men låter aldrig särskilt högt. Inget skrapande eller malande ljud. Funderat mycket på hur det ska beskrivas men jag kan inte bättre än så här. Låter inte när man börjar köra utan kommer sen mer och mer. Gissar att det inte blir lätt att hjälpa mig med detta, men iallafall!!
Fr
26
Fred_K
330 i Lim -05
Hej!

Ja, du har rätt det är nog svårt att bilda sig en uppfattning med den beskrivningen tyvärr.
Men du kanske ge några generella beskrivningar och bättre beskrivning av när det uppstår? Har du t.ex. provat att stå helt still, med neutral växel, och bara tappat till på gasen för att höra om ljudet uppstår när du släpper upp gasen?
På så vis kan man ju t.ex. närma sig om ljudet kommer från motorn eller drivlina.

Om det bara uppstår när du kör: Ändras det med hastigheteten, om du svänger höger och vänster eller om du bromsar?

Skulle du beskriva ljudet som ett tjut, tick, kluck, klonk, flapp, dån? Är det repetitivt eller låter det bara en gång och så är det bra?

Vad är det för bil förresten? E91 - 09 säger inte så mycket om vilken motor bilen har.

Mvh//
Fredrik

What we do in life, echoes in eternity
Ni
6
NiklasE90
325 E90 -09
Hej. Jag ser att denna tråden är gammal men då jag har ett konstigt ljud i min motor (som kommer när bilen är varm) så undrar jag om du har fått rätt på det och isf vad var felet?
När jag än tar mig till verkstaden för att låta dom höra på ljudet så är det inte där.... Detta börjar gå mig på nerverna.
Ljudet finns där i registret mellan 1000-1600rpm.....
Och det är mest påtagligt när man släpper gasen och varvtalet är på väg ner...
E6
32
E60oa
3.20i -11
Hej
Det var en bränsleslang som var sönder, vet inte så mycket mer än så. (det var min brors bil)
Th
46
Thebeast
325i Touring -09
Lät det såhära?

Ni
6
NiklasE90
325 E90 -09
Ja det låter exakt så....
Vad var felet? Vet du det?

Th
46
Thebeast
325i Touring -09
NiklasE90, nej jag har ingen aning, det dära är min video och ljudet kommer bara ibland, försökte ta den till verkstad men då var ljudet borta så det fanns ingen poäng, vi får ta och hålla kontakten om någon finner "felet"!
Ni
6
NiklasE90
325 E90 -09
Jag ska lämna in min bil för felsökning på Förenade Bil Malmö.
Mitt ljud är där hela tiden så fort bilen har blivit varm....
Jag har också spelat in det och det hörs klart och tydligt, så mekanikerna ska få se videon.
Detta är otroligt frustrerande.....

Ni
6
NiklasE90
325 E90 -09
Nu har dom fått se/höra videon och då visste dom direkt vad det var....
Tydligtvis nån bränsleslang samt klämmor som måste bytas....
Detta har tydligtvis gjorts på garanti förr, men då min bil snart har rullat 14000 mil så gäller inte det.
Men oavsett vilket så var/är det ingen stor operation :)

Nu ser man ljuset i tunneln.

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Låter som samma problemkälla som var anledningen till problemen i denna tråden: Länk

I så fall löste det som du beskriver åtminstone mitt problem på vår förra E90 325i -09. Så det finns nog hopp att det löser sig! :)
Dr
362
Drib
325i-08
Vill ansluta mig till klubben....(har samma symtom). Niklas90, vad får du pröjsa för åtgärden? Jag hade tänkte o köpa åtgärdskittet o åtgärda själv i sommar, men har inte hunnit kolla upp någonting just nu.
Hoppas vi alla släpper dessa kväkljud framöver.
Ni
6
NiklasE90
325 E90 -09
Hej på er.
Jag vet inte vad det kommer att kosta då jag inte har fått någon tid till att åtgärda problemet. Men vad jag förstod så var det en minimal materialkostnad iaf. Jag får med all säkerhet reda på tidskostnaden i morgon.
Återkommer så snart jag har svaret:)
Er
35
Ermin
320i 2008
Tja har samma problem som ni. Är nyfiken på kostnaderna? Hört en siffra på ca 8000:- kan det stämma?
em
906
em3
M3 cab -03
Ni verkar vara flera som råkat ut för samma fel!? Använd forums-info'n, och hävda att det är ett vanligt/ kanske systematiskt fel, för att kanske få ner kostnaden???

em3
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Ermin>> Jag fick det åtgärdat på garantin så jag har inget kvitto, men jag hörde någon annan forummedlem nämna ett pris i den storleksordningen som du nämner. Men em3 har en poäng, det verkar vara utbrett med tanke på antalet forummedlemmar som haft det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.