|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har sökt lite utan framgång.. Vilka uppdateringar gjordes maskinellt på m5 e60 mellan årsmodellerna? Det optiska skillnaderna har jag koll på, men nu syftar jag på motor, låda samt övrig drivlina. | |
|
Enda skillnaden jag hittar i årsmodellerna är att 2010an har något lägre förbrukning. Möjlig mjukvaru uppdatering. Letade lite på Google men jag hittade ingenting mer än en buyers guide: Finns massvis att läsa här, mycket nyttig information om uppdateringar och vanliga fel. Det står något om en pump som tillhör SMG lådan men inte mycket om själva motorn. Länk Kan kanske hjälpa dig på traven lite. 6cylpowah |
|
| Tack för länken, ska läsa lite. Anledningen till varför jag undrar är ju pga om det är värt att lägga till pengar för en lci för att få några maskinella uppdateringar. Åter igen, optisk samt materiella skillnader har jag stenkoll på, har dock svårt att motivera pristillägget bara för att få dessa bitar. | |
| Med tanke på tystnaden på svar + jag inte hittat nån info antar jag det inte gjordes några betydande uppdateringar mellan årsmodellerna? :) | |
|
Jag tror nog inte det. Skulle sikta på något precis efter lanseringen. 1-2 år efter första modellen såg dagsljuset. Därikring är väl priserna hyffsade samt att man slipper eventuella barnsjukdommar. Lycka till! 6cylpowah |
|
| Varför göra förändringar på en redan fulländad maskin! :) | |
|
—BMW EfficientDynamics brake energy regeneration system introduced on some ECE-market models (3/09 production) Är vad som listas på mregistry Länk i övrigt sök på m5board.com och liknande sidor. Mvh Stephan |
|
|
Hej Klipper ut texten från föregående länk som lyder Early cars (pre 56 plate) suffered SMG pump failure and many were recalled by BMW for pump replacments. The pump problem caused many premature clutch issues and some catastrohpic failures. Luckily the late 56ers and all cars after were treated to updated SMG pumps and the latest SMG computer software. Mao så ersattes smg pumpen av en uppdaterad version och programvara någon gång under -06 om jag förstått rätt. Har även läst att svänghjulet blev uppdaterat i samband med den ändringen men hittar inte "källan" nu såklart när jag kollade snabbt så de kanske bara är rykten att så är fallet. |
|
|
Minns att det stod en artikel i en välrenommerad svensk biltidning 2007-08 nångång att det var fyndläge på M5 e60-05 nu, eftersom nybilsgarantin precis gått och bilarna hade stora problem med just smg 3 lådan och därför byttes många vagnar in med enormt utbud som följd.... Om det var kopplingen eller lådan stod inte men köper man en M5/M6 idag så lär problemet var åtgärdat både en o två gånger kanske och därmed känns inte faran så stor.. Dock är ju årsmodell 2005 from i år i gränslandet för motorgarantin hos många bolag som har 8 år i villkoren vilket kan va bra att veta:-) |
|
| Finns det några dokumenterade större motorras på denna v10? Verkar ju vara otroligt driftsäkra om man bortser från koppling samt låda. Finns många bilar på långt över 20k mil i tyskland. | |
|
När jag köpte min M5 touring lci i Italien så tittade jag på flera bilar. Tre av dessa bilar skulle enligt säljarna ha helt ny växellåda. När jag sökt här på autopower och nätet i övrigt så har alla skrivit att växellådan är det aldrig fel på, bara kopplingen. Finns det någon ny info kring detta ämne? På min är nämligen lådan bytt efter ca 14000 mil. Frågan är om man bara kan köra 14000 mil till och sen är det dax för en ny låda? Mvh. Richard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.