|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har köpt en BMW 320 -94 (E36), men inte fått hem den än. Motorn ska användas i en annan bil och det kommer inte finnas någon möjlighet till styrning av vanos. Hur låser jag den på min motor? (För visst har jag väl vanos på den, va)? Jag har sökt på forumet, men inte lyckats hitta någon istruktion över hur man gör. Jag hittar många trådar i ämnet, med olika länkar hit och dit, men ingenstans kan jag läsa hur det går till! Jag har förstått att vanos ändrar kamtiderna, så att köra "freeflow" utan fungerande styrning av funktionen känns ju inget bra! -Misstänker att man ska låsa/fixera kammarna på något sätt, men hur gör man det? Tacksam för svar! Mvh //Matts | |
|
Hej igen, Har fått hem bilen och börjat demonteringen av motor och växellåda. -Motorn ser fin ut och den lät kanonbra, då bilen kördes in i garaget! :) Jag har inte lyft på någon ventilkåpa ännu, men ser att det är "påbyggt" framtill, om jag jämför med den gamla E30:an. (Misstänker att det sitter någon form av styrmekanism för kammen/Vanosen där)? Om det inte går att låsa Vanosen på något bra sätt, borde det väl finnas andra passande kammar att få tag på? -Men det känns onödigt, om man nu kan fixera den befintliga kammen... Vad bra det skulle vara om det finns någon på detta forum som vet om det går att göra det på ett bra sätt och dessutom kan förmedla en instruktion om hur man ska göra? -I så fall skulle jag vara väldigt tacksam! Just nu ligger fokus på att få ur motorn, så resten av bilen kan köras på skroten så fort som möjligt! Mvh //Matts |
|
|
Är det en M50 eller M52? Vad är anledningen till att inte använda motorstyrningen som hör till? Det är nog görbart ifall man tar delar från en M50 icke vanos, tex kammar och andra detaljer som behövs. Om detta även passar på en M52 kan jag inte svara på. |
|
|
Hej gOry och tack för svaret! Hur vet jag om det är en M50 eller M52? (Motorn är från en 320 -94). Anledningen till att jag inte kommer att kunna använda Vanosen, är att jag kommer att använda ett eftermarknads system för tändning och sprut och det stödjer inte funktionen. -En annan fråga, som jag testar ställa här, är vad jag vågar lyfta motorn i? Det sitter ju ett fäste framtill på motorn, så det är ju inga problem. Men sedan har jag inte lyckats få syn på något "bakre" färste? Det lockar att sätta ett sling runt bakersta insugsröret, som har en avdelare som gör att slinget inte skulle glida omkring. Använder jag det, kommer motorn troligen att luta lätt åt höger och då sparar jag "common railen" mot oavsiktliga tryck vid lyftet. Men då jag knackar på insuget, verkar de vara i något kompositmaterial... Vågar man använda dom att lyfta i? Hur har andra gjort, som plockat ut motsvarande motor? (E30:an hade ett gjutet aluminiuminsug och det fungerade finfint att använda som fästpunkt). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.