AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.592

540 brummande ljud samt tvekande varvtal

Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Hejsan!
Problem1: Jag har sedan en dryg månad haft ett brummande ljud som kommer vid 50-60km/h och ökar i takt med hastigheten, ljudet låter inte mindre när jag svänger vilket gör att jag inte tror att det är ett hjullager, dock utesluter jag inte det! Kan det vara kardanlagret som börjar ge med sig och brummar?
Sedan har jag märkt att om man släpper gasen och sedan går på den igen så dunkar det till lite (hardyskivan?) och här misstänker jag att kardanen är boven i dramat.
Jag bytte även oljan i diffen idag i hopp om att det skulle hjälpa mott bummandet (var väll tid för det i vilket fall) men det hjälpte inte.

Problem 2: vid jämn acceleration så verkar inte bilen vilja bestämma vilket varv den ligger i, den står still för att sedan göra ett litet hopp ~ 100-150rpm (man känner av hoppet) och den ligger även och tvekar vid farthållaren och jämn gas men det är väldigt lite, jag har bytt olja (så mycket som gick genom att plocka ner tråget) och det gjorde det lite bättre, iaf med tvekandet på farthållaren. Vid fullgas så hoppar den inte utan visar rätt varvtal hela tiden, kan det vara någon sensor som har dålig avläsning kanske?
Bilen generar inga felkoder alls så det gav mig ingen vägledning tyvärr...

Är väldigt tacksam över funderingar kring problemen och vad jag kan testa byta osv!

Mvh jonathan
Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Jag har även ett pipande ljud som kommer ifrån spjällhuset eller precis i närrheten, ska det låta eller är det nått som borde åtgärdas där också?

Mvh jonathan
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
homoknuten torr for olje?,søk på homoknuten.
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Mener torr for fett,min 540 hadde samme symtom,nytt fett i bakre knuten så ble den bra igjen.
Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Behöver jag demontera kardanen för att komma åt eller kan jag bara pressa in fett i den?

Mvh jonathan
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Det går å få inn fett,jeg brukte en smørkniv,prøv å få ut gammelt torrt fett helst med tryckluft.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag skulle passat på att ha ner hela kardanen för att göra en allmän översyn. Måste du ha ner avgassystemet för att komma åt kan du lika gärna skruva ner kardan i samma veva.

Jag kan dessutom inte föreställa mig hur du skulle få i fett i bögknuten utan att ha bort den? Det skulle ju va genom damasken på axeln isåfall, låter otroligt omständligt.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag hade detta fel och hittade här på forumet någonstans att man kunde lossa på bultarna till homo-knuten och på så sätt få en glipa att pressa in fett. Jag sa till på verkstaden att de skulle prova detta innan de började plocka ner allt. Var tydligen inga problem att få in fett för nu funkar det klockrent!
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Ja olaO samme som jeg gjorde,behøver ikke ta bort eksos,var en enkel jobb.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jonathan A, hur har det gått? Alltid kul att få en update på trådarna!
Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Smorde in homoknuten igår men börjar nog fan misstänka obalans i nått hjul då dessa är rätt så nyinköpta. Jag återkommer när jag lagt på sommardäcken på dessa fälgarna och balanserat om dom! Ska ta av hjulen och lyssna noga på hjullagren med för säkerhets skull.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
ang varvtalet sök på "ZFHP524" and yuu will find, troligvis convertern
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.