|
|
|
|---|---|
|
Passar manuell eller automatlåda bäst till e90 325i? Vad tycker ni? Jag är inne på att aut är vad jag skulle trivas bäst med eftersom det blir en smidig körning, lätt att komma igång från stillastående och vill jag växla manuellt finns m-läget. Jag ska pröva båda varianterna, har testat aut och tyckte det var ok, om än litr ovant för mig som är van vid manuell. Jag kan tänka mig att när man vant sig vid automat så är det det bästa? | |
| Stockholm-1: Inget illa menat, men det de frågar du ställt är ganska dumma att fråga. Det är enbart du som kan svara på dem. Vissa tycker si andra tycker så. Huruvida manuell eller automatisk växellåda är bäst är ytterst personligt. Varken jag eller någon annan kan ge dig ett korrekt svar på den frågan. Du måste bilda dig en egen uppfattning och sedan välja det som du trivs bäst med. Om du lyssnar på oss, vad vi har att säga, riskerar du att köpa en bil som du inte kommer trivas med och som du ångrar att du köpt. | |
|
Finns några objektiva nackdelar med automatlådan? Det är just si och så som är intressant. Sen drar man i slutändan en egen slutsats. |
|
|
Jag provade både automat och manuell innan jag köpte den E90 jag hade tidigare. Mitt val blev manuell och orsaken var att automaten helt enkelt inte gjorde som jag ville. Då jag körde hårt på krokiga vägar var automaten mest i vägen. Hade jag bott i Stockholm och räknat med mycket kökörning skulle mitt val nog blivit automat. Att växla manuellt ser jag inte som besvärande alls. Däremot är slirandet på kopplingen i låg fart inte så kul. |
|
|
Jag tycker heller inte att växlande är störande i fart, däremot från stillastående och vid kraftig acceleration känns det som det skulle gå snabbare med automat. Jag behöver inte bilen varje dag till och från jobbet så för mig är kökörning ingen styrande faktor. Men vad menar du med att lådan var ivägen, kunde du inte kört i m? Då styr man väl växlingen själv bortsett från att den inte tillåter felväxlingar? Växlar den också upp automatiskt vid varvtalsstopp? |
|
| Den jag körde hade ett sportläge, men trots det följde den inte mina intentioner så väl som jag ville. | |
| Alla har väl ett "steptronic" läge? | |
|
Automat Huggande kopplingar förekommer på bensinare också om än i mindre omfattning. Har fått två kopplingar och ett svänghjul inom 2000 mil. Hjälper inte utan felet återkommer igen. BMW har ingen uppdaterad koppling till 325i och centralt skiter man i det också. |
|
| Absolut ingen dålig fråga. Själv har jag automat, men saknar ibland den manuella. Steptronic fungerar som ett okej alternativ om man kör lite sportigare och själv vill styra vid vilket varvtal du vill växla. Det som jag dock inte tänkte på innan jag bytte till automat var att med en automatlåda kan du aldrig själv bestämma exakt hur mycket du vill slira på kopplingen. Med en manuell låda kan du ju styra det mer exakt. Du har ju faktiskt en hel pedal där du alltid kan finjustera dragläget. Annars är ju automaten suverän i synnerhet i stockholmstrafiken med alla köer och trafikljus som sagt. | |
| Vad har avsaknaden av att kunna slira på kopplingen för praktiska konsekvenser tycker du? | |
|
Jag har haft både en manuell och en automat 325 -08 och föredrar utan tvekan automaten. 325 N53 motorn är trött i botten och det är skönt med automaten som håller varvet på rätt nivåer hela tiden. Några egentliga nackdelar hittade jag inte. Automaten är av modern typ och låser drivningen på alla växlar vilket gör att förbrukningen håller sig på samma nivå som den manuella (i mitt fall faktiskt till och med lägre, men det kan förstås ha berott på mindre däck på automaten) ------- //Lövet |
|
|
Praktisk skillnad! Båda fungerar ju bra att köra med oavsett om det är automat eller manuell. Men som säkert många håller med om på detta forum köper man ju en Bmw för körkänslan inte för att sitta bredvid, eller har jag fel... Det jag försöker säga är att med en manuell låda får du ökad körkänsla eftersom det finns fler parametrar att arbeta med, i och med det kan du själv i högre grad kan styra mellan koppling, växel och varvtal. Har du en automat finns det ju i princip bara de kopplingslägen som bmw:s tekniker har bestämt, dvs två, ett normalläge och ett sportläge. Trots det är jag nog rätt säker på att nästa bmw också blir automat för egen del, det är bekvämare och även automaten har kvar en hel del bmw:s körkänsla. |
|
| Man kan ju också argumentera för att körkänslan med automat blir högre eftersom körningen effektiviseras från det ibland tråkiga och långsamma kopplandet och växlandet. | |
|
Jo så är det väl... jag inser att begreppet körkänsla är subjektivt. För den ena kan det väl innebära bekvämt körande och för annan sportighet och så vidare... När jag köpte min första bmw kunde jag inte förstå hur något kunde köpa en 3-serie med automat...nu har jag fått ett nytt eller kanske bredare perspektiv... |
|
|
Att körkänslan skulle bli högre med automat finns inte i min värld. Men det beror på att växling och koppling inte klassas som tråkiga aktiviteter när jag kör bil. Att däremot vänta på att automatlådan ska växla exakt när jag vill tycker jag är tråkigt. Det som jag snarare skulle jämföra är bekvämligheten en automatlåda ger när jag endast transporterar mig, jämfört med glädjen en manuell låda skänker när jag kör aktivt. För mig är mervärdet av den manuella känslan när jag kör aktivt väldigt hög och jag kör sällan bil endast för transport, eftersom jag har gångavstånd till jobbet och flyger oftast i tjänsten. Därför blir valet hyfsat enkelt för mig.Skulle jag däremot köra 40 min + varje dag i Stockholms köer skulle valet bli svårare. Baserat på hur du argumenterar i första inlägget låter det som automat är ett bra val för dig. Har man ibland svårt att komma igång från stillastående och tycker växlande är tråkigt så finns det väl inget direkt som talar för manuell, mer än att du är van med det. __________ Mvh Grelle |
|
| Jag hade valt manuell till en 325 E90, gillar den bättre än den gamla 6-stegade steptroniclådan som känns ganska trött i växlingarna. Hade det däremot varit frågan om den nyare 8-stegade automaten som finns i F30 skulle jag däremot välja den framför manuell. Men provkör och bilda dig en egen uppfattning! | |
|
Jag tycker inte att det alltid är trist att växla, vid aktiv körning ger det viss tillfredställelse att känna kontakt med mekaniken och steptronicen känns väl där mer articifiell, men samtidigt mer effektiv än att växla själv. Jag tror inte det är många som växlar snabbare manuellt än steptronicen, däremot kan jag tänka mig att en del tycker att låda är långsam i förhållande till hur man önskar att den skulle växla i automatläge? Det är inte det att jag tycker det är svårt att starta med manuell, bara att det ibland känns som det kräver viss koncentration och att man slirar på kopplingen för mycket när man ska komma iväg mjukt. Sen händer det att det liksom hugger från stillastående. |
|
| Tycker 325an passar bäst med manuell låda. Den manuella känns körgladare/sportigare medans automaten mer bekväm. Har tidigare är ägt en 335i kan hålla med att 325an känns något snåltrimmad och lite tunn i botten, men annars är en pärla. Tycker det är en bra kombination mellan prestanda och ekonomi. | |
| Det blev en 335 aut till slut. Jag trivs bra med automatlådan och skulle inte vilja byta, men kan ändå sakna känslan av att lägga i växlarna ibland. Jag använder gärna m läget vid sportigare körning och på motorväg vid omkörning, för att slippa fördröjningseffekter. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.