|
|
|
|---|---|
|
Då jag sålt/håller på å säljer Cheva Dieseln, så har intresset för en 530D E39 (Touring) blivit allt större... Skulle vilja ha lite allmäna köpRÅD/TIPS vad en skall tänka på när man skall köpa en sådan... Sen funderar jag också, då jag bara hittat IMPORTBILAR, om modellen fanns att tillgå som NY i Sverige... Ngn årsmodell som är bättre än någon annan...!? Sen har jag även noterat att det skiftar i efffekt, mellan 183 och 193 hk enligt "Extrauppgifterna" på blocket... Var även i dag och kollade på en 530D -00 (tror jag det var)... Den gick helt okej, upp till 2500rpm, då tappar den kraft, och vid 3000rpm var den stendöd... HÄNDE INGET...!!! Kom inte över 3000rpm alltså... Vilket inte heller gjorde att 140km/h passerades... Känns ju lite ironiskt med en mätare som går till 240km/h också har den 100km/h kvar... INte riktigt det jag väntade mig från ett landsvägslok... Vad kan vara fel...??? Och vad skall man tänka på vid köp av en E39 530D Touring med MANUELL låda...!? Är det vajrar el är det stänger el hur ser växellänkaget ut på BMW (E39 530D)....??? Tacksam som sagt för tips, svar å råd... | |
|
Tjena! Har förvisso automat i min men min är precis tvärtom den du provkörde, rätt medioker upp till 3000rpm men sedan skjuter det på rätt bra. Är inga som helst problem att ligga och kryssa i 200km/h! 183hk är väl upp till årsmodell -00 och 193 från -01. //David |
|
|
Okej, ja, det kanske är så att det är lite mer effekt efter -01... Vad har du haft för problem med din, el vad "brukar" krångla på dom...??? Tips/råd...??? //Peter |
|
|
Effekten skall du inte bry dig om. Min 184 hk -99 gav 197 hk på rullande landsväg vid test... efter 40k mil.. Är bilen frisk drar den bra till ca 210 km/h, sedan är den lite seg upp till maxfarten 225. Största krånglet är som på alla BMW vibrationer, vilket beror på dåliga länkarmar. bussningar eller leder, oftast fram men ibland bak. (Tro aldrig på den som säger att det bara är däcken som behöver balanseras...) Tråkigaste utgiften är om en spridare pajar, kostar 5-10 loppor att byta på verkstad beroende på hur många timmar som måste läggas på att ta bort den. Personligen hade jag varit försiktig med automatlåda på dieseln. En ganska vek sak som kräver service men som BMW anser servicefri, vilket den inte är! Är lådan servad senast vid 20k mil kan den dock gå det dubbla, om ingen tryckt i en effektbox vill säga... I övrigt inget modellspecifikt jag kommer på vid detta klockslaget... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.