|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Min bil har vid vissa tillfällen i vinter haft lite problem med att starta, trots att den står i garage. Visserligen har jag inte kört så mycket, men jag misstänker att batteriet börjar bli dåligt. I alla fall tänkte jag att jag kanske kunde mäta volten innan jag gick och köpt ett nytt? Jag har en multimeter som ser ut såhär: Länk Går det att mäta volten på min E39 528 med den? Hur? Ska volten vara exakt 12v för att batteriet ska vara friskt, eller räcker 11v? MVH | |
|
Om du kör lite kan du behöva en batteriladdare för att hålla rätt strömstyrka i batteriet, du bör ha över 12v med bilen avstängd och ca14v med bilen i gång. 628csi |
|
|
Jag använde batteriladdare i bilen en gång över natten i cirka 8 timmar, men bilen behövde fortfarande starthjälp för att kunna gå igång. Men frågan var ju snarare HUR jag mäter volten, om det ens går med en vanlig multimeter? |
|
|
det är bara att ställa in den på likström max 20 V och mäta över polerna, är det friskt har du 12,6-12,8, mät sedan när du kör den på starten, droppar det under 10 V är det för lågt, prova till sist med att mäta vad det laddar när du har motorn igång, runt 13,5-13,9 brukar det landa på om allt är Ok, kan även ligga en bit över 14. Om den är seg efter 8timmars laddning är nog batteriet slut, kolla nivån på elektrolyen och ladda över natten, funkar det fortfarande inte är det nytt som gäller, och du, skippa biltema... |
|
|
Du mäter spänningen över batteripolerna, ställ in vredet på VDC på multimeterns inställning över 12V. Fick du inte med en instruktonsbok? Innan du startar bilen efter laddning skall du ligga på minst 12.4 volt. När bilen är igång skall du ligga över 14 volt. |
|
|
Det är klart att du kan mäta med en vanlig multimeter - mät över batteripolerna! Kort lathundstabell gällande vilospänning kontra % laddning i ett 12V batteri med flytande syra vid +20grader C: 11,92V = 0% 12,00V = 10% 12,08V = 20% 12,16V = 30% 12,24V = 40% 12,32V = 50% 12,40V = 60% 12,48V = 70% 12,56V = 80% 12,64V = 90% 12,74V = 100% Egentligen är det inte 100%:igt mätsätt utan man måste mäta syravikten i cellerna för att få korrekt status på batteriet, men det ger oftast en god bild av laddningsstatusen i batteriet genom att voltmäta det. Om man mäter vid lägre temperatur än +20grader C får man minska spänningen i tabelln med 24mV per grad C. För att få korrekt mätvärde bör du koppla ur batteriet från alla anslutningar i bilen så inget drar "tjuvström" och förstör mätningen. Om spänningen är under 12,4V (20grader C) bör man ladda batteriet snarast eftersom den annars sulfaterar (förstörs) snabbt! Ett fulladdat batteri sulfaterar väldigt långsamt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Varför skulle det inte gå att mäta med vanlig multimeter. Ställ in den på så den kan mäta 15V DC (Likspänning). Att bilen är svårstartad kan bero på mycket. Om jag bara koncentrerar mig på den elektriska startkretsen så är det många delar som måste vara i ordning. 1.) Mäter du spänningen rakt över polerna så måste den vara minst 12V. 2.) Sen måste hela kretsen kunna leverera hög strömstyrka (ampere) vilket betyder att anslutningarna: Batteri - startmotor - jordning måste vara i bra skick. Det rör sig om flera hundra Ampere i startström så minsta lilla motstånd i hela startkretsen påverkar märkbart. 3.) Ett gammalt batteri som i och för sig ger 12 V kan vara så trött att dess inre resistans är betydande vilket sänker dess förmåga att leverera ström (ampere). Många fristående batteriladdare har program för rekonditionering och efter en sådan genomkörning kan batteriet återfå en del av sin livskvalité och kapacitet. 4.) Ett kallt batteri har högre inre resistans än ett varmt vilket också ställer högre krav vid start i kyla. Vissa laddningsregulatorer (mycket sällan standard-regulatorer) för bilar tar höjd för detta och reglerar systemspänningen efter vilket temperatur batteriet har. /Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Naikon: Du ställer in vredet på din multimeter på VDC och 20, det blir ungefär i läge "kl 10". Kablarna skall vara anslutna som på bilden (viktigt), det är likspänning du skall mäta, inte ström som lite olyckligt nämns ovan. Ditt instrument har funktioner för batterimätning, inget som är aktuellt för bilens batteri, används bara för småbatterier. Du har en E39, vilken årsmodell? De flesta nyare bilar och laddsystem har temperaturkompensering för laddningen, i fallet med E39 uppgraderades laddreglering mm efter -98 och fick förbättrade funktioner för bl.a detta. Tänk på att du kommer att få lite för låga värden med avstängd motor, c:a 12V eller strax under utan att det behöver innebära något fel. Det beror på att bilen är i "vaket läge" och drar en del ström så snart du låser upp och öppnar dörrar eller bagageluckan för att mäta på batteriet osv. När du startat och motorn gått någon minut så skall du ha runt 13,9-14,1V. Du får säkert två decimaler på instrumentet på 20V-området, sista siffran skall tas med en nypa salt, instrument i prisklassen under tusenlappen har inte så jättehög noggrannhet. Jämför gärna med ett proffsinstrument om du har möjlighet så kan du se om din multimeter avviker osv. För att mäta enligt tabellen ovan så skall batteriet vara bortkopplat från bil eller laddare i några timmar innan mätning för att ge rättvisande status, precis som Johan skriver. Som redan nämnts så är en riktig belastningstest ett betydligt bättre sätt för att bedöma batteriets status. Indirekt gör du detta när du startar bilen, och du märker när startmotorn börjar gå segt. I en E39 ges även en varning om batterispänningen sjönk för lågt under startögonblicket, då hörs en pipsignal (kort-lång) strax efter att motorn startat, kan vara bra att känna till. FP |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tänk på en viktig detalj som alltid glöms bort i dessa sammanhang - om du ska mäta batteriets vilospänning måste du vänta minst 3 timmar - helst 1 dygn - efter att du haft motorn igång eller en batteriladdare inkopplad. Runt 12.7V är ett tecken på ett uppladdat batteri (dock långt ifrån någon garanti att den verkligen kan leverera högt strömuttag som tex vid en start). En generator/batteriladdare ger en laddspänning på mellan 13.7-14.4V. Mäter du således direkt efter motorn varit ingång (eller batteriladdaren inkopplad) kommer du troligtvis få ett värde som är över 12.7V pga att laddspänningen på mellan 13.7-14.4V precis varit pålagd. Här nedan finns en länk till en graf som visar uppmätt vilospänning i rumstemperatur på ett dåligt batteri jag hade (som hade en kraftig självurladdning och som inte kunde leverera något större strömuttag). Grafen börjar precis när jag tagit bort laddaren från batteriet - då visade den runt 13.25V och sedan mätte jag med jämna mellanrum. Första grafen visar de 7 första timmarna (du kan se att redan efter 4 timmar har den gått under 12.7V) Länk Andra grafen visar de första 5 dygnen Länk |
| Nordic, vad är det för fel på biltema? Haft det i 2 bilar. Funkade hur bra somhelst. Dom har ju 3 års garanti. Bara att lämna tillbaka om det krånglar. Cirka halva priset på dom ju. Enligt vissa här inne måste man ju iaf byta batteri var 2-3 år. Någon annan som har en liknande uppfattning som nordic angående biltema batterier? | |
|
bmw-slangen: Vet inte om du läste lite tidigare inlägg? Både i Johans och mitt inlägg påpekas det du skriver... Inte glöms denna detalj alltid bort. FP |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@folke : :-) Jo, läste tidigare inlägg men av någon anledning missade jag att Johan redan påpekat det. Och medans jag skrev mit inlägg så hann du du skicka in ditt inlägg :-) Nu lär inte denna detalj glömmas bort iallafall :-) |
|
Tack för svaren! Känns som det blev lite överkurs, men det är ju alltid bra att veta, haha! Jag har bara varit bilägare i ca 1,5 år, så jag har inte riktigt koll på hur man mäter batteriet. Kan jag inte mäta spänningen i motorrummet där man fäster startkablarna när man ska få starthjälp? |
|
|
Du kan mäta där också. Man kan få ett visst spännigsfall vid belastning men börja med att mäta där. Det finns också mätare som belastar batteriet samtidigt som spänningen mäts. Detta ger en bättre diagnos och kan göras av en verkstad eller en bättre utrustad mack. cme "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.