|
|
|
|---|---|
|
Hej!Jag har lite funderingar på att byta till en BMW750:ia 93:a men börjar undra lite eftersom dom går för ett så lågt pris.Tex en 750IA som har gått 16000 mil och som har all tänkbar utrustning skall man ha allt mellan 48 till 60000:- för.Är det så att en 750 är dyrare att äga vad gäller försäkring å mer problem med bilen jämfört med en 540 från 93.Vad skulle ni göra och hur skulle ni tänka.Tackar på förhand. janne | |
|
Försäkring är säkert dyrare, vore konstigt annars. Skatten är något högre. Men framförallt så är reservdelspriserna SKYHÖGA! Har för mig att jag såg att ett avgassystem till 750i kostar c:a. 25.000:- till exempel... 750ia är säkerligen en helt underbar bil....tills saker och ting börjar rasa... jag hade rekomenderat en 740ia istället, såvida du inte "måste" ha en 12a under huven :) rätta mig gärna om jag har fel i mitt resonemang, gott folk! /Kalle |
|
|
Reservdelspriser ska man kanske inte hänga upp sig på. Det finns ju både pirat och begagnat. Däremot försäkring! jag har kollat och det ligger mellan 18-29000:- för mig. fyrhjulsdrift är roligast! |
|
| styrman1: Helt jävla sanslöst....Vore kul att få höra vad det skulle kosta för mig: 18, nybliven körkortsinnehavare i storstad(malmö)...ska man skratta eller gråta? | |
| Jag köpte en 750ial-91 i förra veckan.Fick betala 5852:-helår ink merförsäkring "hyrbl mm".Jag bor i Örebro och kör 1500 mil/år detta var på Länsförsäkringar bergslagen. | |
|
nofx16, du har en lätt fördomsfull uppfattning om reservdelspriser ;-) Hur ofta byter du avgassystem på en 750? Jo ungefär var 25000-30000mil och sannolikt då inte hela systemet heller. 740 har dessutom samma avgassystem som 750. Det är lätt att stirra sig blind på enskilda delars priser, men flertalet av de riktigt dyra delarna går ytterst sällan sönder. Generellt är 750 slitdelar bara marginellt dyrare än till andra BMW och då för att det är biffigare grejer. Kilopriset är så att säga det samma. Försäkringspremiemässigt är som sagt 750 olämplig för nya / indragna körkortsinnehav, men ganska uthärdlig vid fullbonus. |
|
| Ok!Det låter ju men hur mycket mer blir det i soppapris?jag har sett att man kan få ner en 750 till under litern!!!!tror inte på detta men men allt är ju relativt.Ska jag byta eller fortsätta med min `tomhylsa`som någon beskrev min bil.janne | |
|
Motorer på plus 5 liter blir aldrig snåla. Vid jämn fart i 100km/h drar en 750 under litern, men bara då. BMWs egna uppgifter på M73 motorn (5.4l) är: Stadskörning 2,12 l/mil Landsväg 1.02 l/mil Blandat 1,42 l/mil Räkna med att E32:ans tolva är marginellt törstigare. |
|
| Enl ägaren av en 750 -90 som jag funderar att köpa, 1,45 l/mil blandad körning (2 mil till jobbet körning), och lång körning i 110-120 1,15 liter/milen. | |
| Framljusoptiken, 12000kr. Rimligt?.... | |
|
12000kr då pratar vi hela strålkastarburken med xenon-enhet och motorstyrd halvljusbild till en E38. Täckglaset (en typisk slitdel),kostar dock bara 380kr. Jag tror inte att E32:ans konvetionella ljus kommer upp i de priserna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.