|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Jag har två nycklar till min e46a. Vid ett tillfälle byttes grundmodulen till bilen och då hade jag bara en nyckel med mig till BMW. Då slutade min andra nyckel sluta fungera. I dagarna dog den enda fungerande nyckeln och jag ska prova byta batteri, för förmodligen är väl batteriet dött va? Beställde på ebay två panasonic 3V med lödpiggarna och tänkte byta i båda två. Det här med att initiera om nycklarna, är det de enda som behövs efter ett byte utav grundmodul eller gör BMW något annat så jag måste in med den där nycklen som jag inte hade med när de bytte grundmodul? Jag har alltså två nycklar nu och ingen fungerar med centrallåset. Den andra som jag inte använta på två år nu lär väl ha laddat ur sig det också. Jag tänkte byta batteri och initiera om nycklarna sen. Kommer det att funka eller måste man göra något mer med den där nyckeln som jag inte hade med vid grundmodulbytet? Som jag fattat initierar man alla nycklar efter varandra. Det finns ju lite olika initieraings-videos med lite olika tillvägagångssätt. Är det olika sätt på olika årsmodeller eller vilken är den rätta? Här är två videos som jag har kollat, men som sagt, det finns lite olika varianter på initiering. Länk Länk | |
| Om en nyckel inte fungerar till centrallåset, kan man på något sätt veta om batteriet är urladdat eller om man behöver koda ihop med bilen? | |
|
Var tvungen att testa, enligt: 1,Öppna centrallåset (ZV) med bilnyckeln 2, Stig in i bilen och stäng alla dörrar 3, Vrid bilnyckeln kort till tändningsnyckelläge 1 och åter tillbaka. Tillkopplingstiden måste vara kortare än 5 sekunder för att systemet ska bli initieringsklart 4, Tryck på radiosändarens knapp 2 (upplåsning) och håll den intryckt 5, Tryck tre gånger på knappen 1 (bmwlogga) inom 10 sekunder...knappen 2 ska fortfarande hållas intryckt 6, Släpp knappen 2 7 Om centrallåset låser och omedelbart åter låser upp är radiosändaren initierad Glöm inte att du måste initiera alla nycklar samtidigt och inom 30 sekunder vid byte av nyckel fungerade klockrent tog båda nycklarna efter varandra. Nyckel nr 2 behöver inte in i tändningslåset. hux flux har jag nu 2 fungerande fjärr, var näar att bryta upp den för att byta batteri, men antagligen tappat "synk" eftersom den var reserv och i princip aldrig används. |
|
|
Finns det nåt sätt att kontrollera sin nyckel? Jag jar endast en till min e46 och den är stendöd. Får låsa upp med nyckeln i dörren. Har försökt initiera men inget händer. Så jag vågar inte skära upp den ifall jag skulle paja den helt. Antingen är batteriet kasst eller så är någonting med bilens system kass? Kan jag initiera någon annnans nyckel i min bil för att testa att bilen funkar som den ska? Ska ju köpa en till nyckel sen. Men man vill ju veta vad som felar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.