AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.624

fler med turboproblem med vnt på 320d EDE 2010?

Ma
2
Mart10
320d EDE 2010
Min 320d från 2010 går in limp home mode så fort det blir uppförsbacke. Verkstaden hävdar att jag måste byta hela turbon. BMW vill inte av felet eftersom bilen är 2,5 år gammal. Återstår bara att betala kalaset själv! Någon som har en bra kontakt på BMW för goodwill eller Hur jag kan reparera turbon själv?

Hur långt har bilen gått?
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Hur många mil, har du kört med trim?

Tror VNT turboarna är känsliga för att "sotas" igen vilket skapar dessa problem. Hur har bilen körts och använts?
Jo
99
Jonas_E30
320d T -10
Jag fick en ny turbo på min 320d av BMW på goodwill, dom bjöd på turbon, och maskinskadeförsäkringen stod för arbetet. Jag fick betala 1500:- i självrisk, vilket jag tycker är helt ok.

Bilen hade gått strax under 5000 mil och var ca 2,5år gammal.
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Min bil gick inte i limp mode men gul motor lampa kom upp
när man gasade lite och försvan efter ett stund.

Hm vilken värkstad gäller det?
Fick ny turbo på goodwill. Bilen då va 2 år och nån månad gammal.
Allt gick smidigt och utan några problem. (Segeltorp)

Hoppas det löser sej för din del med!
Ma
2
Mart10
320d EDE 2010
Bilen har gått precis över 8000mil på 2,5 år.
Den har gått pendlingsmil på motorväg. Bilen är inte trimmad, det är en Efficient dynamics edition miljöbil enligt den gamla miljöbilsdefinitionen. BMW avsäger sig allt ansvar och vill istället att jag kräver pengarna av tidigare ägare eftersom jag inte haft den så länge. det känns nästan som de inte vill erkänna att de ens byggt bilen...

Jag märker inte att bilen går dåligt förutom att gula lampan börjar lysa ganska ofta och att det plingar till i combit. drygt 22000kr kostar det att byta turbon av vilket jag får betala 25% om jag löser ut det på försäkringen. Byta turbo vartannat år för 20000 spänn känns inte direkt premium...

Pe
157
Pekki
320dT -14
Min far har råkat ut för samma sak nu oxo.
Han har en 320d EDE -11.
Den har gått 4700 mil "gubbmil" då han e 65 år.
Motorlampan börja blinka o så vid gaspådrag o belastning.
Dom kolla bilen på Carlson Bil i Öbo o konstatera att turbon behöver bytas.
Det kommer inte o kosta han en krona efter att han skällde ut både försbolag o BMW om att det är ju för fan nästan en ny bil.
Måste va nåt kontruktionsfel eftersom det har hänt flera.
Verkar va lättare o tjata sej till allt när man e äldre..:).

Han ska in på onsdag o byta, får se om allt går bra då.
la
2
lantz81
320D Xdrive-12
Hej.
Har nyligen köpt en Bmw 320xdrive 2012 och fått problem med att den går in i safe mode eller vad det heter och tappar massor med kraft. En gul lampa kommer sporadiskt när jag försöker att accelerera där det står typ reducerad motoreffekt.
Har nu lämnat in den där det verkar vara problem med turbo.
Nu till min fråga. Jag verkar inte vara ensam om detta problem men hur fan kan man acceptera att en turbo inte håller mer än typ 12tmil??
verkar vara den där armen som är för variabel turbo.
Min bil är inne på sitt 4e år så nån goodwill kan man nog glömma.
vill mest bara kolla hur vanligt detta problem egentligen är

Råkade ut för samma problem. Jag kopplade loss själva reglermotorn och sprutade rostlösning där armen går in i turbon samt rörde armen fram och tillbaka tills den gick skapligt lätt. Problemet försvann. Man har bra med arbetsutrymme och det man behöver förutom en bra rostlösare är en lednyckel (kommer inte ihåg men det var nog 10mm) samt en skruvmejsel och en liten tång till den lilla låsringen på axeln.
st
21
stefanj
325i -91
Dandyn, går bilen fortfarande bra efter din lösning med rostlösare?
Den går klockrent... Än. :-)
Transocean
Dandyn:

Kan inte du göra ett enkelt mektips av detta här, känns ju som en blåsning att byta turbon när det bara behövs lite smörjning ?
st
21
stefanj
325i -91
Jag har stött på samma fel nyligen. Jag ska kolla om din lösning hjälper.
+1 på Transoceans förslag! Det låter ju som svart magi Dandyn! Mektips och upp bland guiderna här på autopower!
Låter ju försräckligt att även BMW dieslarna har såna broblem nuförtiden, kom igen BMW, visa lite premium klass!

Mektipset verkar ju geschwint, men en fråga från en novis blir om man inte blåser in en massa rost och annan bös i förbränningsrummen när man "smörjer" "turboarmen"?
Holmis
Om det är den armen jag tror han menar så hamnar eventuellt rost och annat smaskigt i utlopp på turbon så då är det ingen fara.
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

enligt konsumentköplagen har du 3 års garanti. Problemet är bara att sista året så måste konumenten påvisa att det är ett fabrikationsfel och på ngt sätt motbevisa den som sålt varan. Eftersom detta är ngt som ska hålla mer än 8000 mil så borde det gå. Prata med BMW igen och hänvisa till konsumentköplagen. Om de inte vill ta detta som ett garantijobb så vänd dig till Länk för att få hjälp.

Mvh Håkan
Mahhbechh
Ah, i så fall är det ju ett lysande mektips, borde in i den delen av forumet helt klart!
Man lär sig mycket nytt på detta forum :-)

Jag är lite besviken på bränsleförbruknigen i stan för min "nya" e60, högre än både min gamla e39 528 och e34 525.
Så diesel är för första gången i livet lite lockande, frågan är om det går att vänja sig av med BMW sexornas silkeslena gång och upplevelse?
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Kan man höra om turbon håller på att ge sig?

Är det normalt att man hör ett svagt turbovin? När jag kör på låg fart så hör jag ett svagt "weeeiii" vid ökat belastning.
Ingen risk att blåsa in skit i turbon då det handlar om en klen axel som rostat fast och det kanske är några 100dels mm rost man löser upp och på avgassidan.
Jag ska ta några kort och rita och berätta så fort jag får tillfälle (just nu nerbäddad med feber) Men själva operationen är skitenkel och gjord på 10 minuter. Sen har jag hört om fel som varit för länge och orsakat att själva "servomotorn" (Turbo actuator) som reglerar turbon gått sönder då den kämpat ihjäl sig mot den kärvande regleringen. Men i de flesta fall ska det funka och en "actuator" går att hitta på Ebay för rimliga pengar.
Cl
2
Claes Hellberg
320d 2011
M135i 2013
Hade ochså problem med att gul motorlampa tändes vid gaspådrag och bilen tappade ork. Lämnade in bilen på märkesverkstad som sa att turbon måste bytas.
Kostnad 25-26 000 Kr.
Efter en del googling och kontakt med mekkare så sprayade jag olja på den länkarm som actuatorn påverkar och som går till ett spjäll i turbon.
Jag lossade den från aktuatorn och ledade upp den några minuter då spjället gick kärvt.
Efter 5 minuters motionerande, och lite mer olja, gick spjället lätt igen.
Monterade ihop allt och bilen går perfekt igen.
Lätt som en plätt!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.