|
|
|
|---|---|
| Hur är det att äga en X5 4,4L,reparationer och framför allt bränsleförbrukning. Läser man lite så får man väldigt mycket olika svar,så hur är det med er som har en X5? Jag undrar lite för har tittat lite på en -01 som gått 18000 mil. | |
|
I Teknikens Världs test snittade X5 4.4 1.6 liter milen. Att gilla att tanka är en förutsättning för ett 4.4 köp. Men inköpspriset är ju lågt så totala driftskostnaden blir inte så farlig om man inte kör så mkt per år. ------- //Lövet |
|
|
Jag är riktigt nöjd med min fast än den drar en hel del soppa men man köper inte en X5:a om bränsleförbrukning är prio 1. Nackdelarna enligt mig är bilens konstruktion i vissa avseenden om man skall pula lite själv som att byta tändstift, olja, lampor etc. Står massor generellt gällande vad man skall kolla upp vid köp på E53 och det är ganska viktigt då planerad köp kan bli betydligt dyrare än vad man har räknat med om man inte är noga vid köp och undersöker bilen rätt. Har du råd satsa på en facelift, ser betydligt modernare ut än föregångaren. BMW M-POWER |
|
|
Har haft en faceliftad 4.4 i 4 år och var supernöjd! Perfekt vinter-/dragbil. Körde till vardags kortare sträckor i Sthlm-onrådet och snittförbrukningen låg på 1,28 efter 4 år. Fullpackad fjällresa i hastighet mellan 100 och 140 låg förbrukningen på 1,05. Bränsleförbrukningen är inge större kostnad jämfört med däck och slitagedelar samt servicekostnader. Hade en MB E55 innan och den var dyrare i alla avseende samt kass på vintern jämfört med X5:an. Har nu kört nu en E70 4.8 -09 i drygt ett år och stormtrivs, drar någon dec mer per mil än E53, men det är det värt :) Som tidigare talare skulle jag välja en facelift och var noga med att lådan växlar mjukt och fint vid gaspåslag. Om du bor i Sthlm skulle jag råda dig att grabbarna på Bil och Motorteknik i Huddinge får slå ett öga på kärran, då jag har väldigt god erfarenhet av deras kompetens. //Björn |
|
|
Riktigt nöjd med min 4,4 -02. Ligger på 1,6 med min vid stadskörning och har kört den som billigast på 1,1 när jag körde hem den när jag köpte den. Har fått byta hållarna till handtagen då dessa har spruckit på förar och passagerardörrarna. Vevhusventilation är också en svag punkt. Dock ska bilen avyttras nu för att komma ner lite i förbrukning :) Mvh oo=00=oo |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Har man bry över bränsleförbrukning skall man inte köpa en X5. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Måste det alltid komma liknande argument när bränsletörstiga bilar diskuteras? Äger man inte bilen så handlar det ju om hur mycket en eventuell "ny" bil kommer kosta och jämföra vad annat man kan få för pengarna. Ganska grundläggande ekonomisk teori som snarare tyder på viss intelligens och borde uppmuntras istället för kritiseras. Skulle man vara ekonomisk oberoende (vilket skulle göra att man fullständigt kan ignorera kostnaderna) är nog inte en 10 år gammal bil det man letar efter. Ställ upp en kalkyl och räkna på realistiska siffror så får du en bättre bild. Jämfört med en ny kombi av Passat/V70 så är det troligtvis billigare att köra X5 med V8 om du inte kör allt för långt. Många fokuserar onödigt mycket på bränslekostnaden och reparationer eftersom de är väldigt visuella, medan parkeringsplats, skatt, försäkring och inte minst värdeminskning är mer abstrakta kostnader. Summerar du alla kostnader för ditt bilägande och ser vad 50% bränslekostnader ger så är det kanske inte mer än 15% ökning av din totala kostnad. 15 % mer kan det ibland vara värt att få köra en bil med V8. Siffrorna är ungefärliga men du förstår nog poängen. __________ Mvh Grelle |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Det krävs inga grundläggande ekonomiska intelligenta "teorier" för att inse att förbrukningen är ointressant om man tittar på en X5. Om en bil drar 1 eller 1.6 så slår det med 9000 per år om man kör 1000 mil och står det och faller med den summan så bör man låta bli då däck, service, försäkring och rep. slukar mer än så oavsett motoralternativ och det är där man kan göra de verkliga besparingarna. Det som är viktigast gällande förbrukning är ändå hur man använder bilen. Kör man enbart korta sträckor typ under 3 mil så handlar det om mycket mer i förbrukning än om du kör mer än 3 mil. Köper man en E53 med 3.0 bensin så har den ett kallstartsprogram som ligger i ganska länge. Jag har 2,6 mil till jobbet och kör jag ecodriving så ligger jag på 1.55 mil men om jag kör till en kund 5 mil bort så ligger jag på 1,05. Kör jag till stockholm så snittar jag 0,98 om jag kör lagligt. Så det är bara att tanka och vara glad för det kostar 1200:- ung att fylla tanken och för mig räcker det ca 50 mil. Sedan är både skatt, parkering och försäkring ganska visuella kostnader i alla fall för mig :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.