|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Jag funderar på att byta bil och tittar som bäst på BMW. Nu är frågar bara om jag ska inrikta mig på en 328 E46 eller en 528 E39. Jag vill ha en välutrustad, hyffsat lätt packad och rolig bil. Finns det någon som har några erfarenheter av dessa bilar så får ni gärna dela med er! All info. uppskattas. Mvh /Fredrik | |
Jompa |
Ta och provkör båda bilarna så att du skaffar dig en egen uppfattning. Jag hade nog valt 328 (E46) nästan lika bra komfort som i 528 men mer sportig samt att det är en nyare bil. Hälsningar Jonny |
|
håller med jompa hade valt E46, såvida du inte har krav på stort baksätesutrymme/bagageutrymme....för de punkterna är kanske inte dess starkaste sida... /Kalle |
|
|
Du vill alltså ha en lätt packad bil till skillnad från dig själv som är dyngrak (ditt alias)? :-)))) Förlåt, jag kunde inte låta bli ;-) Jag antar att du menar lättpackad? Jag tror inte att det är någon större skillnad för innerutrymmena skiljer sig inte så mycket mellan E46 och E39. Är "rolig" en viktig egenskap så köper du självklart en E46. |
|
| Henrik A> *ASG* fan den var hur jävla gjuten som helst :D | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Prestandamässigt så är ju 328 överlägsen 528 pga den lägre vikten. Men E39 är nog lite mera gedigen i sitt utförande och något komfortablare. Provåkte en 330ci-02 cab häromdan, den gick friskt men skillnaden var inte så stor som jag väntat mig trots 40hkr mera än i min 528,men cabben är väl rätt så tung kan jag tänka mig.Men en attans trevlig bil var det. MVH Hasso |
|
Jag skulle välja 3:an framför 5:an. Jag vet inte hur bra 5:an lastar men jag testade igår, på förekommen anledning, att lasta barnvagn i min bil och det gick bra. Förmodligen är det bättre utrymme i 5:an men kanske inte så mycket? Hursomhelst lastar E46 ganska bra för sin storlek. Förra sommaren åkte vi 4 vuxna personer på bilsemester i Moseldalen i en vecka och det gick jättebra. (Det följde med en ansenlig mängd vin hem också, även det fick plats. ;-) När det gäller att köra tycker jag inte ens att det finns ett alt. 5:an känns som en båt jämfört med 3:an. Mvh / Micke R |
|
|
Helt klart 5 serien.. och speciellt om det är E39... Större... Lika roligt....MÄKTIGT..... |
|
|
Hasso: E46:ans viktövertag är mindre än 100 kg vilket inte ger E46:an överlägsna prestanda. E39 känns som en mer exklusiv bil jämfört med den mindre E46:an. Däremot är E46:an lite nättare och spänstigare i sitt uppträdande vilket renderar i sportigare köregenskaper. |
|
|
Hahahah.. : ) Lätt packad....dyngrak, den var faktiskt ruggigt bra, såg inte den själv! Menade lättpackad, fast är man lite på lyset så kan stavningen bli fel ibland : ) E46 tycker jag ser sportigare ut helt klart, men hur stor är egentligen prisskillnaden mellan en E46 -96 och en E39 -97? /Fredde - "rejält packad" |
|
|
När det gäller byggkvalitet är min begränsade erfarenhet att E39 ligger långt före, trots (eller tack vare?) konstruktionens ålder. Har själv haft en massa irriterande småfel på min E46, och har kompisar med samma erfarenheter, plus att bilen är dåligt ljudisolerad mm. De E39-ägare jag haft möjlighet att prata ärligt med säger sig aldrig ha stött på nåt liknande. Nu är det statistiska urvalet inte så stort att några större växlar skall dras, men jag är faktiskt besviken på E46 kvalitetsmässigt. Dessutom skall man komma ihåg att de E39-ägare jag pratat med i regel är äldre än mig och de E46-ägare jag känner, och kör betydligt längre per år, de är alltså folk som ställer höga kvalitetskrav på sina bilar. Jag har i alla fall fått mig en tankeställare. |
|
|
Jag hade valt E39 för jag tycker den är snyggare och mer bil liksom, maffigare helt enkelt. Ska det vara E46 så ska det vara coupé, 4-dörrarsmodellen är inte snygg i mina ögon, detsamma gäller E36. www.malte-racing.com |
|
|
Håller med Maltek till 100%..... Förresten en E46 -96 års modell???? ehh specialtillverkad kanske..?? prisskillnad kan skilja en aningen.. jämför själv lite priser i Bmw-annonserna... |
|
|
Menade en 328 E46 -98 inte -96 (de kom väl -98?) /Fredde |
|
|
Håller inte med om att E46:an är dåligt ljudisolerad, tvärtom anser jag den vara riktigt bra. Om man jämför med E39 så visst, en viss skillnad är det men det handlar väl till viss del om avstånd mellan hjulen också (vägljud) och motorn är ju faktiskt (för) tyst i E46 tycker jag. Men sätter man sig in en V40 (vilket iof kanske inte är en schysst jämförelse) så tror man ju att nån skämtar! Den är ju bara för dålig. Däremot verkar klimatanläggningen vara mycket bättre i E39, tänker bl.a på baksätespassagerarna som verkar få det mycket mycket bättre i E39:an. Ja, ja... Välj det som känns mest rätt, och det lär det ju bli i vilket fall som helst ;-) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.