AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.752

316 TI Compact E46. NEJ! Inte motorlampan igen...

Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
316 TI Compact E46 nov 2001

11000 mil

Historia:

Felkoder och dålig gång tidigt i bilens liv, runt 2 år och 2000 mil. Enligt servicehistorik byttes lyftare på Cyl 3

När bilen kom i min ägo uppstod relativ snabbt samma problem igen, runt 7000 mil in i bilens liv. Som tur var upptäcktes det SISTA dagen på blocket-garantin och kostnaden för att byta alla lyftarna blev 3500 kr istälet för 24000 kr.

Nu, 2,5 år och 4000 mil senare.. Följande händer mitten Januari: Kör på Autobahn i runt 140 km/h och måste bromsa ner för att en omkörning inte kan påbörjas då npgon kommer i typ 250 km/h bakifrån. Går ner i kanske 110 och ska sedan gasa upp igen. Då börjar motorvarningslampan blinka och bilen börjar gå ojämnt. Softar ner till runt 100 och glider med, lampan slocknar. Fortsätter ner mot Österrike i runt 120 och kör efter några dagar hem igen, i runt 120-140 utan problem.

IDAG: Vid uppstart, går bilen på 3 cylindrar igen, vibrationer på tomgång, svarar inte lika bra på gaspådrag bla bla bla samt den förhatliga gula motorlampan börjar lysa.

Troligen samma fel igen va!? Eller, just när det initialt där i januari blev problem i samband med kraftig acceleration, kan det vara något annat denna gång?

Om det är samma fel igen, som uppstod redan när bilen var 2 år gammal och sedan förföljt bilen i typ 2,5-3 års intervaller. Är det på något sätt läge att hävda något mot BMW med garanti osv?
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
kan väl vara något annat också? Gula motorlampan tyder väl på fel med tändning eller avgasvärden har jag för mig. Kan ju vara någon tändspole eller liknande. 540n blev likadan en gång men då var det bara ett stift som sotat igen. bytte stiftet sen gick den fint igen.
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Öppnade locket till oljan. Ser ju inte tiptop ut. Vad säger detta er?

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Så kan oljan precis under locket bli på vintern, särskilt om man sällan eller aldrig kör längre sträckor med bilen.

Hur ser oljan ut på oljestickan?
Där bör det inte se ut som på bilden.

Gör en felkodsläsning så ser du varför motorlampan är tänd.
Kan vara allt från enkla saker som stift till mer komplicerade orsaker.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
tror du man kan köra dryga milen till verkstaden ellet bör jag ta o bärga?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur ser oljan ut på oljestickan?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Johan: Såg två vita fläckar längst ned på stickan med några cm´s mellanrum i samma konsistens/färg som vid locket.

Tilläggas bör, att när jag startade bilen nu ikväll och hade dörren öppen tyckte jag det luktade rätt skarpt av bensin, ungefär som att bensinen inte riktigt förbrändes eller vad man ska säga. Varvtalet brukar på tomgång ligga runt 950-1050 varv, men nu läg det på runt 13-1400.

Jag kommer bogsera den till verkstad imorgon för säkerhets skull,,, Så man inte förvärrar saker o ting

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,
för mig låter det som att det är tätt i vevhusventilationen.

Mvh Håkan
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Glömde svara,, Var så enkelt som en tändspole som var paj. Var en tändspole som tidigare inte varit problem med. Nu har den gått möcke bra igen, förrutom kärvande bakrutetorkare, men det, det är en annan tråd det =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.