|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag undrar vilket som är det bästa sättet att effektsänka en 320 (e36) från de 150hk motorn har original, till ca 110hk? -Även vridet bör sänkas något. Jag måste få till detta för att kunna besiktiga bilen som motorn nu ska in i. Motorn får ha max 120Hk, men det gör inget om jag är på säkra sidan... Funderar på om andra kammar kan vara en väg att gå, för att göra detta på ett seriöst och fungerande sätt? Finns det användbara/klara kammar att få tag på, eller hur gör man detta på bästa sätt i så fall? Eller finns det någon bättre/permanent lösning, som de kan godkänna på besiktningen, osv? Jag vill göra en effektsänkning på samma sätt som man kan göra med t ex motorcyklar, för att de ska klassas om. Bilen ska fungera att åka i till vardags sedan. -Tacksam för svar! Mvh //Matts | |
|
Vad är det som föranleder denna fundering? Tror att det blir krångligt med tanke på alla miljöklassningar etc. Bilprovningen gör väl dessutom inga effektmätningar. Klart enklast och säkerligen mycket billigare är väl att köpa en 318i, den har ju ungefär den effekt du önskar...en ganska vanlig modell så det borde gå att hitta ett vettigt exemplar till bra pris. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vilken härligt annorlunda fråga här på forumet. Man undrar ju självklart just varför du ska göra det? Mvh |
|
|
Borde väl gå att i ECU:n flasha om mjukvaran så att den tillåter mindre variationer kring Lambda 1.0 alt. sänka tänd/bränslekurvan. Vet inte hur lätt det är på BMW... Byter du kammar måste du väl ändå optimera mjukvaran, eller? |
|
|
Vet ej om det är "godkänt" men... 1: Mät effekten, har du redig tur så har 30 hästar rymt... 2: Sänk max varvet till typ 5000, förlagsvis genom att ändra i styrboxen. |
|
| Bygger du locost? | |
|
Hej Alla och tack för svaren! Hehe, ja jag förstår att ni undrar vad det är jag håller på med. Frågan är befogad och ibland undrar jag det själv, jag med... :) OK, Jo jag tänkte försöka få fart på familjeklenoden där hemma. Det är en Triumph GT6 (MK2 -70) som idag saknar motor och låda. Jag vill att bilen även fortsättningsvis ska ha en rak 6:a, precis som original. Effekten ligger original på ca 95hk och för godkännade får jag öka den max 20%. Jag siktar därför på runt 110-115hk, men klarar mig gott med även lägre. Jag har redan motor och låda från en 320, som är den minsta 6:an jag hittade från BMW. (Ska man nu ändå frångå original, vill man ju gärna ha det bästa och jag ar alltid gillat sången/gången i BMWs 6:or. Det finns ju flera fördelar med BMW-lina, istället för Triumphs, så jag är bara glad att byta. (Blyfri bensin, lägre förbrukning, pålitligare mekanik, 5-växlad låda, osv...). -Men bilen i övrigt gillar jag skarpt! Jag kommer låta bänka upp ekipaget efteråt, för att i alla fall ha något papper att visa upp på besiktningen. (Ny mjukvara/mappning får jag vid behov lösa efteråt, om det behövs, med tanke på frågan ovan). -Fortsätt gärna komma med förslag på tillvägagångssätt för en seriös effektsänkning av motorn! Mvh //GT6 |
|
|
Enklast är nog att göra en strypning av insuget innan LMM. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan! ...Det känns dock lite "simpelt"? Jag skulle vilja av något lite mer permanent ingrepp. Min fundering på andra kammar går såhär: Om man har kammar med smalare nockar, på insugssidan, så borde man kunna påverka ventilerna på att vara öppna under en kortare tid (Öppna tidigare/stänga senare). Detta borde kunna reglera mängden brännbara gaser i cylindrarna och alltså borde energimäggden bli mindre (lägre effekt). Naturligtvis tar jag inte befintlig kam och slipar till den själv. typ med vinkelslipen! Detta är säkert en exakt vetenskap och man ska ha både verktyg och kunnande att klara av något sådant. - Men det känns som om något sådant skulle kunna fungera, om det finns något klart att köpa/använda. Eller ev modda om befintlig, av någon kunnig "kamaxelslipare". (Men det sista låter krångligt, osäkert och dyrt)... Vad säger ni andra? Mvh //Matts |
|
|
Två tankar som jag inte har en aning om hur de fungerar i praktiken: 1. Montera en M20B20 på 125hk, något mer ömtålig än M50 men likväl en bra motor som är rolig och ligger nära din britts maxeffekt. 2. M52B28 är strypt original genom en viss form på insuget, åtgärdas genom att byta insug till ett från t.ex M50B25. Hade ett M52B28-insug på en M50B20 strypt effekten i någon omfattning och i så fall hur mycket? Lycka till med projektet! :) //Bjersér |
|
|
kommer ens bilprovningen att godkänna detta? går inte dom på effekt siffrorna som bmw har redovisat för denna motor? annars är det ju sjukt lätt att fixa ett intyg på vilken motor som helst att den är "nertrimmad" ett av de lättare och billigaste borde ju vara att ta ner kompressionen i motorn med tjockare packning och nersvarvade kolvar, det lär ta död på allt vad effekt heter |
|
|
Om du byter motor och hela drivlinan - blir det inte automatiskt ombyggd fordon då? Kan du inte fixa så det blir ombyggt fordon? Att "trimma ner" genom att frångå orginalkonstruktion känns bökigt och onödigt. Satsa på ombyggt fordon och du får ha 15 kw per 100 kg. Bara att blya över bakaxeln! E |
|
|
Hej igen, Inser att jag kanske varit lite slarvig när jag säger att "drivlinan" blir BMW... Jag delar vid kardanen, så det är bara motor och växellåda jag tar från 320:n. Resten blir Triumph original. Det ska enligt uppgift räcka med att besiktiga bilen som ett motorbyte då. Ingen bakaxel, fjädring, bromsar, styrdetaljer, dämpare, slutväxel, eller liknande ändas. Problemet är att det är så trångt i motorrummet att jag troligen kommer att få modda både insug och avgas också, för att allt ska få plats*. Även detta i sig gör att motorn modifierats tillräkligt mycket för att originaldatat på motorn inte längre gäller, utan måste mätas upp igen. Kan man effektsänka motorn på en MC för att få den omklassad till lägre klass, så måste det ju fungera på en bilmotor också. Vad skulle skillnaden vara på detta? -Man kan ju även bygga sig en helt egen motor till bilen också och då finns ju inga redovisade på en sådan motor. Den måste också mätas/bänkas för att man ska få reda på vad den lämnar för effekt, om den ska in i en bil som ska besiktigas. * Jag har redan provat få i en M20B20 på 125hk, men den fick inte plats. Motorn blev för hög framtill i o m att bulan på oljetråget sitter framtill. Jag lät svetsa om tråget, men det fick inte plats ändå. Oljepumpen och "oljetryckregleringsventilen" sitter för långt fram och paketet tar i styrleden, då detta hamnar ovanför den... På E36 sitter bulan/oljepumpen baktill på motorn och hamnar lämpligt, enligt mina mätningar, mellan rambalkarna (innan de går ihop) och bakom trärbalken vid styrleden. Detta borde fungera, men motorn är som sagt för kraftig effektmässigt i originalutförande... Därav mina funderingar på möjliga "seriösa" effektsänkningar. Mvh //Matts |
|
|
... För visst är väl M20B20 den motor som t ex satt i BMW 320i -85 (E30)? Det var i allafall en sådan motor jag provade med sist och som jag beskrev i mitt förra inlägg! Mvh //Matts |
|
|
Kul idé GT6! M50 och dess efterföljare är pärlor, något av den moderna ryggraden i BMWs motorfamiljer. Om du kan tänka dig en motor som bara varvar ca 4500 rpm så tror jag precis som Dawwe att det är den enklaste vägen att gå med varvtalsbegränsning (genom mjukvaran), eller att du låter en mjukvaruleverantör med lite koll på läget trolla bort effekt; tror att man kan göra rätt mycket med bara parametrarna för bränsle och tändning. M50B20 lämnar sin maxeffekt vid 6000 rpm, om mna för enkelhetens skull antar att vridmomentkurvan är relativt konstant 4-6000rp´m (vilket den naturligtvis i praktiken inte är), så har man ca 110hk vid 4500rpm. Men jag tror, som någon skrev, att det är stor risk att motorn inte lämnar 150hk på veven efter 20 år, om den (M50B20) ens gjorde det ny, då den var i princip jämnsnabb med M43B18 i en E36. Kamaxlar med lägre lyft är jag rätt säker på att det inte finns "färdigt" till M50 då alla vill ha maximal effekt. Så det kommer nog kosta tid och pengar att få någon kamaxelkunnig person att konstruera om de befintliga kamaxlarna för lägre lyft/duration. Att laborera med mottryck(8avgas) och undertryck (insug) kan mycket väl fungera, men frågan är hur det påverkar motorn om man låter bränsle/tändning vara oförändrat? Ett dubbelt luftfilter kanske? Kommer ju gå lite skumt på tomgång när inte MAFen används. |
|
|
Här är en kille i kommentaren längst ner som mätt upp 112hk på drivhjulen med vad man får förmoda är en M50b20 Länk så så värst långt ifrån är du inte redan utan att ha gjort något |
|
|
-Tack för det svaret HFR, det där återgav mig både hopp och inspiration! :) Nu känns det roligt att ta upp detta lätt avsomnade projekt. Jag måste genast ut i garaget och röja upp, så jag kan komma igång med skruvandet igen. Mvh //Matts |
|
|
Skruva på ett rejält stopp för gasspjället och ändra hävstången till gaspedalen så det känns normalt att gasa. Det är bättre att du lägger ner rolig tid på ditt bygge. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.