|
|
|
|---|---|
|
Jag ska byta oljan i min bakaxel och har läst runt lite i olika trådar för att bl.a. ta reda på mängden då man läser olika överallt. De frågorna jag har, och hoppas få svar på är: - Är det 1.0L eller 1.2L som ska i? - är det illa att trycka in mer olja än vad som ska in? Då menar jag inte dubbla mängden utan 1-2dl för mycket som max eller är det petnoga? - Ska bilen stå rakt eller vara lutad åt vänster (för att få i den mängd som ska i då påfyllningspluggen sitter på höger sida) eller går hela mängden i vid plan nivå på bilen? - är det SAF-XJ 75W-140 som gäller? vilken annars samt för- och nackdelar? | |
|
Det går i 1,2. Du kan inte trycka i mer än det går i, när det rinner ut så är det bara tillbaka med pluggen. |
|
| Og se til at påfyll pluggen går at øppna(åpne) før du tapper ut oljan. | |
|
Bilen skall stå "plant" och när oljan börjar rinna ut genom påfyllningshålet är det fullt. Du vinner inget på att ha för mycket olja i bakaxeln, snarare tvärtom - du ökar risken för läckage via packboxarna. Castrol har bytt namn på oljorna. Har du bromsad diff, skall du ha LS-olja med viskositet 75W140, tex; Länk LS-oljan går bra att använda även i icke bromsade bakaxlar! Har bakaxeln inte broms, kan du använda t ex: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Oljan är köpt men de hade inga nya tätningsringar till på- och urtappningspluggen, är det ok att återanvände de gamla eller ska jag vänta med bytet tills jag har nya? Mvh jonathan |
|
| Som sagt det går inte att ha i för mycket då det kommer att rinna ut ur påfyllningshålet så det går inte att fylla klumpen full. | |
|
Sitter troligen alu-brickor från fabriken och de är nog ingen höjdare att återanvända. Har du kopparbrickor går det att glödga dem så de mjuknar igen, men jag skulle satsa på nya brickor i stället. Skulle satsa på kopparbrickor i stället för alu-brickor - de korroderar inte av vägsaltet som aluminium kan göra. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.