AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.688

bmw 525i e39 luktar småbränt

Hej!

Var ute idag och tog en runda på stan i ca 30 minuter sedan när jag närmade mig min bostad så lukta det lite småbränt inne i kupen.
Det lukta inte koppling.
Och jag körde lugnt.
Någon som råkat ut för liknande?
kan tänka mig att det lukta lite bränt gummi/plast
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Det kan vara så enkelt att det är vevhusventilationen som är nerdegad. Min luktade bränt i samband med att det började synas "smör" undet oljelocket på motorn.
Hur säker är du på det?
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Hyffsat säker. Var det från luftintaget det luktade bränt?

Har du tittat efter hur det ser ut under oljelocket eller på stickan?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Kan väl vara ventilkåpspackningen som läcker lite lite också.
Snarare troligt med ventilkåpspackningen. Är ganska vanligt på E39 vad jag förstått.

Någon som har en uppfattning om vad den kostar att byta?
okej men är det allvarligt? hur länge håller det då jag tänkt och byta bil inom kort?
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
*såld* F31 320D xdrive -14
*såld* F11 520D xdrive -17
- F31 320D -14
hur gör man om som jag då har fått vitt klegg på insida oljelock och vitt klegg i slangen från ventilkåpan mot vevhusvetnilationen?

monterar man lös hela vevhusventilationen och blåser ur den och gör rent alltihopa eller ska man byta då den?
holmaren: Om det nu är ventilkåpspackningen och beroende på hur mycket den läcker så kan du köra vidare utan problem. Jag har kört flera tusen mil med min vilken läcker lite ibland. Man ser det genom att det är lite olja på vänster sida motorn (sett framifrån med huven uppe) vilket då kan rinna ner på de varmare delarna på motorn (grenrör bl a) och då börjar det lukta bränt.

Jag har inte begripet bara om det läcker med vid hård körning eller om händer helt inkonsekvent.

Ska du byta bil så bör du nog nämna det om köparen från om eventuella problem, eller öppnar motorhuven och frågar varför det är lite oljeläckage.
"Jag har inte begripet bara om det läcker MER vid hård körning eller om händer helt inkonsekvent.

Ska du byta bil så bör du nog nämna det om köparen FRÅGAR om eventuella problem, eller öppnar motorhuven och frågar varför det är lite oljeläckage"

Jisses vilken dålig svenska det blir ibland :)
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Kan väl vara salt på katten också?
okej crile

salt på katten?
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Sprätter upp vägsalt som sen luktar som bränt när den blir varm. Känner det varje vinter. Haft det på flera bilar, tror inte samtliga skulle lukta bränt annars.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.