AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.095

Skillnad på länkarm fram på e46 med M sportpaket och utan?

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Vad är egentligen skillnad på länkarm på E46 med M sportpaket och utan?
Har det något med xenon att göra. Eftersom xenon bilar har nån givare som sitter på länkarmen som justerar belysningen. Kan det var det?
Kan man ha länkam från e46 utan M paket på en e46 med M paket?
Någon som har erfarenhet utav det?
Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Hej,

När jag bytte på min tidigare E46 320i -03 minns jag att det var andra länkarmar till bilar med sportchassie (vilket ingår i m-sportpaketet). Tror det skilde lite på längden av länkarmen på sportchassie vs standard, men är osäker.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är samma länkarmar om bilen bara har "sportchassi" gentemot standardchassit.

Däremot är det andra bärarmar fram om bilen har M-sport II - chassi.

Skillnaden är att castervinkeln är skiljer sig en eller två grader om jag minns rätt.

Har monterat MII-bärarmar på min E46:a som har sportfjädring.
Skillnaden blev att bilen känns lite rappare (med betoning på lite) när man svänger - lite mer "direkt" skulle man kunna säga.

Anledningen till att jag valde MII-bärarmarna var att de har kraftigare leder som håller längre och även är lite stummare. Enligt tillverkarna skall det gå ut över "sämre komfort" - lite mer vägljud och lite mindre dämpat eftersom spindelleden inte är gummilagrad.

Köpte mina bärarmar (Febi) från Claus-autoparts.se

Givaren till xenonljusets höjdjustering sitter i bakvagnen!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Johan B,
Det sitter givare både bak och fram till xenonljusets automatiska höjdjustering: Länk

mvh/ Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
AKN, det är i alla fall ingen skillnad på bärarmarna oavsett om bilen har xenon eller halogenbelysning.

Mvh
Johan B

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Hur vet jag att jag har sportchassi elr standartchassi med sport packet? Står det något i reg.papper?
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Knappa in ditt chassinr på www.bmwvin.com så får du en sida med bilens utrustning!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
M sport II fanns väl bara i slutet av E46:ans livscykel.

Har du en 99:a, har du antingen sportchassi eller standard dito, oavsett är det samma bärarmar.

Men MII-bärarmarna passar utan problem på bilar som inte har det chassit sedan tidigare.
Då får du som sagt lite rappare styrning och lite fastare chassi, men skillnaden är inte jättestor.

Mvh
Johan B

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
i mitt fall är det tvärtom, jag har den här MII chassit (visar det sig) och hittar billig länkarm kit till en standard chassit.
Kan det funka då? Hur blir det med hjulinnställningen? Kommer den att ändra sig något?
Visa användare
382
Nordstedt
325iM -03 E46
Jag undrar samma som Tomas_e36!
Som sagt kan man montera länkarmar från standard chassi på en bil med M sport II chassi ?
Finns det någon vänlig själ som kan ge ett 100% svar på detta.

Mvh
Nordstedt
BMWCS #6891

st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Jag har fått för mig att man använder lite olika 'nuffror' vid hjulinställning av bilar med olika chassikit. Så det kanske mest är det som är grejen, att man vet vad man har vid hjulinställning.

Tex:
Länk

Fattas ju visserligen M-sport II där, men finns säkert att hitta någonstans.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Geometrin är lite annorlunda på bärarmarna, vilket gör att castervinkeln blir ca en grad annorlunda, vilket gör att den kan hamna utanför "specen" när du gör hjulinställningen.

Men de passar rakt av rent fysiskt.

Dock får du "sladdrigare" framvagn om du byter till "standardbärarmar" då MII-bärarmarna har en stum lagring av spindelleden utan gummilagring.

Dessutom är styrväxeln på MII-bilarna snabbare i utväxlingen för att harmonisera perfekt till MII-bärarmarnas annorlunda castervinkel.

Varför byta till standardbärarmar när din bil skall ha MII-bärarmar?
Att gå från standard till MII-bärarmar förstår jag då de senare är mer stabila och håller längre.

Mvh
Johan B

Visa användare
382
Nordstedt
325iM -03 E46
Anledningen till att jag frågar är enbart av ekonomisk anledning, då man får ett standard länkarmskit för runt 1500:- och ett M-sport II går på nära 4000:-
Hursomhelst nu så har jag fått tag i bättre begagnade M-sport II till vettiga pengar.

Mvh
Nordstedt
BMWCS #6891

st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Köper man Meyles HD-kit med länkarmar så får man utbytbara kulleder och likanande lagring som M-sport II-länkarmarna (ska även motsvara "känslan" hos M-sport II-länkarmarna, enligt lite lösa forumsuppgifter på E46 Fanatics)

Inte särskilt dyrt heller, Länk 2500kr med frakt från Tyskland med bussningar osv.

Länk 3000kr plus frakt från Schmiedmann

Jag kör bara med Meyles bussningar än så länge, men blir säkert länkarmar så småningom också.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.