AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.370

BMW 528i - 97 touring tvärdog under körning och startade ej, misstänker bränslepump

sk
8
skippo
BMW 528I touring - 97
bilen tvärdog under färd, skulle gasa ut ur en rondell och när jag la i 3an så dog motorn.
bilen har som " hoppat/hostat " till ibland under körning, och när den stått på tomgång har motorn ibland också tvärdött, dock kunnat startas igen direkt efter.

misstänker att det är bränslepumpen som har gått , eller något med bränslesystemet iallafall då den inte ens vill tända.

bilen har just slagit över 23000 mil , och läste någonstans att pumparna brukar hålla 18-23tusen mil.

är det någon som har mektips eller något för att byta bränslepumpen ?
eller om det kan vara något annat fel ?

tacksam för seriösa svar.

Mvh martin
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Det första du ska göra innan du gör någonting annat är att chekca säkringarna och framförallt relät till bränslepumpen.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Och det andra bör vara att läsa av felkoder. Det kan lika gärna vara t ex vevaxelgivaren som är dålig.

___

Min bil: Länk
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Ja vevaxelgivaren kan det ju också vara då den intermettent dör.
Och efter det, koppla 12V direkt på bränslepumpen för att checka om den snurrar. Om den snurrar, testa då på samma gång att starta bilen och se om det blir respons.
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Råkade ut för det en gång på en gammal bil och efter en smäll med lämpligt verktyg på den så hoppade pumpen igång. Bytte direkt efter det.

Automat är bekvämt och helst med V8 muller
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Matningen till bränslepumpen går via bränslenivågivaren som sitter tillsammans med pumpen (under baksätet på höger sida). Kablarna brukar brinna av inuti krympslangen vid anslutningsstiften i nivågivaren, har hänt mig 2 gånger. Men det är ju lite stök att kolla, så läs av felkoder först. Om inga relevanta felkoder finns kan du kolla dessa anslutningar eftersom det felet inte genererar felkoder.

___

Min bil: Länk
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag hade liknande fel på min E36cab som du kan läsa om i en annan tråd ("E36 cab med rabies" tror jag att jag döpte tråden till) men i mitt fall var det kopplat till vatten. I skålen under gallret på motorhuven (nära vindrutan) samlades vatten och dräneringen till skålen var igentäppt av smuts så i första kraftiga kurva rann uppsamlat vattnet (efter regn eller tvätt) ut och över säkringar och relä och bilen dog. Verkstaden trodde också på bränslepumpen som byttes men sen kom problemet åter även efter pumpbytet och då hittade vi vattenproblemet. Om du har samma problem vet jag inte men det går ju lätt att utesluta genom att vattna i skålen och se om det rinner ut eller inte.

Lycka till med felsökningen!

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.