|
|
|
|---|---|
|
Hej. Tänkte höra om det är någon här som har registreringsbesiktigat en modifierad importbil ? Har hittat en -05 E55 AMG som jag är sugen på att importera från Danmark. Bilen är registrerad där idag och rullar på Danska plåtar. Bilen är alltså modifierad med följande; Full facelift både invändigt och utvändigt. Nyare Front, ratt osv. Hela inredningen är uppsydd i Alcantara. Dörrar, säten, tak och instrumentbräda. Mycket av plasten på insidan och utsidan av bilen är utbytt mot kolfiber. Motorn är lite masserad. Inget som syns från utsidan annat än att insugsrören till kompressorn är i kolfiber. Halvsystem med long tube headers och fullflödes kattar. 20" SLS fälgar. Bilen är i mycket bra skick och bara original Mercedes delar han använts vid ombyggnation. Vad tror ni, blir det nedslag direkt om man rullar in en sådan bil på reg.bes ? Det som talar för att bilen skulle vara trimmad är väl i så fall avgassystemet med headers och racekattar. Men samtidigt, vet besiktningsmannen hur ett original E55 system ser ut ? Att effekten har ökat från 500 till 600 hk märks ju knappast om man inte kör den i bromsbänk. Kosmetiska detaljer som kolfiber, Alcantara osv. Spelar det någon roll ? Eller tittar man uteslutande på "tekniska" detaljer ? Kommer det falla på att den står på 20" fälgar istället för original 18" ? Bilen är helbilsgodkänd. Ös på med era erfarenheter! | |
|
Ingen som helst erfarenhet av detta (har bar regbes om min touring efter montering av krok) men 18-20" fäglar ändrar troligen spårvidden och det kan ju besiktningen enkelt mäta upp med måttband/tumstock. Det stör nog helbilsgodkännande. Dock har någon som jobbar på SBP någon gång sagt här på forumet att så länge det inte är helt orimligt så anmärker inte SBP på spårvidd. Avgasvärden hade jag nog varit nervös för - kommer det rent nog ut avgasrören både pga effektökningen och pga alternativt avgas/kattar? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Spårvidden ökar väl inte bara för att man sätter på 20 tummare ? Att bilen sen är utklädd i nyare kostym har inte heller med besikt att göra Enda problemet som kan uppstå är att avgasreningen inte funkar för att den är FULtrimad men skulle inte tro att man gör det ens i Danmark :-) Ha deT |
|
|
Om det står någonting om modifieringar i bilens handlingar så kan du få problem. En kompis pappa importerade en A6 2.7TQ för ett tag sedan där det stod att bilen hade chippats. Den bilen gick inte att registrera i Sverige utan fick tas reggas om i Tyskland först utan chippningen och sedan reggas i Sverige. ------- //Lövet |
|
|
Hej. Tack för all feedback. Bilen är på pappret helt original så den biten borde vara lugn. Inga modifieringar är inskrivna i regbeviset. Och den är inte "fultrimmad" vad jag har fått berättat. Utan allt är gjort av fackmän på firma. Ska finnas kvitton på över 50.000,- Euro på det som är gjort på bilen. Är lite osäker på vad det innebär med "helbilsgodkänd" Är det mer tekniska detaljer som vikt, storlek på fälgar, motor effekt, mått osv. ? Tänkte när det kommer till modifierade detaljer på karossen. Gissningsvis inte. Det sitter givetvis ingen fet vinge, inga tonade rutor och sånt. Den är väldigt stilren. Avgasreningen är väl det som oroar mig mest. Den ska klara avgaskraven enligt Dansken. Men jag gissar att ett par Long tube headers inte ser helt original ut. Iaf för någon som vet vad han tittar efter. Återstår att se om besiktningsmannen gör det :-P |
|
| Lite OT men har du några bilder på den? Låter som ett väldigt intressant projekt. :) | |
| När jag reg besiktade en Z3a i somras så var dom noga med att fälgar och däck var i rätt storlek och dimension enligt reg handlingarna. Så kolla att dom hjul som sitter på nu finns med som "originalhjul" s.a.s. Annars är det väl bara att slänga på rätt hjul för reg besiktningen. Det är väl ditt minsta problem. Det som kan bli bökigt är väl avgassystemet? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.