AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.124

Byte av bakvagn E30

Si
5
SirBotec
E30 316i -91
Hej! Har en undran, är så att jag ska börja bygga på min 316i E30. Och det sitter ju trumbromsar bak på den. Hur gör jag smidigast för att skaffa mig skivbromsar bak, finns det tex någon annan bakvagn från någon annan modell som passar rakt på? Eller hur gör jag smidigast? Tacksam för svar..

Mvh

Second place is a first looser!
På gatbilars sida har jag för mig några har satt på bakaxlar från E36:orna
Si
5
SirBotec
E30 316i -91
Ok, tack=) Men bakvagn från tex 325 E30 passar dem rakt på? För antar att de behövs moddas lite om något från en E36:a ska passa?

Second place is a first looser!
Jag vet inte om du behöver modda något. Ställ frågan på gatbilars forum också om du inte får svar här. Vet bara att några har tagit E36 bakaxlar.
Från E30 till E30 tror jag passar rakt på. Kanske byta kardanen beroende på coupe eller Sedan som du tar från.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Att konvertera till en E36 bakvagn känns lite väl omständigt om det bara är skivbromsar man vill ha bak.

Däremot är det vanligt att montera E36 Compact nav/bromsar bak för att konvertera till fembultsinfästning.

Enklast är ju att ta delar från en E30 med skivbromsar. Delar som tex drivaxlar och bärarmar är samma oavsett om det är trum- eller skivbromsar. Så bromsok, bromsokshållare, bromsskivor, monteringsdetaljer, handbromsdetaljer med mera behövs.

Ja, du kan ta de detaljer du behöver från en E30 325i. Eller en 320i, eller en 323i - eller i princip vilken E30 som helst.
Si
5
SirBotec
E30 316i -91
Tusen tack för svaren, då har jag lite att gå på ialf. Känns lättare att då plocka från någon E30 med skivor om de nu passar så bra. Mvh
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Var beredd på att höljet till handbromswirarna kommer sitta som berget i röret som går in i karossen.

///BMW - Was sonst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.