AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.829

Värmen i E90

sk
3
skagerstrom
325iA -09
Hej!

Köpte i somras en 2009 års 325 LCI (den med 3-litersmotorn) och har nu under vintern förundrats över hur värdelös och besynnerlig värmen är i den.

- När det är riktigt kallt får man i princip aldrig upp värmen. Jag har bilen i varmgarage (håller väl en 15 grader iallafall). När jag åker iväg så kör den fläktarna långsamt ett tag, sen drar den på som fasen och drar i princip in kallluft. Körde en sträcka på typ en halvmil stadskörning och ca 3,5 mil landsväg och fick mot slutet av resan en liten ljummen bris från de övre utblåsen (de som är riktade upp mot A-stolparna). Den kunde inte ens hålla rutan isfri.
- Jag har aldrig kunnat konstatera att den aktiverat återcirkulationen, trots att det borde vara ett smart move om det är minus 15 ute. Ändrar jag från auto till manuellt på så hör jag hur den ställer om nåt iallafall.
- Nu till det skumma - kör jag en sväng - parkerar i några minuter, och åker iväg igen - DÅ kan jag få bra värme. Då kommer det luft både mot rutan, de övre och ibland även i de bakåtriktade utblåsen på instrumentpanelen (de "vanliga" luftutblåsen). Kan bli riktigt varmt och gött. Blev så då när jag verkligen observerade hur det betedde sig - åkte från Linköpning till Åtvid, åkte hem till modern en sväng. När jag kom ut efter en halvtimme, då gav bilen svinbra värme från start. En annan gång räckte det med att åka från centrum ut till Lidl (en halvmil kanske?), för att samma fenomen skulle uppstå.
- Även när det inte kommer nån varmluft så kan jag känna att plasten i utblåsen är varma, det finns alltså värme i systemet.

Autopartner har kollat bilen två gånger. Första gången var på en service. Men då kunde man inte hitta nåt fel. Andra gången, några veckor senare, konstaterade man att det var en halvliter eller så för lite glykol/vatten i kylaren, samt att systemet behövde luftas. Kylarvätskemängden tycker man ju de borde kollat på servicen som ändå kostade över 6000 kr, men det gör de tydligen inte. De tvättade den iallafall, alltid nåt. Nåväl. Efter det funkade det marginellt bättre. Nu är det ju inte så kallt längre, men får för mig att sista gången det var kallt så var det samma visa som innan - värmen kommer - om man låter bilen stå.

Som jag fattat det så kan det vara två komponenter - termostaten och nån annan form av ventil som släpper av/på vattnet på nåt vis. Den visar dock inga felkoder om att det skulle vara nåt fel där.

Nån som upplevt nåt liknande? Det är alltså en N53-motor i bilen. AC'n är tvåzons helautomatisk.
zo
118
zoopåse
320dA -09
Låter ju som att det var luft i systemet innan som orsakat dina problem. Det kan bli så när man först pumpar runt kylvätska så fastnar luften någonstans och kommer inte vidare, Sedan när pumpen stängs av så "rapar" hela systemet direkt. Kör man pumpen direkt igen så kommer värmen.

Jag har inte haft problemet på min bil så det är/har nog varit fel på din. Jag har dock "brödrosten" i min (eftersom dieseln har bättre verkningsgrad) så värmen i kupén kommer alltid väldigt fort efter man kör iväg. Värmen i motorns kylvätska däremot kan dröja ett par mil.
J-
534
J-A
325i T -08
Min N53 når inte termostatens öppningstemp 97 °C vid landsvägskörning under 0 °C. Kylaren är kall men nedre röret ljummet. Ska byta termostat
i sommar även om det kanske inte hjälper.

Vid -12 °C når motorn inte över 80 °C och det tar ca 3-4 mil innan den kommer dit vid kallstart.

Du får trösta dig med att du nog har fungerande NOX givare. Motorn är betydligt kallare när den går i magert läge. Vid ca 63 °C slår den över till magert läge och då ökar temperaturen mycket sakta.

h0
184
h03admpa
BMW I5 eDrive 40 Touring M sport
Hej

Nu är min avställd men blev avställd i november, Dalarna. Då var det något kallt. Längtar till April!
Men det tar tid tills den når 90 grader. Var ute och körde med den och med en sån där OBD läsare som visar temp etc osv via telefonen...Det tog tid att få upp den till 90 grader.

Däremot min andra bil Renault Megane-00 1,4, får man det varmt efter 5-10 minuter max och då -15 - 20 grader, utan motorvärmare och parkering ute. Till och med farsan reagerade på detta då han har en helt ny bil som han fryser i :-)
Fransmän kan värme! Tyskar kvalitet och motor!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.