|
|
|
|---|---|
|
Har nu ikväll hjälpt en kompis att byta ABS givare på en E38-95. Vid diagnos precis innan bytet,visades fel på avbrott i sensor v-fram+ett gammalt och ej aktuellt fel på en sensor bak ! Båda främre sensorerna byttes när 2 st ändå var inköpta ! Vid uppstart av bilen var ABS lampan släckt,men vid ivägkörning blinkade ASC symbolen och bilen bromsade in av sig själv.Ju mer man gasade desto mer bromsade bilen,och lampan blinkade hela tiden. När man avaktiverade ASC systemet lös ASC symbolen konstant som den ska,och bilen gick att köra! Det verkade också som att ABS inte fungerade alls ,men svårt att kolla eftersom bilen inte gick att få upp i hastighet eftersom den bromsades in kraftigt. Kompisen skulle göra bilen strömlös över natten när han kom hem,men efter 1 km körning tändes ABS lampan precis som innan bytet av sensorerna! Direkt när han kommer hem lossas minuskabeln nån timma,och han ska prova igen om det blivit nån skillnad,tänds massa varningslampor,lampor för olika knappar till klimapanelen tänds+att fläkten går på full hastighet.Det spelar ingen roll om tändningen är på eller inte,det går inte att stänga av.När han stängde och låste bilen,var fortfarande alla varningslampor och knappbelyningar tända ! Han skulle prova att låta bilen vara strömlös under natten och se om det kommer göra nån skillnad,eftersom bilen ska besiktas imorrn. Hade inte tid att läsa av felminnet nu ikväll,utan får göra det imorrn, men detta skumma fel har jag inte varit med om nån gång! Jag har säkert bytt ett 50-tal olika ABS givare på BMW bilar genom åren,men det har aldrig varit nån bil som betett sig som denna ! Tacksam för tips o synpunkter !!! | |
| Du får kontrollera ABS ringarna fram, låter som någon av dom har spruckit och då blir där ett för stort spel mellan tänderna och dessa fenomen uppstår. Alltså bilen får felaktig hastighet på något av hjulen. Ganska vanlig problem må jag säga. | |
|
Tack för svar ! Det borde inte vara för stort spel eller nåt problem med impulsringarna.Det som var struligt vid bytet vara att båda givarna fram hade rostat fast ! Jag var tvungen att ta bort skiva ,nav+sköld för att slå ut givarna och göra rent i hålet ! Det var inga originalgivare,men det tror jag inte är problemet!Antagligen nåt konstigt elfel som förhoppningsvis går att radera med testern. Nu har kompisen besiktat bilen , så nu är det ingen direkt panik att fixa.Men felet måste kollas upp ! Jag vet att andra modeller, tex E39+nyare E38:or har problem med styrenheten till antingen ASC eller DSC.Men denna bil har den äldre varianten! Har själv en E38 -97 som hade massa konstiga fel.Då var det tändstartskontakten som strulade.Då lös laddningslampan,ABS-lampan+att tex den elektriska solskyddsgardinen bak inte gick . Kan kanske vara detta på denna bil,så jag får kolla upp felminnet, och återkomma.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.