|
|
|
|---|---|
|
Jag har en e39 528 touring -97 där airbaglampan tändes för någon vecka sedan. Airbaglampan tänds vid start och släcks i några sekunder och börjar sedan lysa igen. Jag har kollat felkoder med carsoft 6.5 och där står felkod 16 belt switch driver side "Belt switch" tror jag inte finns på min bil, om det är switchen i bältesfästet mellan stolarna som menas. Hjälp, var ska jag börja felsöka? Mvh Henrik | |
Lasse Karlsson |
Mycket troligt givarfel! HA DET! modolasse |
|
Kolla först skarvdonet under stolen för bälteslåset. Läs här också vad gäller årsmodell -97!? FAF |
|
| Det finns ingen kabel till bälteslåset, bara en kabel till bältessträckaren, men bältessträckaren borde väl inte larma på "belt switch"? | |
|
Oops, fick inte med länken: Länk FAF |
|
| Tack, det var en bra länk. Ska läsa noga och ge mig på bilen i morgon. Hoppas på fint väder, för jag blir tvungen att skruva utomhus. | |
|
Jaha... Nu har jag kollat igenom kablarna under sätet vääldigt noga och inte hittat något fel där. Det visade sig att någon tidigare ägare redan monterat ett rep kit till kablaget för bältessträckaren. Har kört carsoft ett antal gånger till och har fotfarande 16 belt switch drivers side men jag har även felkod 32, men där står inget i klartext. Jag googlade lite på kod 32, och om jag förstår det rätt har det att göra med vänster airbag i dörren? Jag har kollat på sensorn som sitter under sätet för sidoairbagen, det var fukt i kontakten, men såg inte altför illa ut. Rengjorde och monterade ihop. Går fortfarande inte att nolla felkoderna. Felkoder 16 och 32 kvarstår. Några tips? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
16 är en "amerikabugg" då de är tvungna att ha aktiv bältesvarning den ger INTE någon tänd airbaglampa för övrigt. Har du indikation på sidoarbag. bör du först och främst kolla övergångskontakten i dörrstolpen mellen dörr och kaross, brukar bli ärg i kontakten så spraya den med elektronikrengörning. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
OK, så 16 kan jag ignorera helt altså! Jag tog isär kontakten till dörren och den såg väldigt fin ut. sprayade lite ändå och blåste ur den med tryckluft innan jag satte ihop igen. Då återstår fortfarande kod 32 som ej går att släcka. |
|
Lu 204 BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90 BMW 540iM -93(5vxl) BMW 635csi(?) m60 6vxl -76 |
Prova med något annat än carsoft om du kan. Hade problem i en e36 cab med den där mattan i passagerarstolen. Tog bort kontakten och ersatte med ett motstånd av nåt slag. Tog bort felkoden men den fanns ändå kvar. Åkte till en verkstad som hade en "riktig" apparat och när han tog bort felkoden slocknade lampan. Har aldrig haft det problemet med nån annan felkod ihop med carsoft, men just det gick inte. Kan vara värt att prova. |
|
Idag var jag till den lokala mekonomenverkstaden och kollade felkoderna. 18 dörrsensor förarsida blev resultatet. Ingen kod 16 eller 32 som i carsoft.... Lite märkligt, men det är väl bara att försöka skaffa en ny sensor. Kostar 2700 på BMW så det känns inte aktuellt. Den har nr 65.77-8369024 , är det någon som har en fungerande begagnad sensor i sina gömmor? Hittade flera på e-bay till bra priser, men mitt paypalkonto strular. :-( |
|
|
Borde kunna finnas på skroten? FAF |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
det är nog sidokollisionssensorn jag hade felkod 33 det var höger sida sensorn sitter under sätet under mattan under en plast kanal för luften BÖKIGT är det att byta jag köpte en beggad på ebay.de för 17 EUR inklusive frakt |
|
Har du tid att vänta tills måndag då jag är hemma igen skall jag kolla vad jag har liggande den du har är väl svart och har en liten kontakt,men jag skall kolla artikelnr. |
|
|
Ja, den är svart med aluminiumbotten och en liten trepolig platt kontakt. |
|
| Mitt paypalkonto funkar nu igen, så jag har köpt en begagnad sensor på ebay, så nu är det bara vänta på leverans och hoppas på det bästa. | |
|
Ja det var ju synd att du hade så bråttom,den jag hade liggande var det rätt artikelnr på dessutom var den ny, och till fyndpris. |
|
|
Ja, det kanske var lite synd. Jag vet ju inte helt säkert att den jag beställt fungerar heller, det är ju en begagnad del. Jag kanske kan höra av mig till dig och få köpa den om det visar sig att denna är kass. Tack för att du tog dig tid att kolla! |
|
|
har också problem med min airbag lampa gjorde en felsökning sist innan bes o då va den släckt i ca 2 veckor så ja han iallafall besikta men nu lyser den igen. Dock lyser den bara ett par minuter för att sen vara släckt tills man stängt av tändningen igen. De gången fick ja felkod på sträckare i förarastol samt mattan på höger sida, Länk är detta nåt man kan använda för sträckaren? satt dit en liknande modul på höger sida dock vet jag inte om den felkoden är borta då ja inte gjort någon felsökning sedan dess |
|
|
Nu har jag bytt givaren för sidoairbagen på förarsidan och lampan slocknade direkt. Allt verkar fungera som det ska nu. Tack för all hjälp här på forumet! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.