|
|
|
|---|---|
|
Ännu en gång ber jag om hjälp av den samlade expertisen här på forumet. Min pärla mår inte bra.... Motorlampan tändes och jag suckade... Jag ber i förväg om ursäkt för en lång inledning, men bättre att förklara ordentligt direkt. I höstas byttes oljeavskiljare med alla slangar och rör då jag noterat att returslangen till tråget var av och igensatt... Samtidigt byttes tändspole nr 4 och 5 eftersom jag fick återkommande misständningsfelkoder (carsoft) från dessa och dessutom, som grädde på moset blev det nya stift (NGK) och nytt bensinfilter. Bilen förberedd inför vintern, trodde jag... Nu har ventilkåpspackningen börjat läcka och vid varje trafikljus osar det bränd olja... Där vet jag vad som behövs fixas. Fråga: Kan en vk-packning läcka så mycket att man inte har något undertryck längre när man lossnar på oljelocket? Jag kopplade in min autocom (som inhandlades iom att carsoftdosan gick sönder) och fick några felkoder. De viktiga här nu är: 1: EA - Sekundärluftsystem bank 1, för lågt luftflöde. 2: E9 - Katalysatoreffektivitet bank 1 Några tankar, tips och idéer om detta? Det har börjat rassla som bara den under huven, men det hörs bara om man öppnar denna. Jag provade med att ta bort kontakten från DISAn och oljudet tystnade...nästan... Jag har haft ut denna och kan inte märka av några större förslitningar i dess synliga mekanikleder. Renovera eller köpa ny? Kan resterande skrammel vara från vanos? Den drar MÄRKBART mycket mer bensin nu. Bensinförbrukningen vid samma sorts körning FÖRR: ca 1 l/mil. NU: ca 1,7 l/mil. Det brummar ordentligt under huven, men det händer "inget"... Den är SEG SOM KOLA upp till ca 4000 rpm då kraften kommer med en rejäl ketchupeffekt. Trampar man till ordentligt på gasen så infinner sig en konstig upplevelse.... Svårt att förklara men, det känns som motorn drar i intervaller med vilopauser mellan, upp till 4000 rpm då motorn "lossnar... | |
| Inga tankar om vad som kan vara fel? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.