|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Det är bara att inse, utvecklingen går framåt. F01 är bästa 7-serien hittills. | |
|
Det beror på vad man menar med "mest lyckad", och ur vems perspektiv. Ur BMWs perspektiv är sannolikt E38 mest lyckad, eftersom den givit BMW mer "image", större uppmärksamhet och förmodligen även större försäljning än någon av de andra 7-seriemodellerna. Ur mitt perspektiv är E38 fortfarande snyggare än någon av de andra, väldigt god kvalitet och pålitlig, lika hög åkkomfort som de nyare E65 och F01. F01 ser ut som en Citroen i mina ögon och E65 är så ful så att den blir cool (dock tycker jag bakpartiet på E65 pre-facelift är ursnygg. Facelift E65 är den fulaste bil BMW någonsin gjort tror jag -- urtråkig). Däremot är F01 finast inuti, även E65 är mycket fin inuti tycker jag. Jga gillar E65:ans rattväxel -- det ger så enormt rymligt förvarings/kylfack i mittkonsollen. Men mitt val är E38 -- solklart. BMW har en hel del arbete att göra på sin designavdelning för att komma upp på den nivån igen, en hel del personer som måste bytas ut för att komma på rätt köl igen. I den bemärkelsen håller jag inte med om att utvecklingen gått framåt. Tekniskt kanske - men formgivningsmässigt är både E65 och F01 urtråkiga, anonyma sömnpiller. |
|
|
Länk Jag har länkat till denna länk tidigare men jag tycker den är så talande. Nuvarande 5-serie, som jag tycker är en av de mest lyckade bilar BMW har gjort, tillsammans med F01 som är lika snygg fast större/bättre/mustigare. :D E65 tycker jag ser för "svullen" ut, oavsett facelift. Pratar man säkerhet så antar jag att det är odiskutabelt så att det har blivit säkrare och säkrare bilar. Sen kan jag nog hålla med om att det "var bättre för" när det gäller kvalitet. Men i dagens slitochsläng samhälle så drabbas även kvalitetsmärke som BMW/Mercedes/Audi av detta. |
|
| Lasse; Alla generationer har sålt bättre än sin föregångare dock var det E32 som BMW för första gången sålde mer än Mercedes i lyxbilsklassen och E32 var även första bil med både xenon och pdc. E38 var första bil i Europa med navigator. I Sverige har ingen 7a sålt bättre än vad E32 gjorde. Mvh Stephan | |
|
Mitt val: E38 men tur att tyckandet varierar :) ///Göran |
|
|
Stephan: fast enligt denna sida verkar alla modeller ha sålt ungefär lika mycket som sin förra generation, kring 50 tusen årligen, utom de år då modellbyte sker: Länk Det finns i denna källa endast tillverkmningssiffror från 1997 och framåt, men man kan genom att extrapolera försälnjingen i USA (drygt 40% av alla E38:or såldes de åren i USA) få fram ungefär 55 000 bilar 1995. Den stora skillnaden är att på 90-talet såldes nästan hälfen av 7-serien i USA, numera säljs hälften av bilarna i Kina i stället. 2010 tillverkades 65,814 F01 varav 26,553 såldes i Kina. Jag tror fortfarande att det finns fler E38 -- åtminstone här i Stockholm. Tycker aldrig man ser en F01, sällan en E65 men fortfarande ganska ofta en E38. Och E38 tillverkades under fler år (94-2001) än E65 (2002-2007) och F01 (2008-). Åtminstone här i Sverige. Sverige är troligen ett ganska litet, inte så rikt land i sammanhanget och jag tror inte så stor försäljning hamnade här. Det skulle vara intressant att se de svenska försäljningssiffrorna för 7-serien, är det någon som har dem? |
|
|
Hej! Man kan nog blöta o stöta om vilken 7:a som är bäst/mest lyckad, alla individer har ju olika tycke o smak.Men!! nu partisk som jag är så är vinyl,trä o skinnet i E32:an en fantastisk känsla av lyx som jag inte har stött på i någon nyare bil.Extiör designen är med sina enkla linjer helt genialiska enligt mig,sticker inte ut men har det där lilla som gör den till en vinnare enlig mej.Bakljus ramperna som går ända in till nr:skylten,snet skurna baklyckan bakifrån.När jag var spekulant på bilen så tände jag till direkt på just bakbartiet. Sen mekaniskt ja det återstå att se. Bara Min Wagn! |
|
|
Har för egen del endast erfarenhet av F01 men rankar nog E32 högst på min lista....skulle gärna vilja ha en! /J.I |
|
|
Personligen tycker jag inte om E32:ans utseende sådär enormt mycket, rumpan är för stor helt enkelt. Då ser en E34 snyggare ut. Tvärtom när det gäller E38, den karossen är otroligt mycket snyggare än E39. E38 i form av en B12 6.0 kommer för alltid va min favorit. |
|
|
En stor trolig faktor som gör att E32 då skulle låta mindre än F01 i dom hastigheterna är väl att den senare har ungefär dubbelt så breda däck ;) Jag har bara kört E65 och E38, av dessa vill jag nästan säga att E38an va goast med den gamla M62 motorn. Snyggare är den också. Jag köpte en E65 för att den är bättre på en massa annat, dessutom va det svårt att hitta en fin E38. E32 tycker jag ser lite märklig ut, som en förväxt E34. F01 är toksnygg, har suttit i några men vet inget mer om dom. |
|
|
Jag röstar på E32. När den kom var den verkligen något i särklass. |
|
|
F02 E38 E65 Så vill jag ranka dom själv. Är på väg att byta ut e65 mot en F02 om allt klaffar som det ska lagom till sommaren :-) Niklas Fransosen |
|
|
För min del är det nya 7-serien. En helt makalös bil att köra och äga. Veteran |
|
|
Jag som är insnöad på V12 efter att ha ägt alla de möjliga cylinderkombinationerna "under" de så säger jag E38, tidlös klassisk elegans. Speciellt med nedfällbara "klapptisch" i baksätet:) Mvh Asken Jag har råd med bensin... |
|
|
Haha Asken, störtskön avslutning! E32:an är ju av mycket högre kvalité än E38:an, det gäller stolar och detaljer i stort. Jag har ju haft en E38 och har nu två E32 och vill inte byta tillbaka till E38. Jag kanske ändrar min åsikt om M70 lever upp till sitt dåliga rykte, men förhoppningsvis så gäller detta enbart mätarskruvade Autobahnlik ? /Johan |
|
|
Lasse: Där har du siffrorna för E23, E32 och E38 Länk Räknar man på din länk och då enbart för åren E65/E66 och F01/F02 varit ensamma ser siffrorna ut så här: E23: 285250st E32: 311045st E38: 327560st E65 2002-2007: 303802st (garanterat fler än E38 om man tar med 2001 och 2008, lite snabbt får jag fram ca 11700st 735i LHD, 745i LHD och 745i USA byggda 2001). F01 2009-2012: 246452st, blir säkert fler än E65 när produktionen har stoppats. Alla generationer har sin charm, men det är stor skillnad mellan vägvagnen E32 och komfortkryssaren F02 så det bästa är att ha en av varje generation. Japmax: 750i E32 har 225:or (225/60 15) och 760i F01 har 245:or (245/50 18) inte direkt en bra förklaring, dessutom är E65/E66 klart tystare än båda i 100km/h. |
|
|
Så klart man är en aning partisk men då jag även haft en e65 745 02 att jämföra med anser jag att min nuvarande 750 Li F02 är den optimala bilen. Den är snygg som en BMW ska vara, den känns och går som en BMW ska göra. Den har en närvaro och pondus på vägen som ingen annan BMW kan komma i närheten av. Sen att mitt eget ex är väldigt välutrustad med lite mer än livets nödtorft gör att man ler varje gång man ser den eller tar sig en tur. Iofs skulle en 750 Li e38 med godis inte sitta fel, det är en väldigt vacker bil! Men då jag själv gillar massa leksaker så faller min röst på min nuvarande svarta 750Li. Fattas i den bara TV, uppvärmd ratt, massage- och ventilerade säten, annars har den alla kryss som fanns att tillgå 2009 om man inte gick in på Individual. Maken till vagn går inte att uppbringa anser jag :-) Sen är den ju så klart svart med.... Niklas Fransosen |
|
|
Håller med dig fullständigt Fransosen! Nya 7-Serien är helt fantastisk.. Ser ut på garageinfarten varje morgon och konstaterar, att va lycklig jag är som får äga i mitt tycke " Världens bästa bil". Har ägt en 750/E38 för ett par år sedan vilket jag tyckte då var det helt optimal men denna är helt "jävla" facinerade hur man kan bygga en som bra bil! Nu har jag inte all utrustning, men det som jag har räcker för mig. Saknar faktiskt värme i ratten, men fick bensinvärmare istället. Har köpt till en trimbox som jag är hel nöjd med. Fick 489hk och 700nm.Bilen är sjukt bra..... För ett par veckor sedan var jag och hälsade på en Veteran Broder i Frankfurt, åkte enkel resa från Söderköping till Frankurt och kliver ur som inget har hänt..... Kan bara tänka mig att 760 är bättre! /Johan Veteran |
|
| ja de kan jag intyga en sagolik bil | |
|
Föredrar F01/02 och E38, vilken som är nr. 1 beror lite på dagsformen. E32 följer tätt efter. Har haft en 7-serie själv, det var en 735iA E32. Var en fantastiskt trävlig bil, |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.