|
|
|
|---|---|
|
Jag gillar 1-serien och har en liiiten tanke på att eventuellt byta min sommarbil (e46 m3 cab) mot en E88. Fördelarna är att få en nyare bil med lägre driftkostnader. Kör liksom max 500 mil på sommaren med sommarbilen. (Vill kunna ta med mina barn så detta utesluter det annars ganska självklara valet Z4) Bensinare lär väl vara att föredra när man bara köra kortare turer på helger ovh tar den till jobbet finare dagar då och så. Men jag vet inte så mycket om modellen, mycket strul? Annat som är värt att veta? | |
|
Välkommen till E88 får jag säga, om det nu blir något köp. Däremot håller jag inte med dig om att du ska välja bensinare pga att du bara kör "kortare turer och fina dagar till jobbet". Dieseln är kanske något marginellt dyrare i skatt (några hundralappar) men förbrukningen skiljer sig ganska avsevärt. Jag kör själv ca 70-75 mil på en tank och då brukar jag tanka 45 liter i min, och då är det blandad körning. En bensinare - jag valde mellan 120d och 125i drar närapå 70% mer, i alla fall i stadstrafik. Däremot skall sägas att 125i har ett ljud och gångkultur som nästan gör en kåt när man startar bilen. Vilken modell jag köpte framgår väl av marginalen. Min har inte strulat på de 4000 mil jag kört den. Det enda som gått sönder var något som heter fotrumsmodulen. Det kostade 10.000 kr nästan, men gick på maskinskadeförsäkringen så när som på självrisken. I övrigt känner jag inte till några allmänt accepterade brister. Driftskostnaderna - åtminstone på min diesel - är så låga så det knappt märks. Rekommenderar dig att leta efter en bil som har åtminstone M-lädersportratten, och lite uppgraderad stereo med den modellen som har separata diskant/mellanregister i dörrstolpen innanför backspegeln - den lite uppgraderade stereon förhöjer njutningen när du åker nedcabbat. I övrigt är sportstolar ett krav för mig men det är väl nästa standard på E88. Till både bensinanarna och dieslarna finns ett engine power kit som gör +21 hkr på dieseln och något liknande på bensinaren - säkert trevligt men jag har det inte på min. Det finns lite bättre luftintag och avgassystem, sportbromsar, invändiga och utvändiga detaljer i kolfiber däremot går det att utrusta med M-sportchassi, men inte performance-chassi. Länka gärna till modeller du är sugen på så kan jag kommentera! |
|
|
125i är riktigt snål för att vara bensinare. Jag låg under 0,9 med mycket stadstrafik och automatlåda i min 325iAT. Med tanke på hur stor del av upplevelsen som är ljud skulle jag unna mig en sexa i en cab. Med bara 500 mil om året är kostanden för drivmedel en av dina minsta kostnadsposter. ------- //Lövet |
|
|
Jag har en 125i coupe. Älskar den. Ska du köra öppet rekommenderar jag tveklöst 125i. Jag brukar dra ner rutan bara för att få höra avgasljudet bättre. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Jo ljudets betydelse för upplevelsen skall inte underskattas. Jag har ju en M3a för närvarande :) Finns många som ser bra ut i Tyskland tycker jag, utbudet i sverige är lite sådär, helst skulle jag vilja ha 125i eller 135i med automat. Vi får väl se vad som händer, behåller förmodligen e46an detta året också i alla fall. |
|
|
Klart du inte skall köpa en diesel i kombination med en cabriolet, för mig hade den ljudkulissen förstört nöjet med att fälla taket och njuta av en bil. Kör du max 500mil/år får du aldrig någon ekonomi i en sådan heller. Några 70% skiljer inte mellan en diesel och en bensindriven heller, det skulle innebära att en 125i dricker 1.2L/mil om man kör lite i stan och som Lövet vittnar om är hans tyngre och automatväxlade 3-serie inte ens i närheten av den siffran. 125i har visserligen en annan motor nämligen en utveckling av N52 om jag minns rätt istället för den nya direktinsprutade N53 Lövet har, men inte heller den äldre är törstig. En bekant hade en 120i E88 fram tills nyligen, den gick utan problem på 0.6L/mil i snitt och även om fyran kanske inte är BMW´s roligaste motor sätter den bra fart på en liten lätt Gokart som E88. Och framför allt är det en fruktansvärt tyst motor precis det man (jag?) vill ha när man glider utan tak, allt som saknades var egentligen sexans ljud och gångkultur då fyran låter lite tamt. Men kör man mycket med bilen till vardags är säkert 120d en bra kombination mellan bruksbil och lite guldkant på tillvaron. :) Tillbaka till bilen en fördel är att där faktiskt är ett hyfsat baksäte i modellen där jag upplevde att jag satt bra under en tur, eventuellt lite klent benutrymme om jag måste anmärka på något men då är jag vuxen och du skulle sätta barnen där. Sedan verkar ettan hålla ihop väl, där har inte varit så mycket bekymmer mer än stabilitetskontrollen på främst tidiga årsmodeller. Så jag hade kallat den en flipp! //Bjersér |
|
| e88 är i mångt och mycketen kanonin bil och jag själv skulle vilja ha en när ekonomin tillåter. det enda negativa jag kan komma på är vikten..vill minnas att den är extremt tung för sin storlek på grund av de extra förstärkningar som gjorts | |
| vad har du för budget förresten? | |
|
Tjänstevikter (inkl. 90% tank och 75kg förare, dock hos BMW i underkant) för Cab varianterna: 125i = 1585kg 325i = 1730kg Rätt tunga bilar, ja. |
|
| Budgeten är väl ungefär vad man får för en fin M3 Cab -02, 10k mil :) | |
|
Kan varmt rekommendera en liten cab!! 4 vuxna kan faktiskt åka i den :) Dieseln är perfekt, då den används året om. hade en vanlig 120 innan och caben är faktiskt en bättre vinterbil pga att den är tyngre i bak. Sedan kan jag hålla med om att en 6a låter bättre :) Det ända problem jag har haft med den är bromsljuset i bakluckan, den röda yttre plasten har lossnat i sin limfästning 4 ggr!!! dock har BMW bytt den gratis varje gång, senast för några veckor sedan så nu får vi hoppas att det skall hålla... |
|
|
Hej Evers, Det där problemet med den röda ljuslisten har jag också haft. Nästa gång det händer, be dem byta fjädringsinfästningen också, för problemet beror troligen på att de klämmer åt lite för hårt i kombination med att du/någon annan smäller igen luckan för hårt. Trevligt att du håller med mig om cabben och diesel! |
|
|
Fick till svar denna gången att det är en ny typ av baklampa då den har bytt serienummer. Och jag tycker att den ser lite kraftigare ut än den förra. Men händer det igen skall jag tipsa dem om det du skriver :) Och att man smäller igen luckan för hårt kan jag nog hålla med om men det måste man ju nästan göra om man inte vill ta på utsidan av luckan. och det har jag märkt att gör man det och den är lite smutsig ger det repor. har nämligen en svart så repor syns bra på den ;) men trots detta så skall det ju gå att stänga luckan utan att lampan går sönder... |
|
| 1an som cab=toppenbil enligt mig! Och bromsljuset har lossnat nu... | |
| Aa men det där med att stänga utan att lyset pajar är en vanesak som du lär dig! :) Lycka till! | |
| Det ligger en rätt fin 135i cab ute på nätet, en 08 med 2400 mil. Bytbil. Har du sett den? | |
| Lånar tråden bara lite... Hur mycket utrymme är det i bagageluckan då man har caben nedfäld? Tänkte hyra en kärra i amsterdam i maj för en dagstur och tänkte att en cab ska sitta fint. Ska checka ur hotellet samma dag så jag tänkte ha väskan/orna bak.. om det får plats innan man väl åker till flygplatsen... | |
| Eller vi ställer frågan såhär: Får man plats med 2 cabin luggage sized (55x44x23 eller nått sånt) väskor när cab:en är nerfälld? | |
| Utan att ha mätt så borde det gå, caben tar inte mycket plats alls. Annars kan du ju bara lägga dem i baksätet!! :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.