|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej! Har motorvärmar-blues. Efter lite byte av Calix-kabel i motorrummet har jag kommit fram till att det måste vara själva värmeelementet i motorn som är trasigt. Säkringen i garaget smäller direkt när jag ansluter väggkontakten. Så nu vill jag veta aaaaaaallt ni kan om dessa "doppvärmare" :-) 1) Om den är trasig, är det så att den ger "oändligt motstånd" och därför löser säkringen, eller hur funkar det? Hur brukar de gå sönder liksom? 2) Kan man köpa ett nytt sånt värmeelement/doppvärmare? Någon som vet om det är olika "versioner" på dessa, d.v.s hur vet jag vad jag har på min M54-maskin? 3) Är det BMW som har dessa, eller måste man vända sig till underleverantör, CAlix, eller Mekonomen, eller hur funkar det? 4) Kostar? TACK på förhand!! /Sb. |
|
Det är nog snarare så att den är kortsluten om säkringen går. Tveksamt om det är doppvärmare du har då M54 saknar frostpluggar där man normalt sett monterar dessa. Länk hanterar nog allt du behöver veta om motorvärmarlösningar för M54 (och fler). Har själv pumpvärmaren i min M54 och är mycket nöjd. |
|
|
Jag skulle kontaktat Calix kundtjänst för lite mer information i ärendet och även bett att de gav sin syn på problemet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Grizzly, mycket läsning där ja. :-) Ja det får bli lite kvällslektyr. Ser redan nu att det diskuteras pumpvärmare där ja, och det verkar ju optimalt. Nu gjorde jag också som Johan B sa och ringde Calix tekniska expertis. De kommer också fram till att det inte är "doppvärmare" jag har på min M54-maskin, utan det är en 400W kontaktvärmare av typen RE339 som sitter där. Den ska, om den är frisk, ge 132 Ohm när man mäter på kontaktstyckena. Hem o mäta således. BMW själva, de monterar alltid DEFA när de monterar värmare hos importören. Min installation är då rimligen gjord i tidigare ägares regi eftersom det är genomgående Calix. Kanske av Mekonomen. Undrar vad sån där kontaktvärmare kostar... /Sb. |
| min kontaktvärmare är också kass ,det går säkringen likadant hälla tiden.det måste vara dåligt kvalite | |
puiu, har du mätt på din? Jag ringde ju Calix idag och de beskrev att den ska visa 132 Ohm om den är frisk när man mäter den. Jag lossade kabeln kabeln som går från förgreningen ner till elementet och kollade med Ohm-mätare idag och den ger 134 Ohm. Den torde vara frisk. Vad FASEN är det som löser säkringen?! /Sb. |
| Har du kollat kabeln mellan vägguttaget och bilen? | |
Har testat med dels den kabeln som följde med när jag köpte bilen, knappt använd syns det mig, samt även med en helt ny kabel. Har även haft elektriker hemma som byggt ett utomhusuttag som ligger på egen säkring på centralen (och inte löser jordfelsbrytare vid minsta lilla krypström). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.