|
|
|
|---|---|
|
Som rubrik . Dags att byta skivor och belägg fram snart , har redan skivor runtom och belägg runtom. Fråga: VAD för bultar som håller okbyglarna till oken ( både fram och bak ) ? Inte skruvat BMW innan ... Och vissa andra biltillverkare invisas med Torx eller insex , personligen föredrar jag hederliga 6-kantsbult . Nån som vet modell och storlek fram och bak på bultarna ? Tack ! | |
| Byglarna satt/sitter på äldre BMW med 16mm 6-kant om jag inte minns fel, vet inte varför de skulle ha ändrat på det? | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Bromsokhållarna sitter med skruvar som har vanliga sexkanthuvud. Fram är det M12 skruvar med gängstigningen 1.5 och längden 43 mm samt med ytbeläggningen ZNS3. Det är alltså fingängor på dessa skruvar, normal gängstigning är 1.75 på M12 skruvar. Länk Bak är det vanliga M10 skruvar med längden 26.5 mm och med krage, som har gänglåsningsvätska på sig från BMW (i form av inkapslade små bubblor som går sönder när man drar åt skruven och därigenom aktiverar låsvätskan). Länk Storleken på skruvhuvuden vill jag inte svära på, men fram är det troligtvis 19mm och bak troligtvis 17mm eller 16mm. Fram på E34 är det iallafall 19mm, se länk till komplett guide nedan. Länk Har du en vanlig uppsättning av bra hylsor (dvs med 6 kanter) och ett långt ledat handtag och spärrhandtag är det inga problem. Var uppmärksam på rätt moment och om låsvätska ska användas (på skruvarna bak ska det tydligen användas). På äldre BMW's satt styrpinnarna till bromsoken fast med en 7 mm insex skruv. Just 7 mm storlek ingår oftast inte i de vanliga satserna man köper så man behöver köpa en sådan hylsa separat. Så var uppmärksam på detta! |
|
Kan även tillägga att skruven som håller fast bromsskivan är av typen insex. På min E90 330 -06 är den av storleken 6mm, trots att många har hävdat att storleken är 7mm på dessa skruvar. För att få loss dem använde jag en slagskruvmejsel och separata hylsor. Det köpte jag på Biltema och de grejjerna har hållit riktigt bra. Kolla här: <a href="Länk title="Länk slagskruvmejsel]</a> <a href=Länk title="Länk insexhylsa]</a> What we do in life, echoes in eternity |
|
|
Ursäkta att det blev fel med länkarna i mitt inlägg, ovan. Det ser dumt ut, men länkarna funkar. En moderator får gärna rätta till det om någon har vägarna förbi :) Mvh/ Fredrik What we do in life, echoes in eternity |
|
Precis, bromsskivan sitter med 5 mm insex (på äldre modeller som E34) och det verkar vara 6 mm insex på nyare modeller. Kanske några modeller har 7 mm insex? Låter lite stortt, tycker jag. Är det inte styrpinnarna till de glidande bromsoken man menar när man säger 7 mm? Det är lätt att dra den där 5 eller 6 mm insex rund. Bearbeta skruvgängorna först innan man försöker lossa den. Tricket är att få en liten men ack så viktig rörelse i gängorna. Ett sätt är att ta en en insex och sätt dit och slå ett par gånger rakt in. Ett par slag på bromsskivan kan också underlätta. Och en slagskruvmejsel som Fred_K länkar till är alldeles utmärkt. Den korta men intensiva kraften har mycket större chans att slå loss skruven, än om man vrider med ett konstant vridmoment och belastar skruvhuvudet med stor kraft under lång tid. En slagkruvmejsel är ju i princip en manuell mutterknackare :-) Angående länkar, detta forum använder sig inte av BBCode eller liknande, när du vill lägga in en länk så kopierar du den bara rakt av med http... som de första bokstäverna. Forummotorn kommer sedan automatiskt att detektera att det är en länk och göra om det till en klickbar länk. Länk Länk |
@320D-09 : Har bytet blivit av ännu? Vad var det i slutänden för storlek och typ på alla skruvarna på din bil? |
| Bytet av främre skivor och bromsbelägg rontom kommer ske runt månads-skiftet. När sommarsulor åker på ....... Så arbetet är ej utfört än . | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.