AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.576

Hur plocka isär fällbart baksäte E34?

Tjena,

Måste byta bältesrulle till baksätet i min 540 E34, tänkte samtidigt passa på att montera nackstöd bak då min saknar detta. Problemet är att allt jag sökt fram på nätet beskriver endast hur man går tillväga med icke fällbart baksäte.

Frågan är alltså om någon vet hur man får isär själva ryggsätet från plåtbakstycket?

Tacksam för all hjälp!

Mvh
David
Ingen som har någon ide?

Verkar inte vara någon annan som gjort något liknande..
E34brilliant har gjort det så hör med honom om han inte ser tråden. Jag har inte gjort det även om jag äger en med fällbart baksäte.

Mvh Stephan
Vad menar du med plåtbakstycke?

Nu var det ett tag sedan jag delade på mina, men bakstycket tror jag är någon fiberhistoria och sitter i mitt fall med ett antal plastnitar längs kanterna. Skaffa nya innan du river isär, går lätt sönder. Med reservation för att minns fel.
Menar du själva stoppningen mot plåtchassit så var det limmat på mina säten. Alltså icke delbara utan omfattade arbete. Så minns jag det iaf eftersom jag hade velat dela mina när jag skulle fixa med låsvajrarna med löste det istället på annat sätt eftersom det var för mycket arbete och risk för förstörda säten. Igen med reservation för sviktande minne efter 8 år.
Stephan: Tack, ska försöka kolla med honom.

Speedlover: Fiberhistorien med plastnitar har jag lossat, nu är det plåten och själva stoppningen. Trist om det är limmat som du säger.

Kan det vara så att det redan sitter styrskenor på plats för nackstöd så det räcker med att snitta upp lädret i toppen, känns lite risky om så inte är fallet.
Har du kollat på realoem.com vad för delar som används för nackstöden? Jag har tyvärr långt till #768 i ytterligare 3 veckor så jag kan inte kolla på ett tag.

Mvh Stephan
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Nu såg jag tråden...!

Var några år sen jag höll på med det där nu så jag måste kolla på bilderna jag har hemma. Kan göra det ikväll. Men jag tror inte att du kan eftermontera nackstöd på en E34 med fällbart baksäte.

Se t.ex. här;
Länk

Sitter inte dessa: Länk direkt på skiljeväggen mot bagaget? Alltså den vägg som saknas helt när man har fällbart/delbart baksäte?
Det var ju bra att e34brilliant tog bilder, det gjorde tyvärr inte jag. Minns inte alls hur nackstöden gick ner i ryggstöden, men David borde ju rätt snabbt kunna se om det finns plats att eftermontera en fästplatta.

Går pinnen från nacktödet ner i stoppningen tror jag också att det kan vara kört med eftermonterng, eller så krävs det iaf mycket stort arbete. Tur att man lyckades köpa en med fabriksmonterade.
Verkar konstigt om man inte ska kunna eftermontera nackstöd. Om man känner på toppen av ryggdynan så känns det som någon hård ram av något slag, som sagt kan det vara så att det sitter nåon form av infästning från fabrik?

Anledningen till att jag börjat med detta projekt är att bältesrullen totalhängt sig, går varken in eller ut! Denna verkar man dock kunna dra ut uppåt om man får loss vajern som håller fast den.

E34Brilliant: Vore väldigt intressant att se bild på hur det ser ut isärplockat.
David; Att bältet hänger sig är för att sätet inte sitter som det ska, det händer titt som tätt på min men då behöver man bara justera lite och så är allt frid och fröjd igen. Kolla om det inte är likadant för dig.

Mvh Stephan
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
David: Jag kikade på mina bilder och det är som jag antog; det "går inte" att eftermontera nackstöd på bilar med fällbart baksäte. Men! Om du känner att det verkar vara en ram där inne så kanske alla fällbara baksäten är "förberedda" för nackstöd.

En sak är dock klar; vanliga nackstöd kan du inte montera i din bil.

Enklast är nog att bara låta det vara som det är, tyvärr.
Fan va surt... Om inte annat så kanske man kan ersätta de fällbara sätet med ett icke fällbart? Lär kosta flis dock.

Jag har kollat bältessrullen på Davids 540 och den har hängt sig även när ryggstöd och säte sitter på sin plats. Så något har hänt på insidan och man behöver komma åt det.

Mvh Tobias
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Att ersätta ett fällbart med ett icke fällbart går att göra på två sätt;

1. Man demonterar det fällbara och slänger dit ett "standard" ryggstöd. Det håller sig på plats men det sitter inte ordentligt och från skuffen sett kommer det heller aldrig att se ordentligt ut.

2. Man svetsar dit en skiljevägg som man kapat loss från en bil utan fällbart baksäte. Sen monterar man ditt ryggstödet som det ska sitta emot skiljeväggen.

:)
Nu har jag lyckats lirka igång bältet, så det funkar som det ska, skönt!

Lyckades kika in under lädret uppe vid bältet och ser ett hål i stoppningen som måste vara tänkt för nackstödets en av två stålpinnar. Kan man ha sån tur att det bara är att sticka i nackstöd. Gissar att det kan vara som på en touring(fällbart) eftersom den har ett annorlunda nackstöd kontra sedan med ej fällbart.

Länk
E34brilliant: Hur såg din stoppning ut upptil, några förgjorda hål?
Mina nackstöd bak till det fällbara sätet har inte två pinnar som till framstolarna utan en enda bred platta i mitten. Skulle det verkligen skilja mellan årgångarna?
Speedlover; Den med bred platta verkar vanligast men nu har jag lyckats känna mig fram till att det sitter ett plåthål under hålet i översta stoppningen. Man vill ju vara så säker som möjligt på att det funkar med touringens variant med 2 pinnar innan man snittar i lädret...=/
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
David; Mitt fällbara baksäte hade nackstöd redan. Men kolla med han som har bilen idag om han kan kika åt dig; Länk Ifall du undrar hur det ska se ut osv.

(De med breda plastgrejer över hålen för nackstöd är, som jag vill minnas, endast på bilar UTAN fällbart baksäte. Men jag kan ha fel!)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.