|
|
|
|---|---|
|
Får en känsla av att det är något fel på X5 E53 4.4 då priset på de är mycket billigare jämfört med resten av motoralternativet Man kan hitta en lågmilare 10-15000mil för runt 70000kr. Varför är 4.4orna så billiga jämfört med resten? | |
|
För att de drar ungefär 1.6-1.8 liter milen samt är dyra att försäkra. 10-12år gamla bilar med höga driftskostnader får låga inköpspriser. ------- //Lövet |
|
|
Om det bara är på grund av det så borde 4.6 och 4.8 vara nästan gratis Men det kanske är som på E39 att 540I automat är billiga och inte de med manuell låda |
|
|
4.6 och 4.8 drar inte nödvändigtvis mera bensin bara för att de har högre effekt. Där är antagligen efterfrågan per bil högre eftersom det har tillverkats så mycket färre bilar. Skullle jag själv leta X5 V8 skulle det nog bli en 4.6 eller 4.8 med logiken "Ska man åka V8 kan man lika gärna välja den värsta varianten" ------- //Lövet |
|
|
Jag tror det kan vara något annat som också spelar roll För det måste ändå finnas en marknad för 4.4 |
|
|
Om du letar lite i forumet så märker du själv att det är pga att den drar så mkt soppa som många vvill göra sig av med den. Att påstå att nått är fel med denna är ju bara dumt.... 4.6 samt 4.8 drar mindre helt enkelt. |
|
| Jag påstår inget utan jag ställde det som en fråga då jag inte visste vad som var anledningen | |
|
Jag säger inte att du påstår det gubben. Bara att du skrev att du tror det är annat. Dessa bilar drar tyvärr en hel del. Testat så jag vet. Men dett är goa bilar |
|
|
Om man jämför med XC90 V8 och liknande bilar så drar de också en hel del men är fortfarande mycket dyrare än x5 4.4 Jag säger inte att det inte beror på att de drar en hel del men jag undrar om det är det enda anledningen? Eller är motor/växellåda svag på något sätt? Är det samma automatlåda 5-steg i 4.6 och 4.8? |
|
| 4,8is har 6-stegad iom att den kom efter facelift | |
| Men vad har 4.6 för låda? | |
|
Vad jag erfar har den samma typ av 5-växlad som sitter i tex E38,E39 ! Har själv en 4,6 -02,och kan hålla med om att den är rejält törstig jämfört med modernare modeller.Men jämför man med tex en Chrysler Voyager jag har som ordinarie familjebil,så går den snålare ! E53 bilarna är ju riktigt riktigt billiga numera,och i de flesta fall får man mycket bil för pengarna.Men om man inte har möjlighet att laga och serva bilen själv och köpt en sliten och "dålig"bil blir det ekonomisk katastrof. Blev själv glatt överraskad att den var så billig att försäkra.Både jag och han som tecknade försäkringen på Folksam var beredd på en mycket högre premie. |
|
|
Jag bor på landet i eget hus, skadefri sedan 20 år tillbaka och min E53 -01 kostar runt 8000:- per år. Det tycker inte jag är direkt billigt! Det är ca 10-15% av bilens värde. Så på 8 skadefria år har jag betalat av bilen till fb en gång redan. BILLIG att försäkra är den INTE. Dessutom är skatten på över 4000:- per år, samt att den drar ca 1,3 - 1,4 liter per mil blandad körning. Det är svaret på varför den är billig att köpa justnu men dyr att äga. -"Never drive faster than your guardian angel can fly!" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.