AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
9.342

Problem med 745 02:a

Sida 1 av 2
Ta
23
Taner
bmw 745 -02
Tja , haft mkt problem med min satans bil jag köpte för ca 5 månader sen , först motorlampan som en verkstad bytte vevhusmebran och det hjälpte , men hade lite tick ljud från motorn då.
Som nu helt plötlisgt nån månad senare är avsevärt mkt värre , vågar ej köra bilen .
Det är ett starkt tick ljud samt ett knastrigt ljud om man säger så det är 2 olika ljud . Det låter ju ej bra !
Jag personligen kan ingeting om motorer lr dylikt , Men ljudet kommer från vänstra sidan av motorn. vad tror ni ?
Bor i sthlm också om någon kan tipsa om en bmw meck som har humana priset ?

vad tror ni detta kan vara ?
Väldigt tacksam för hjälp
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Vart i Sthlm bor du?
Ta
23
Taner
bmw 745 -02
I haninge men kan köra bilen dit de behövs.
Låter som att du bör byta oljan snarast...Tickande ljud från toppen kan betyda att de hydruliska "följelementen" har beckat igen en aning...Ingen större fara egentligen men det är inte bra att köra på detta vis. Rådet är alltså: Ordentlig varmkörning följt av byte av motorolja + filter. Har du tummen mitt i kan jag ge dig hjälpt till självhjälp...Skicka PM isf.
Ta
23
Taner
bmw 745 -02
Saken är den att föe en vecka sen kollade jag oljan och den va i princip torr stickan så slängde i 5 liter bra olja men inte märkt ett dug skillnad. Så det borde nästan vara söm ett olje byte ?

Dessvörre har jag tummen mitt i hamd!:*
Du bör byta olja o filter...O saknades det verkligen hela FEM liter så finns det risk för att ticket inte är "godartat"...
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Fem liter?? Mellan max och min på stickan brukar det vara en liter! För att undvika eventuella skador på kat och packboar skulle jag råda dig till ett oljebyte.
Ta
23
Taner
bmw 745 -02
Skall kolla i idag exakt hur mkt som las i då dunken var 30 liter så lite svårt att se .
Ta
23
Taner
bmw 745 -02
Nu har jag kollat i dunken , Dessvärre finns det ej mått på dunken så man vet ju inte exakt hur mkt jag hällde i men med lite ögon mått gissar jag på en 3,5 liter ungefär ! sen så sa även en vän som kollade på stickan att jag hällt i lite för mkt men ska vara så pass lite så det ska vara lungt

Får väl lämna in bilen på fredag så dom gör ett oljebyte på någon verkstad i närheten här.

Men det känns väl ändå som att dessa oljud inte kan hjälpa med ett oljebyte då det även är 2 slags oljud !
Jag tänkte lite senare ikväll försöka filma ljudet så ni grabbar kan själv höra o se vad ni tror.
Saken är ju den att jag vet att jag vart blåst på denna bil då säljaren efter att jag köpte den bytte telenr och hans namn är skyddat på eniro osv , och enligt stämpeln boken som förra servicen är gjord och något jobb som är gjort verkar ej stämma , Och säljaren påpekade själv att det är hans vän som är chef på bmw i danderyd som gjort jobben. så jag antar att dom bara släckte alla lampor när jag köpte den eftersom , PDC slutade funka efter 3 dagar samt motorlampor. Så jävla trött på bilen :(.
Visa användare
15
Keffo
528iA Touring -00
Att läsa den här tråden gjorde att jag plötsligt började tycka synd om din 745:a :(
Ta
23
Taner
bmw 745 -02
Ingen som kan tipsa om en bra bmw meck ?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej,

jobbigt när bilen krånglar.

Prova att kontakta Dr Per på Bil&Motorteknik i Huddinge, 087110687, www.bilmotorteknik.se, de är riktigt vassa på BMW. Inte billigast men bra.

Ring efter 9 imorgon. Du kan hälsa från mig, prata med Dr Per eller Rebecca. Skulle gissa att din bil behöver ett Bilstein Engine Flush om inget allvarligare hänt men de kan de undersöka.

Kör du mycket kortsträckor och använder rumpvärme och fläkt mycket? Prova isåfall att ladda batteriet med en Ctekladdare, det kan råda bot på vissa elrelaterade fel, dock ej mekaniskt slammer.

Lycka till!
Asken
Ta
23
Taner
bmw 745 -02
tack för tipset !
Har dessvärre inga el problem utan bara massa missljud just nu :) ang den bilstien engine flush kan sånt verkligen vara problemet på dessa otäcka motorljud jag har ?
Mvh taner
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej igen,

inga problem. Länk Det var bara en tanke om det finns skit i omlopp. För säkerhets skull kanske du ska ta en bärgare till verkstan så det inte blir mer skador om det är något mekaniskt som är påväg att gå sönder? Det kostar så lite i jämförelse med om något dyrt går sönder. Det skulle kunna vara en vattenpump som är påväg att gå sönder t ex. Jag vet dock inte....

Ring verkstan imorgon och boka en tid, de är experter på sånt som du och jag kan lika mycket om:)

Mvh
Asken
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Vad fick du ge för din 745:a, och hur långt har den gått?
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Ett akut oljebyte skulle jag gjort.

Om du har haft sådan hög oljeförbrukning finns det en liten risk att vänster katalysator kan ha blivit skadad. Som i sin tur gör att det inte är tillräckligt högt flöde på den sidan och ventilerna i toppen överhettar. Det kan ge upphov till kraftigt tickande.

Hur som hälst borde en skicklig mekaniker kunna lösa detta.

Hoppas att det inte blir så dyr läropeng för dig. Att hålla koll på oljan är viktigt

Ta
23
Taner
bmw 745 -02
Tack för tipsen !

Gav 110 , gått 15000 nu svensksåld. Med taklucka , 19 allround och 21 sommar fälgar.
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
hur har det gått?
Ta
23
Taner
bmw 745 -02
Tja gjorde ett oljebyte hos motorteknik i Huddinge, tyckte det var väldigt dyrt. 1500 kr plus hade med mig min egen olja så 1500 för 30 min jobb!

Ang missljudet så fick jag inget bra svar alls han sa bara ja det låter lite konstigt men han "tror" inte att det är så oroväckande än men jag sa att det låter mkt värre annars men ibland så kan den lugna ner sig.
Han sa bara att han måste riva ner hela motorn i sånt fall.
Så blir och försöka hitta någon annan som är lite mer hjälp villig.
Han var mest dryg och kort och ville knappt höra vad man hade att säga.
För övrigt så börjar bilen låta värre nu samt att motorlampan har tänts igen efter att den slockna för nån månad sen.
Jävla bil !!!
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Prova Spiros på Danviksbil han har meckat BMW i evigheter och är en riktig meck. Han servar min ögonsten och flera av mina kompisars fina BMW också, och han håller bra priser. 08-303106
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
det skulle jag inte kalla för proffsig hjälp.

Nu har jag inte hört ljudet själv men jag vet hur man kan lura sig själv och börja lyssna på ett ljud man tycker är oroväckande sen tycker man bara det låter mer o mer.

Men i detta fallet verka du ha något som är på tok.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.